کشورهای ثروتمند برای تهیه واکسن آبله میمون رقابت می کنند/آفریقا قربانی می شود

منتقدان از تکرار مشکلات فاجعه بار نابرابری در واکنش جهانی به ویروس کرونا که در طول شیوع آبله میمون مشاهده شد، بیم دارند.

دکتر بوگوما کابیسن تیتانجی، استادیار پزشکی در دانشگاه اموری در آتلانتا، ایالات متحده، گفت: اشتباهاتی که در طول همه‌گیری کرونا دیدیم در حال تکرار هستند.

از ماه می، بیش از 22000 مورد آبله میمون در نزدیک به 80 کشور گزارش شده است که از این تعداد حدود 75 مورد مرگ مشکوک در آفریقا، عمدتا در نیجریه و کنگو گزارش شده است. همچنین در روز جمعه، برزیل و اسپانیا مرگ و میر ناشی از آبله میمون را گزارش کردند که اولین مورد در خارج از آفریقا گزارش شد. اسپانیا روز گذشته دومین مورد مرگ ناشی از آبله میمون را گزارش کرد.

تیتانجی گفت: «کشورهای آفریقایی که دهه‌ها با همه‌گیری آبله میمون‌ها مبارزه می‌کنند، در محاسبات واکنش جهانی به این بیماری کنار گذاشته شده‌اند.

دانشمندان می‌گویند برخلاف کمپین‌ها برای توقف ویروس کووید-۱۹، واکسیناسیون انبوه علیه آبله میمون‌ها ضروری نخواهد بود. آنها بر این باورند که استفاده هدفمند از دوزهای موجود، همراه با سایر اقدامات، می تواند اپیدمی های رو به رشد را که اخیراً توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک وضعیت اضطراری جهانی تعیین شده است، متوقف کند.

با این حال، در حالی که انتقال آبله میمون بسیار دشوارتر از ویروس کرونا است، کارشناسان هشدار می‌دهند که اگر این بیماری به جمعیت عمومی سرایت کند – در حال حاضر در اروپا و آمریکای شمالی تقریباً منحصراً در بین مردان همجنس‌گرا – نیاز به واکسن می‌تواند تشدید شود، به‌ویژه اگر ویروس باشد. در مناطق جدید مستقر می شود.

مرکز آفریقایی کنترل و پیشگیری از بیماری روز پنجشنبه خواستار این شد که این قاره در اولویت تولید واکسن قرار گیرد.

احمد اوگل، مدیر اجرایی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری CDC آفریقا، گفت: «اگر ما ایمن نباشیم، بقیه جهان نیز در امان نیستند.

اگرچه آبله میمون ده‌ها سال است که در بخش‌هایی از آفریقا بومی بوده است، اما بیشتر از حیوانات وحشی آلوده به انسان سرایت می‌کند و معمولاً در خارج از قاره پخش نمی‌شود.

کارشناسان بر این باورند که اپیدمی آبله میمون در آمریکای شمالی و اروپا مدت ها قبل از اینکه این بیماری از طریق جنسی در اسپانیا و بلژیک گسترش یابد، در آفریقا آغاز شد. در حال حاضر، بیش از 70 درصد موارد آبله میمونی در جهان در اروپا است و 98 درصد مربوط به مردانی است که رابطه جنسی ناپسند دارند.

کاترین اسمولود، متخصص اورژانس سازمان بهداشت جهانی در اروپا، اذعان کرد که مرگ و میر در اسپانیا ارزیابی آژانس از همه گیری را تغییر نداده است.

او در ایمیلی گفت: اگرچه آبله میمون در بیشتر موارد خود محدود شونده است، اما این بیماری می تواند عوارض شدیدی ایجاد کند.

اسمولود گفت: “با ادامه گسترش آبله میمون در اروپا، انتظار می رود شاهد مرگ و میر بیشتری باشیم.”

سازمان بهداشت جهانی در حال توسعه یک مکانیسم اشتراک واکسن برای کشورهای آسیب‌دیده است، اما جزئیات کمی درباره نحوه عملکرد آن منتشر کرده است. آژانس بهداشت سازمان ملل متحد هیچ تضمینی در مورد اولویت بندی کشورهای فقیر در آفریقا نداد و تنها گفت که واکسن ها بر اساس نیازهای اپیدمیولوژیک توزیع خواهند شد.

برخی از کارشناسان نگرانند که این مکانیسم مشکلاتی را که در سیستم کوواکس دیده می شود تکرار کند، سیستمی که توسط سازمان بهداشت جهانی و شرکای آن در سال 2020 راه اندازی شد تا اطمینان حاصل شود که کشورهای فقیرتر واکسن کرونا را دریافت می کنند.

شارمیلا شتی، مشاور واکسیناسیون پزشکان بدون مرز گفت: «تنها درخواست از کشورها برای به اشتراک گذاشتن داروها کافی نیست. هر چه آبله میمون طولانی‌تر باشد، احتمال سرایت آن به حیوانات جدید یا سرایت به جمعیت عمومی انسان بیشتر می‌شود.

در حال حاضر تنها یک تولید کننده واکسن آبله میمون وجود دارد: شرکت دانمارکی Bavaria Nordic. ظرفیت تولید این شرکت در سال جاری حدود 30 میلیون دوز است و در حال حاضر حدود 16 میلیون واکسن موجود است.

به گفته بیل هال، سخنگوی وزارت بهداشت، در ماه مه، باواریا نوردیک از ایالات متحده درخواست کرد که بیش از 215000 دوز دریافتی خود را “برای کمک به درخواست های بین المللی که شرکت دریافت می کرد” تحویل دهد. این شرکت از ذکر نام کشورهای دریافت کننده دوزهای اهدایی خودداری کرد.

هال گفت که ایالات متحده هیچ قول دیگری برای به اشتراک گذاشتن واکسن های سفارش داده شده خود با سایر کشورها نداده است. ایالات متحده با 13 میلیون رزرو بیشترین دوز را سفارش داد، اگرچه تنها حدود 1.4 میلیون دوز تحویل داده شد.

برخی از مقامات آفریقایی معتقدند ذخیره واکسن در این قاره عاقلانه است. دکتر اینگرید کاتز، کارشناس بهداشت جهانی در دانشگاه هاروارد، می گوید شیوع آبله میمون در صورتی که واکسن های موجود به طور مناسب توزیع شوند، «به طور بالقوه قابل کنترل است». او معتقد است هنوز می توان از تبدیل شدن آبله میمون به یک اپیدمی جلوگیری کرد، اما “ما باید در راهبردهای پیشگیری هوشمندانه و در واکنش سریع عمل کنیم.”

اسپانیا که بزرگترین شیوع آبله میمون را در اروپا دارد، تقاضا برای این واکسن بسیار بیشتر از عرضه است. پپ کول، مدیر پزشکی یک مرکز بهداشتی در بارسلونا گفت: «یک شکاف واقعی بین تعداد واکسن‌هایی که در حال حاضر داریم و افرادی که می‌توانند از آنها بهره ببرند وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید