کاهش معضل کودکان کار منوط به شناسایی به موقع آنهاست.آنها/کارکنان شناسایی بازمانده از تحصیل را تا قبل از مهر ماه امکان پذیر نمی دانند.

ساعت: 08:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۱
کد خبر: 1791291

شناسایی زودهنگام بازمانده از تحصیل و رفع مشکلات آنان می تواند تاثیر زیادی در کاهش معضل کودکان کار داشته باشد، اما به گفته سخنگوی آموزش و پرورش خراسان رضوی، امکان شناسایی بازماندگان قبل از مهرماه وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Morning Birch; گفت و گوی تفصیلی نیره عابدین زاده معاون دادستان مشهد با عنوان «کدام سازمان ها و ارگان ها کمی با کودکان کار کار نکرده اند/ قانون مدیران غیرمجاز؟» در صبح توس منتشر شده است. و معاون -دادستان مشهد اعلام کرد: در صورت ادامه روند فعلی، طبق قانون حمایت از کودکان کار، 3 ماه آینده برای 3 دستگاه به دلیل ترک کار و عدم انجام تعهدات خود در قبال کودکان کار خواهد بود. «او مسترد خواهد شد و با زندان مواجه خواهد شد..

آموزش و پرورش به تعهدات خود در قبال کودکان کار عمل نمی کند

معاون دادستان مشهد همچنین گفت: پذیرش رایگان و بدون قید و شرط کلیه کودکان کار ترک تحصیل دائم و صدور کارت نگهداری برای کودکان فاقد شناسنامه بر عهده آموزش و پرورش است و شرایط لازم را برای آموزش متناسب با شرایط کار ایجاد می کند متاسفانه هیچ اقدامی برای جلوگیری از تولد کودک کار و شناسایی کودکانی که قبل از شروع سال تحصیلی ترک تحصیل کرده اند انجام نشده است.

در واقع این مصاحبه ضربه ای بود به بوروکرات ها و مدیرانی که تعهدات قانونی خود را فراموش کرده بودند. اما عدم انجام تعهدات مسئولان در قبال فرزندان در محل کار ناشی از فراموشی است یا دلیل خاصی داشت؟ در همین راستا به سراغ مهدی مجیدی فر، سخنگوی آموزش و پرورش خراسان رضوی رفتیم تا دلیل کم تحصیلی این کودکان را توضیح دهد.

309146bc b96a 4eb2 8b32 6df590e80ea1 خبر خاکستری

اداره شهروندی باید بر صدور کارت ثبت نام و ثبت نام فرزندان شهروندان در مدارس نظارت کند.

سخنگوی آموزش و پرورش خراسان در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا آموزش و پرورش به تعهد خود مبنی بر پذیرش رایگان و بدون قید و شرط تمامی کودکان بازمانده از تحصیل عمل کرده است، گفت: تعداد قابل توجهی از کودکان کار را اتباع افغانستان تشکیل می دهند. داشتن کارت حراست، لذا اداره اتباع باید در این زمینه نسبت به صدور کارت حراست و ثبت نام در مدارسی که همکاری خوبی با آن ها داریم بکوشند.

وی افزود: در خصوص کودکان کار ایرانی مشکلی برای بحث ثبت نام رایگان نداشته ایم و به کلیه مدارس دولتی اعلام شده است که به جز کتاب و بیمه و همچنین تمامی ادارات آموزش و پرورش از آنها وجهی دریافت نکنند. رضوی یک واحد کمکی هم دارد که با خیرین در ارتباط است.

مجیدی فر خاطرنشان کرد: اگر خانواده های دارای معلولیت به این مراکز مراجعه کنند، سعی می کنیم بیشتر هزینه های تحصیل کودکان را تامین کنیم و در بخش های مختلف به آنها کمک کنیم تا کودک در فضایی بدون دغدغه یاد بگیرد.

فعال سازی واحد کمکی در معاونت های آموزشی خراسان رضوی

سخنگوی آموزش و پرورش خراسان رضوی درباره الزام این نهاد به بحث پیشگیری از کار کودکان و شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل قبل از شروع سال تحصیلی، گفت: قابل اجراست زیرا علیرغم اینکه مهلت مقرر برای ثبت نام در مدارس اول مهرماه است، تا آبان و آذر شاهد ثبت نام دانش آموزان انتقالی یا بازمانده از تحصیل هستیم.

وی با تاکید بر اینکه امکان ارائه آمار و شناسایی بازمانده از تحصیل تا قبل از شروع سال تحصیلی وجود ندارد، تصریح کرد: یکی از سیاست های اصلی آموزش و پرورش کاهش آمار بازماندن از تحصیل به ویژه در پایه های ششم به هفتم و نهم به دهم است. . کلاس .. و ما تاکید زیادی روی آموزش داریم بنابراین فرآیند ثبت نام و آموزش دانش آموزان در این دو دوره نیاز به انجام دارد.

مجیدی فر ادامه داد: یکی از دلایل افزایش بازمانده از تحصیل، نبود سیستم های یکپارچه بین بخشی است به این معنا که وقتی طلبه ما از سیستم آموزشی خارج می شود و وارد حوزه می شود، سیستم ما او را به عنوان بازمانده تحصیل می شناسد، اما در واقع این یکی در حوزه های علمیه درس می خواند.

سخنگوی آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود تا قبل از شروع سال تحصیلی نمی توان آمار بازمانده از تحصیل را ارائه کرد، جابجایی خانواده ها بین استان ها و شهرستان ها و انتقال دانش آموزان بین شهرستان ها و شهرستان های استان است. سیستم‌ها. «مدتی طول می‌کشد.

وی گفت: علاوه بر این ممکن است دانش آموزی متاهل باشد و ازدواج وی مانع از رفتن وی به مدرسه برای ثبت نام و حضور در کلاس شود، بنابراین تحقیق در مورد علل و آمار دقیق ترک تحصیل فرآیندی زمان بر است. به دلایلی که قبلا ذکر کردم، آمار ارائه شده برای ترک تحصیل نادرست است.

1d7221ea 383d 4107 87ca 8e56bfd8e2dd خبر خاکستری

لازم به ذکر است قاسمعلی هدابنده مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در سومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان که در آبان ماه سال جاری برگزار شد، تعداد دانش آموزانی را که در سال گذشته و امسال از خراسان رضوی خارج شده اند، گفت: 60 هزار. به گفته معاون دادستان مشهد بیشتر کودکان کار به دلیل ترک تحصیل وارد بازار کار می شوند و برای کسب درآمد عبور می کنند.

بنابراین شناسایی زودهنگام بازماندگان از تحصیل و رفع مشکلات آنان می تواند تاثیر بسزایی در کاهش مشکل کودکان کار داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید