کتاب «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» اثر جواد معروفی رونمایی شد



مدیر اجرایی انجمن موسیقی ایران در این مراسم به ضرورت و اهمیت انتشار کتاب مذکور اشاره کرد و اظهار داشت: در نظام حوزه موسیقی نکته ای وجود دارد که مربوط به آواز ایرانی ویولن و پیانو است و مقاومت هایی صورت گرفته است. در این زمینه در دهه های اخیر.

امیرعباس ستایشگر گفت: البته ویولن به لطف استاد صبا و شاگردانش از این حمله جان سالم به در برد، اما هنوز صحبت ها و احادیث زیادی درباره پیانو وجود دارد. از این رو بسیار خوشحالم که پویان آزاد توانست برای اولین بار این سفارش را منتشر کند تا دست ما در عرصه نوشته های این راسته خالی نباشد.

در ادامه یک برنامه تصویری از زنده یاد معلم است جواد معروف نواخته شد که در آن به تکنیک های پیانیست اشاره کرد.

آرزویی که محقق می شود

بهروز وژدانی با تبریک انتشار کتاب «فهرست موسیقی ایرانی برای پیانو» به جامعه موسیقی گفت: این کتاب برای اولین بار با همت پویان آزاده منتشر شد و باید بگویم که او موفق شد به آرزوی خود جامه عمل بپوشاند. معلم جواد معروفی.

این پژوهشگر موسیقی اقوام ایرانی با اشاره به موضوع ضبط آثار موسیقایی افزود: یکی از کنوانسیون های مرتبط با موسیقی، کنوانسیون میراث فرهنگی ناملموس است که در سال 2003 به تصویب یونسکو رسید و در سال 2009 میلادی اولین ایرانی ایرانی شد. اثری با عنوان «موسیقی ردیف ایرانی» به این کنوانسیون ارائه شد و مورد تایید یونسکو قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: تا امروز 24 اثر در این فهرست جهانی به ثبت رسیده است که پنج اثر آن مربوط به موسیقی است و این رویداد بزرگ نشان از اهمیت و جایگاه موسیقی در میان دیگر عناصر میراث فرهنگی دارد.

به گفته این پژوهشگر موسیقی اقوام ایرانی، پویان آزاده پنج فایل را در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسانده است که اولین پرونده وی در زمینه نوازندگی پیانو با عنوان «نت پیانو ایرانی» است که در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران در سال 1392.

وی بیان می کند: آزاده در سال 1395 نت مرتضی محجوبی را در فهرست میراث جهانی یونسکو و در سال 1396 سبک نوازندگی پیانو ایرانی را به سبک استاد مرتضی محجوبی به ثبت رساند و در همان تاریخ سبک نوازندگی پیانو کلاسیک ایرانی در ایران ثبت رسید. این کتاب در سال 1396 در فهرست نمونه میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید، البته این کتاب در آن زمان منتشر نشد و به فایل سبک موسیقی جواد معروفی اضافه شد.

در ادامه برنامه کلیپی از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر که به اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان اختصاص داشت پخش شد که در آن قطعه چهارگاه برای ارکستر به آهنگسازی جواد پخش شد. معروفی با نوازندگی پویان آزاده پخش شد.

استاد بی نظیر آهنگسازی و تنظیم

میلاد کیایی آهنگساز و نوازنده پیشکسوت موسیقی ایران نیز در این مراسم درباره آشنایی خود با استادی نامدار گفت: آشنایی من با استاد معروف به حدود 60 سال پیش برمی گردد. در آن زمان به شورای موسیقی صداوسیما دعوت شدم و از همان تاریخ اولین دیدارم با چهره ناب و دوست داشتنی استاد جواد معروفی این هنرمند بزرگ بود.

وی افزود: احترامی که به این هنرمند بزرگ می شود را هرگز فراموش نمی کنم. او در تنظیم موسیقی استاد نامی بود. سوال مهمی که برای ارزش یک اثر هنری بسیار مهم است. در آن زمان و در برنامه رادیویی دو نفر در این زمینه مطرح بودند، استاد روح الله خالقی و جواد معروفی. پدر آقای معروفی، استاد موسی خان معروفی، از اولین کسانی بود که نسب موسیقی ایرانی را ثبت کرد و نت نویسی کرد.

در ادامه این مراسم ویدئویی از یکی از اساتید مشهور دانشگاه نیویورک پخش شد و وی اعلام کرد: قرار است این کتاب و این شیوه تنظیم موسیقی ایرانی با پیانو در این دانشگاه تدریس شود.

«ردیف موسیقی ایران برای پیانو» نقطه عطفی در تاریخ پیانو ایران است

علیرضا میرالنقی نویسنده و پژوهشگر موسیقی نیز در این مراسم به آشنایی خود با استاد جواد معروفی اشاره کرد و به کتاب «خط موسیقی ایرانی برای پیانو» اشاره کرد و گفت: حدود پنج، شش سال پیش مقدمه ای بر این کتاب نوشتم و جالب است بدانید که پویان آزاده وسواس زیادی در خلق این اثر وجود داشت که شگفت انگیز است و من این نگاه حساس را در افراد کمی پیدا می کنم.

میرالنقی با اشاره به موضوع موسیقی افزود: بنا به عادت اکثر اساتید قدیمی، نوشته های اساتید از نوازندگی آنها فاصله زیادی دارد. یعنی وقتی چیزی می نوشتند، قالبی در ذهن داشتند، اما وقتی می خواستند بازی کنند، بیشتر به تخیل آزاد و بداهه خود پایبند بودند تا متنی که می نوشتند.

وی بیان کرد: این در حالی است که نت های موجود در موسیقی ما قدمتی صد ساله دارند، اما بسیاری از نوازندگان ما نت ها را نمی شناختند یا با آن ها آشنایی نداشتند، بنابراین فاصله نوشته ها و نواختن ها کمتر می شود و کار بسیار دشواری است و ارزش پویان آزاده با اقدامی که ما آن را بهبود مدرسه می نامیم همخوانی دارد.

این پژوهشگر موسیقی گفت: به عنوان دوستدار استاد و شخصیتی پویا آزاده باید بگویم از انتشار این کتاب بسیار خوشحالم. این کتاب را نقطه عطفی در تاریخ پیانو ایران می دانیم زیرا اثری ماندگار است. امیدوارم در سال های آینده آثاری از این دست با دقت و حوصله فراوان تولید شود و ما را خوشحال کند که یک آموزشگاه ویژه پیانو ایرانی داریم.

تلاش برای گسترش فرهنگ موسیقی

پویان آزاده ویراستار کتاب «موسیقی ایرانی برای پیانو» نیز با ابراز خرسندی از این مراسم گفت: خوشحالم که پس از سال ها این اثر برای پیانو کلاسیک ایرانی شکل گرفت و این اصالت توانست گسترش پیدا کند. همانطور که اساتید محترم اشاره کردند، این کتاب می تواند نقطه عطفی برای پیانو ایرانی باشد.

وی در خصوص تکنیک های پیانوی ایرانی که در مقدمه کتاب آمده است، افزود: این بازنگری ها ضروری بود. از آنجایی که نمونه های صوتی صادر شده توسط یک استاد معروف با نت های آنها مطابقت ندارد و این اتفاق باید به صورت پروژه ای درآید و حمایت شود، این سبک نوازندگی رها شده و نیاز به حمایت دارد و تلاش ما گسترش فرهنگ موسیقی است.

«خط موسیقی پیانو ایرانی»/ تلاشی برای گسترش فرهنگ موسیقی ارائه شد

آزاده با اشاره به بحث آموزش پیانو ایرانی در مراکز دانشگاهی تصریح کرد: تمام تلاشم حفظ اصالت ردیف های پیانوی ایران و حفظ اصالت اجرای آثار استاد جواد معروفی بود و هیچ تغییر شخصی انجام ندادم. به آن

کتاب ردیف موسیقی ایران برای پیانو به همت انجمن موسیقی ایران و نشر پیانو با تصحیح و بازنویسی پویان آزاده منتشر شد.

25 آذرماه مصادف با سی امین سالگرد درگذشت جواد معروفی آهنگساز، تنظیم کننده و تنظیم کننده موسیقی ایرانی است که در عرصه پیانوی ایران در تاریخ موسیقی مدرن جریانی موثر داشت.

پویان آزاده از شاگردان استاد نامدار جواد بود که در کنار آموختن موسیقی نزد وی از دانش اساتید دیگری چون مصطفی کمال پورتراب، گاگیک بابیان و دلبر حکیم آوا بهره برد. پویان آزاده در سال 1391 پس از تدوین، تحقیق، ارائه و دفاع از پرونده پیانوی ایران، موفق به ثبت نت پیانوی ایران در سطح ملی و قرار دادن این روش در فهرست آثار معنوی ملی ایران شد.