کدام وزارتخانه ها و سازمان ها بیشترین بودجه را دریافت می کنند؟

کدام وزارتخانه ها و سازمان ها بیشترین بودجه را دریافت می کنند؟

لایحه بودجه 1402 به ماجرای جنجالی رایضی و دولت سیزدهم تبدیل شد و سرانجام پس از حدود 5 هفته تاخیر، این لایحه در مجلس مطرح شد که واکنش های بسیاری را در پی داشت و البته نکات عجیبی نیز در آن وجود دارد.

کدام وزارتخانه ها و سازمان ها بیشترین بودجه را دریافت می کنند؟

به گزارش شبکه شرق، وزارتخانه ها و سازمان هایی هستند که بیشترین سهم را در بودجه سال آینده دارند.

وزارت بهداشت و کار در راس

وزارت بهداشت با اعتباری بالغ بر ۲۷۳ هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان بیشترین سهم را در بودجه سنواتی در بین سایر وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی دارد. دانشگاه های علوم پزشکی تهران، فارس و خراسان با بیش از 32 هزار میلیارد تومان بیشترین اعتبار را در بین همتایان خود از دولت دریافت خواهند کرد و سازمان بیمه سلامت نیز بیش از 57 هزار میلیارد تومان از اعتبار این نهاد در دو سطح دریافت خواهد کرد. از بودجه .

پس از آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعتبار 242 هزار و 263 میلیارد تومان در رتبه دوم قرار دارد. جالب است بدانید که بیش از 85 درصد از این بودجه که بیش از 207 هزار میلیارد تومان است سهم صندوق بازنشستگی است و 35 هزار میلیارد تومان مابقی از محل ستاد مرکزی به سایر زیر مجموعه های این وزارتخانه می رسد. این وزارتخانه به فنی و حرفه ای، تامین اجتماعی و …

وزارت آموزش و پرورش سومین، اما کمترین!

وزارت آموزش و پرورش با اعتباری بالغ بر 206 هزار میلیارد تومان در رتبه سوم وزارتخانه های دارای بیشترین بودجه قرار دارد. اما با توجه به وسعت و پرسنل پرسنل این مؤسسه آموزشی در کشور، این مؤسسه از پایین ترین سطح حقوق برخوردار بوده و معلمان همواره از حقوق خود ناراضی هستند. همانطور که در ردیف های بودجه این وزارتخانه آمده است، بیش از 181 هزار میلیارد تومان یعنی بیش از 87 درصد آن سهم ادارات کل آموزش و پرورش استان ها است.

رهبران نظامی

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در صدر بودجه بودجه قرار دارد اما در بخش نظامی این وزارتخانه بیشترین سهم بودجه خود را به تامین اجتماعی برای پرسنل خود اختصاص داد. دولت 112 هزار میلیارد تومان برای سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح اختصاص داده است. بیش از 74 درصد از کل اعتبار وزارت دفاع.

سپس نوبت به ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می رسد که از سال آینده بالغ بر 119 هزار و 440 میلیارد تومان بودجه نوشته شده است.

72 هزار میلیارد بنیاد شهید بدون برنامه؟!

بعد از سپاه پاسداران، بنیاد شهید و امور ایثارگران بیشترین بودجه را در بین تمامی دستگاه های اجرایی دریافت می کند. در لایحه بودجه 1402 دولت بیش از 72 هزار و 426 میلیارد تومان برای این مجموعه در نظر گرفته است، اما جالبتر اینکه برای بنیاد شهید هیچ طرح یا ردیف خاصی (به جز یک ردیف با نام خاص) برای این مجموعه در نظر گرفته نشده است. این شماره وجود نداشت

پلیس در رتبه هفتم قرار دارد

فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران با بودجه ای حدود 62 هزار میلیارد تومان در رتبه هفتم دستگاه های اجرایی و رتبه سوم دستگاه های نظامی قرار دارد که 93 درصد از این بودجه سهم ستاد کل فرماندهی و مابقی است. از این بودجه حدود چهار هزار میلیارد تومان است که این نهاد نظامی به سایر بخش‌های آن مانند تقویت قرارگاه نیروی انتظامی، مرزبانی، سازمان عقیدتی سیاسی و… نیز خواهد رسید.

وزارت علوم، وزارتخانه چهارم بودجه را دریافت می کند

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از وزارتخانه های دولت با بودجه ای حدود 52 هزار میلیارد تومان است که سازمان ها، نهادهای زیرمجموعه، این دستگاه اجرایی و البته متولی آموزش عالی آن را به پایین ارجاع می دهند. رتبه های جدول در این میان دانشگاه های فنی و حرفه ای، پیام نور، تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی و … بیشترین سهم را دارند.

ارتشی با کمترین بودجه در بین ارتش

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در لایحه بودجه سال 1402 اعتباری بالغ بر 49 هزار میلیارد تومان دارد که این نهاد نظامی به لحاظ برنامه ریزی های مشخص در ردیف های بودجه خود شفافیت بیشتری دارد. 86 درصد این اعتبار یعنی حدود 42 هزار و 500 میلیارد تومان سهم ستاد مشترک ارتش است.

عدالت، در میان پایان

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران آخرین دستگاه اجرایی در بین ده باشگاه از نظر بودجه است. اگرچه این مجموعه ها به دلیل تفاوت در ماموریت، وسعت، تعداد پرسنل و … قابل مقایسه نیستند، اما در این مقاله تنها به جدول شماره هفت لایحه بودجه پرداخته ایم که قوه قضائیه را با بودجه ای معادل در رتبه دهم قرار داده است. بیش از 47 هزار میلیارد تومان.

دیدگاهتان را بنویسید