«کلید زن» و «الله رمضانی»; دو رسم قدیمی کویرنشینان در ماه عید خدا


ساعت: 11:08
تاریخ انتشار: 1401/01/16
کد خبر: 1819689

مردم شناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: در ماه رمضان، ماه میهمانی خدا، در گذشته در کرمان دو سنت کلید و خدای رمضان وجود داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فاطمه رضاپور در گفتگو با راه آرمان; وی ضمن استقبال از فرارسیدن ماه مبارک رمضان در خصوص آداب و رسوم کرمانی ها در گذشته در ماه میهمانی خدا گفت: در این ماه دو سنت کلیدی و الله رمضان وجود داشت که در شب های قدر انجام می شد. رمضان.

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان ادامه داد: صورت خود را با چادر پوشانده و با کلید به سینی می زند.

وی افزود: اگر صاحبخانه با آوردن چراغ یا آوردن قند و شیرینی جواب داد; در این شرایط، زن کلید امیدوار است و کمک دریافت می کند، در غیر این صورت محل را ترک می کند.

رضاپور با تاکید بر اینکه تا پایان مراسم کلید زن نباید کلید زن صحبت کند چون مشخص نیست، گفت: صاحب خانه پس از باز کردن در، آینه داخل سینی را بالا می‌آورد و به صورتش نگاه می‌کند، سپس مقداری شیرینی، شکر یا پول را در سینی بریزید.

مردم شناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: زن کلیدی با یک نیت از پیش تعیین شده این کار را انجام می دهد و در پایان مراسم میزبان که می داند مرد کلیدی برای درخواست آمده است. کمک می گوید: بالاخره غذا یا پول جمع آوری شده را به فقرا می دهند.

وی سنت سیرجان قدیم را مخصوص زنان نیازمند از جمله زنان بیوه، باکره، بخت یاب یا بی فرزند دانست و گفت: در حالی که صورت خود را می پوشانند و تا درب محله می رفتند نارگیل و مقداری نبات می کاشتند.

رضاپور ادامه داد: افراد با کلید زنانه جلوی هر خانه ای با کلید چوبی یا زنگ درب هر خانه ای را می زدند و مهماندار با شنیدن این صدا به قصد روشنایی و گره گشایی در را باز می کرد. دهان

این کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان افزود: سپس سرمه را باز کرد و ماشینی را روی چشمانش گذاشت و در نهایت مقداری غذا و پول یا اگر نیمه آخر تابستان بود دانه های انار بود. “ببین.

وی بیان کرد: در گذشته مردم سیرجان معتقد بودند غذایی که قفل سازان از خانه های خود جمع آوری می کنند دارای خواص فراوانی است و اگر انسان نیازمندی با ایمان و ایمان آنها را مصرف کند به یاری خداوند حاجتش برآورده می شود.

رضاپور در خصوص آیت الله رمضانی در کرمان گفت: این آیین در شهرهای کرمان، یزد، مشهد، بیرجند، بوینور، تربت جام و برخی از شهرهای استان های فارس و گرگان انجام می شود.

مردم شناس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان درباره آیین ماه مبارک رمضان گفت: جوانان و کودکان هر محله در شب اول ماه مبارک رمضان بعد از افطار در گروه های پنج تا ده نفره به درب خانه می روند و اشعار خدا را می خوانند. رمضان و هر گروه یک استاد و یک انباردار انتخاب می کند.

وی با اشاره به مطالب فوق خاطرنشان کرد: وظیفه معلم هدایت گروه و وظیفه انباردار جمع آوری هدایا است. هدایا یا پول یا خوراکی هایی مانند گردو، کشمش، خرما، بادام، هلو و زردآلو و این دسته در شب های ماه مبارک رمضان به اذن میزبان در خانه را می کوبند و شعری می خوانند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید