کشیش معترض، روز نو بهارستان بدبخت

کشیش معترض، روز نو بهارستان بدبخت

بار دیگر دولت و مجلس اصولگرا وارد مرحله درگیری شدند. دولت و مجلسی که کاملاً همسو تلقی می شدند و باید با هماهنگی مشکلات کشور را حل کنند، حالا بار دیگر در مقابل هم قرار گرفته اند و با هم درگیر شده اند. به نظر می رسد هر بار اختلافات دولت و مجلس علنی و جدی تر می شود. پیش از آن اختلافات جدی میان نمایندگان مجلس و اعضای دولت در خصوص انتصابات دولتی و انتصابات وزیران وجود داشت. نمایندگان مردم معتقدند که تعداد زیادی از وزرا ناتوان هستند و رئیس جمهور باید آنها را بررسی کند. اکنون بحث به بودجه و برنامه توسعه رسید. سوالی که دولت در گام اول نتوانست آن را مطرح کند و حالا به نظر می رسد نمایندگان قصد دارند دولت را بسیار جدی بگیرند. رئیس مجلس روز یکشنبه در صحن علنی رسما اعلام کرد که با توافق دولت، دولت لایحه بودجه ماه های اول سال آینده را ارائه می کند. اما دیروز معاون دولت در مورد بودجه صحبت کرد اما در مورد این لایحه سکوت کرد و آن را تصویب نکرد. صحبت های حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور نشان می دهد که اختلافات دولت و مجلس وارد فاز جدی شده است.

به گزارش ایسنا، سید محمد حسینی در مراسم تشییع شهید گمنام در سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که چرا لایحه بودجه سال 1402 در مجلس بررسی نشد؟ وی بیان کرد: رئیس شورای اسلامی معتقد است ابتدا باید لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس مطرح شود و سپس تکلیف لایحه بودجه مشخص شود.

وی افزود: با توجه به تغییرات ایجاد شده در آیین نامه داخلی شورای اسلامی، بودجه باید در دو قسمت به شورای اسلامی برسد. بنابراین در آبان ماه تبصره ها و تصمیمات بودجه و به دنبال آن جداول و ارقام به مجلس ارائه شود. در همین راستا دولت قسمت اول بودجه را نیز در اختیار مجلس قرار داده است، اما شورای نگهبان هنوز دو قسمتی بودجه را تایید نکرده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ششم توسعه تمدید می شود یا خیر؟ وی گفت: این موضوع هنوز مشخص نیست و باید ابتدا برنامه هفتم توسعه را به شورای اسلامی ارائه کنیم. حسینی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا تیم اقتصادی دولت تغییر خواهد کرد یا خیر؟ پاسخ نداد

سکوت حسینی در مورد لایحه دوازدهم نشان می دهد که آن طور که رئیس مجلس گفت توافقی بین دولت و مجلس صورت نگرفته است. از سوی دیگر حسینی درباره احتمال تغییر تیم اقتصادی دولت در حالی سکوت کرده که زمزمه های تغییر وزرای اقتصادی قوت گرفته و بسیاری از نمایندگان نیز بر تغییر وزرای اقتصادی در دولت تاکید دارند.

از سوی دیگر در مجلس نیز جمعی از نمایندگان حامی قاطع دولت در صدد فشار بر هیئت رئیسه به ویژه محمد باکر کلیباف برای اعلام وصول لایحه بودجه هستند. از جمله محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده تبریز. او در صحن علنی مجلس به کلیباف تذکر داده بود. دیروز در این باره مصاحبه ای انجام داد. حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی در گفت وگو با ایسنا، درباره اختلاف نظر مجلس و دولت در خصوص اولویت و تاخیر در بازنگری در لوایح برنامه هفتم و بودجه 1402 گفت: اینکه تا برنامه هفتم در مجلس مطرح نشود، مجلس به لایحه بودجه رسیدگی نمی کند، این غیرقابل قبول است. البته طبق قوانین مجلس، دولت باید لایحه بودجه را به صورت رسمی در صحن علنی مجلس ارائه می کرد، اما از آنجایی که زمان ارائه بودجه پس از پایان جلسه علنی روز دوشنبه ۱۴ دی ماه مجلس بود، دولت لایحه بودجه سال آینده را به هیات رئیسه ارسال کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اعلام عدم وصول لایحه بودجه خلاف قانون اساسی است؟ اظهار داشت: این عمل را نمی توان خلاف قانون دانست. شورای حکام می گوید دولت باید ابتدا لایحه برنامه هفتم را به مجلس ارائه کند که این موضوع هم درست است اما در آیین نامه داخلی مجلس اینطور نیست که اگر دولت لایحه برنامه را مطرح نکرد، مجلس به تصویب نرسد. لایحه بودجه

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس توضیح داد: دولت در ارائه بودجه به مصوبه جدید مجلس در مورد بررسی دو مرحله‌ای بودجه عمل کرد و به مجلس فرستاد. بنابراین دلیل عدم ارسال جداول توسط دولت به مجلس بر اساس طرح مجلس است که دیروز در شورای نگهبان تصویب شد و فضا عملا آماده است.

وی ادامه داد: بر این اساس دولت مرحله اول ارائه بودجه را به پایان رسانده است. ما دیروز به دولت گفتیم که باید بودجه را به صورت رسمی به مجلس ارائه کند، اما تاکید رئیس مجلس این است که دولت ابتدا لایحه هفتم را در مجلس مطرح کند که تا پایان دی ماه طول می کشد.

میرتاج الدینی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است تدوین سیاست های برنامه هفتم در مجمع تشخیص مصلحت نظام یک سال و نیم طول کشید و در نهایت در پایان شهریور ماه به دولت ارائه شد، پس چگونه می توان انتظار داشت. اینکه دولت که مشغول بررسی بودجه بوده می تواند ظرف سه سال بودجه را تکمیل و برنامه بنویسد. در اینجا باید به مجلس اختصاری بپردازیم. در این شرایط می توان برنامه ششم را 6 ماه دیگر تمدید کرد تا در فرصت مناسب برنامه هفتم را بررسی کنیم و بهشت ​​به زمین نیاید. بنابراین مجلس باید وصول لایحه بودجه 1402 را اعلام کند و دولت لایحه برنامه هفتم را تصویب کند. پس از طرح لایحه برنامه، می توان در مورد اولویت و تأخیر بازنگری برنامه و بودجه در مجلس بحث کرد. نظر ما این است که ابتدا مجلس باید بودجه را بررسی کند و برنامه ششم را 6 ماه دیگر تمدید کند زیرا کشور نباید معطل شود. «بودجه چند دوازدهم به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید