کشاورز دوست داشتنی که امروز پدر اصفهان زرشک است/ 35 سال پر از سختی و زیبایی برای رسیدن به بهترین محصول

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ برای ملاقات با او مجبور شدم به مزرعه او بروم. زمینی سرسبز در کویر منطقه کرابکند دولت آباد. ساعت 3 بعد از ظهر باهاش ​​قرار گذاشتم.

وقتی وارد مزرعه شدم او با مشتریانش صحبت می کرد، مشتریانی که می آمدند تا از او نهال و بوته بخرند و محصول جدیدی برای خود شروع کنند.

او آنها را نصیحت کرد و گفت: اکنون فصل مناسبی برای کاشت نیست و ممکن است محصولی نداشته باشد.

نزدیک شدم و سلام کردم. با اینکه دو سال پیش با هم آشنا شدیم، اما چهره من به خوبی در ذهن او به یادگار مانده بود.

بعد از اینکه مشتریانش را رها کرد، وقتی در مزرعه اش قدم می زدم و درخشیدن دانه های زرشک قرمز را تماشا می کردم، به سمت من آمد.

برای رضای خدا مصاحبه را شروع کنیم… خودش را اینگونه معرفی می کند:

من سیف الله معینی پدر زرشک از استان اصفهان هستم. 35 سال است که زرشک جمع آوری می کنم، 10 سال در خراسان جنوبی و 25 سال اینجا در کرابکند».


تصمیم ما برای سفر به خراسان جنوبی نبود. اون قسمت بود

وی در خصوص تصمیم خود برای کاشت زرشک می گوید: تصمیم ما این بود که به خراسان جنوبی نرویم و از آنجا زرشک و زعفران بیاوریم و فکرش را هم نکردیم، ناخودآگاه بخشی از دستمان بود که چاه بخریم و گندم بکاریم و بکاریم. صیفی جات در قائنات.

وقتی چاه را خریدیم، خود چاه 4-5 هکتار زعفران و زرشک داشت، البته درختان زرشک و پیاز زعفران جوان بودند.

ما آنجا زرشک کار نکردیم و فقط خانواده کاشت و برداشت را یاد گرفتیم. وقتی تصمیم گرفتیم از خراسان جنوبی برگردیم، دو هزار اصله درخت با خودمان به اصفهان آوردیم و در همین زمین کاشتیم که الحمدلله محصولی بهتر از قنات به ما می دهد.

حاج سیف الله می گوید مردم از سراسر استان اصفهان و حتی استان های همجوار مثل تهران و قم به مزرعه او می آیند و محصولاتش را از تولید تا مصرف می خرند.

حاج سیف الله معینی و خانواده اش علاوه بر جمع آوری و جداسازی دانه های زرشک که بعداً خشک شده و به غذاهای ما اضافه می شود، آب زرشک را نیز فرآوری کرده و در اختیار مشتریان قرار می دهند.


3ef71a3f c3b0 42e0 a17c e6db4ee78749 خبر خاکستری


عشق بازی به سبک حاج سیف الله معینی

او می گوید: ما خودمان که به این کار مشغولیم و این کار را دوست داریم، بسیار لذت برده ایم و می بینیم که نوعی عشق بازی است و به جوانان توصیه می کنیم اگر دوست دارند به پرورش این کار روی بیاورند. زرشک

حاج سیف الله از سختی های برداشت زرشک نیز صحبت کرد. او معتقد است که با وجود رنج و سختی‌هایی که او و خانواده‌اش متحمل می‌شوند، در واقع به چند دلیل در بهترین حالت خود پرورش می‌دهند. دلیل اول این است که دزد نمی تواند به این محصول برسد، دلیل دوم این است که درختان زرشک در صورت مراقبت صحیح تا 150 سال عمر می کنند و دلیل سوم عدم نیاز به سم است.

وی می گوید: 2000 درخت را توسعه دادیم که در ابتدا کاشتیم و شاخه های آن را کاشتیم و اکنون به 30000 درخت رسیده است.


163f863f 3900 469b 9035 912b0a3c8e2e خبر خاکستری


محصولی که در دوران پیری به آب کمتری نیاز دارد

حاج سیف الله درباره آبیاری درختان زرشک می گوید: زمانی که این درختان کاشته می شوند به همه توصیه می کنیم از اول تابستان بعد از دو سال که این درخت در خاک است به مدت دو سال هفته ای 7 روز به آنها آبیاری کنند. پس از ریشه زدن، می توان 15 روز بعد از 15 روز آبیاری کرد. انصافاً هر چه سن درخت بیشتر شود بیشتر می توان آبیاری کرد و مشکلی پیش نمی آید.

به محصولش اشاره می کند و می گوید: از اول سال 5 بار درخت 25 ساله را آبیاری کرده ایم. یعنی حدود 40 روز تا 40 روز و الان داریم زرشکشو می چینیم.

وقتی از حاج سیف الله خواستم که آخرین سخنرانی خود را در قالب توصیه به افرادی که می خواهند شروع به پرورش زرشک کنند، بیان کند، می گوید: ابتدا از 100 یا 50 درخت شروع کنید و آنها را بکارید. سپس این درختان “کلاه خود را قضاوت می کنند” و وقتی 5 ساله شدند رشد می کنند و قابل کاشت هستند و نیازی به خرید درخت جدید نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید