کره شمالی ها 5 کیلوگرم بیشتر از ایرانی ها گوشت می خورند!

کره شمالی ها 5 کیلوگرم بیشتر از ایرانی ها گوشت می خورند!

روزنامه اینترنتی فراز در گزارشی به مقایسه ای معنادار از سرانه مصرف گوشت در ایران و کره شمالی پرداخته است.

در این گزارش می خوانیم:

* اگر اعلام شود در روزهای اخیر و در سال 1402 سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور به زیر یک کیلوگرم رسیده است، دور از ذهن نخواهد بود و اگر روال به همین منوال ادامه پیدا کند، شاید در سال های آینده. نیازی به تولید گوشت در کشور نخواهد بود حتی دولت!! بنابراین بسیاری از مشکلات کشور از جمله تامین گوشت مورد نیاز و یا تامین مواد اولیه دامداری خود به خود حل می شود و یکی از دغدغه های دولت ها نیز حل می شود!

* پروتئین یکی از نیازهای اساسی بدن است، به طور متوسط ​​هر فرد روزانه به یک گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن نیاز دارد، پروتئین ها حاوی 9 اسید آمینه ضروری هستند که بدن انسان قادر به تولید برخی از آنها نیست و این مواد باید از طریق غذا وارد بدن شوند. .

* به همین دلیل، غذاهای حیوانی را پروتئین کامل و غذاهای پروتئینی گیاهی (از جمله حبوبات) را پروتئین ناقص می نامند، اما برخی ممکن است استدلال کنند که انسان بدون استفاده از محصولات حیوانی و تنها از طریق گیاهان می تواند این پروتئین ها را جذب کند. واقعیت این است که انجام این کار امکان پذیر است، اما یک گیاهخوار باید انواع آجیل، حبوبات و غلات را مصرف کند تا پروتئین کامل بدون گوشت تامین شود.

* این یک واقعیت است که بحث در مورد رژیم غذایی و خوردن یا نخوردن گوشت و اینکه خوردن گوشت به حیوانات آسیب می رساند و باید پروتئین مورد نیاز بدن را با خوردن غذاهای گیاهی تامین کرد، به همه اقشار جامعه مربوط نمی شود. ، تنها چند ملک در دهک های بالا قادر به نشان دادن این رفتارها هستند، زیرا بسیاری از مردم قادر به تامین اولیه ترین نیازهای روزانه نیستند و غذای کافی برای گرسنه نخوابیدن دارند.

*میزان مصرف پروتئین در کشور در سال‌های اخیر به مرز بحران رسیده است، در گزارشی که اخیرا مرکز تحقیقات دانشگاه صنعتی شریف منتشر کرده است، نشان می‌دهد که درصد خانوارهایی که در گذشته گوشت قرمز مصرف نمی‌کردند. در سال 1400 به 58 درصد رسید. یا به عبارت ساده تر، حدود 49 میلیون نفر به مدت یک سال گوشت قرمز نخوردند.

* شاید در نگاه اول این ادعا که 58 درصد مردم حتی یک گرم گوشت قرمز در سال مصرف نمی کنند دور از ذهن باشد اما وقتی آمار مرکز آمار را با صحبت های دبیر گوشت کشور و میزان پروتئین مقایسه می کنیم. انجمن صنعت بسته بندی، این کمی است وضعیت ملموس تر می شود.

مصرف سرانه گوشت؛ کمتر از 3 کیلوگرم در سال!

* اواسط اردیبهشت 1401 بود که مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته بندی گوشت و پروتئین کشور از کاهش سرانه مصرف گوشت ایرانیان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: مرکز آمار ایران سرانه مصرف قرمز را کاهش داده است. گوشت به 4 کیلوگرم در سال، اعلام شده برای هر نفر. اما چیزی در حدود 3 کیلوگرم درست است که باید گفت این آمار برای هر جامعه ای نگران کننده است.

* کاهش سرانه مصرف گوشت فقط برای سال 1401 نیست. در سال های اخیر هر ساله به دلیل افزایش شدید قیمت ها مردم مجبور به کاهش مصرف گوشت قرمز می شوند.

*رئیس شورای تامین کنندگان دام در کشور در اسفندماه 97 با اشاره به نوسانات بازار در آن زمان گفت: طبق آمار امسال مصرف گوشت قرمز نسبت به مدت مشابه قبل 50 درصد کاهش داشته است. سال در آن زمان قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز حدود 45 هزار تومان بود اما مردم توان خرید آن را نداشتند اما امروز مشاهدات میدانی در بازار نشان می دهد که حداقل قیمت گوشت قرمز حدود 350 هزار تومان در هر کیلوگرم است. ; آخرین قیمت ها از 500 تا 520 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم گوسفند ممتاز در 31 خرداد امسال رسید!

*بنابراین اگر اعلام شود در روزهای آخر و در سال 1402 سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور به زیر یک کیلوگرم رسیده است دور از ذهن نخواهد بود و اگر روال به همین منوال ادامه پیدا کند شاید در سالهای بعد دیگر نیازی به تولید گوشت نخواهد بود حتی در داخل کشور!! بنابراین بسیاری از مشکلات کشور از جمله تامین گوشت مورد نیاز و یا تامین مواد اولیه دامداری خود به خود حل می شود و یکی از دغدغه های دولت ها حل می شود!

مصرف سرانه در کره شمالی بیشتر از ایران است

* بر اساس گزارش یورونیوز، سرانه مصرف گوشت در ایران در سال 1400 حدود 25 کیلوگرم بود که تنها 6 کیلوگرم آن به گوشت قرمز اختصاص داشت. این در حالی است که سالانه حدود 32 کیلوگرم گوشت در کشورهای در حال توسعه مصرف می شود و این میزان در کشورهای توسعه یافته 80 کیلوگرم است که نیمی از این دو رقم گوشت قرمز متوسط ​​مصرف می کنند. در حالی که متوسط ​​مصرف سرانه گوشت در ایران 6 کیلوگرم و برای طبقه کارگر حدود 3 کیلوگرم یا شاید کمتر است، این رقم برای کشور همسایه ما ترکیه بر اساس آمار سال گذشته حدود 27 کیلوگرم برای هر نفر در سال است.

* بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) سرانه مصرف گوشت قرمز در غنا 9، گینه 5.6، نیجریه 5.8، هند 5.3، عراق 8.7، تانزانیا 10 کیلوگرم، یمن 6.14 کیلوگرم و شمال کره 8.10 کیلوگرم است که نشان می دهد مصرف گوشت قرمز در کره شمالی، تانزانیا، عراق و غنا بیشتر از ایران است و ایران از نظر مصرف گوشت در رده کشورهایی مانند یمن، نیجریه، گینه و هند قرار دارد. قرمز است.

پیامدهای کاهش مصرف گوشت

* از آنجایی که گفته می شد هر فرد باید حداقل 100 گرم در روز گوشت قرمز مصرف کند، عدم توجه به این موضوع و ساده سازی موضوع بحث در آینده ای نه چندان دور مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. بسیاری از کارگرانی که درآمد چندانی ندارند و در تامین نیازهای خود مشکل دارند، برای تغذیه خود و خانواده خود باید به انواع غلات و کربوهیدرات ها روی آورند.

* استفاده زیاد از این فرآورده ها مانند نان و برنج به عنوان منبع کربوهیدرات گاهی به دلیل اولویت در سبد مصرفی، تاثیر بیشتری نسبت به مصرف شکر در افزایش احتمال ابتلا به دیابت دارد و در صورت کنترل میزان نان و غلات (مخصوصاً نان) حجم و ماشین) و اختصاص بخشی از حجم غذا به منابع غنی پروتئین در رژیم غذایی لحاظ نشده است، این امکان وجود دارد که مسئولان زنگ خطر را در خصوص بازتولید نیروی کار به صدا در آورند.

*علاوه بر لزوم رعایت حداقل استانداردها در بحث رژیم غذایی افراد که شامل گوشت و سبزیجات می شود، مسائلی مانند بهداشت، آموزش و مسکن نیز حیاتی است و در صورت عدم توجه به آن آسیب هایی در آینده ایجاد می شود که دیگر امکان پذیر نیست. بهبود یابد و دولت باید هزینه های بیشتری را برای تامین نیروی کار و درمان بپردازد.

دیدگاهتان را بنویسید