کویرنشینان؛ در تلاش برای رسیدن به مرکز زیتون کشور / محصولات مورد علاقه بازار داخلی


ساعت: 08:56
تاریخ انتشار: 1401/03/07
کد خبر: 1841970

زیتون محصولی است که در سال های اخیر به دلیل آب و هوای مناسب استان توسعه یافته و می تواند استان را به یکی از قطب های تولید زیتون تبدیل کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت; طلای سبز یا زیتون میوه مفیدی است که علاوه بر تضمین سلامت بدن، کاشت آن به صرفه و مهم است.

این محصول که به اشکال مختلف از جمله روغن، میوه و کنسرو قابل استفاده است، معمولاً در تمام دنیا کشت می شود و با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب در ایران، کشت آن از جنبه های مختلف بسیار ساده و مناسب است. اقتصادی خواهد بود.

با توسعه کشت این محصول، نه تنها نیاز جمعیت کشور به روغن خوراکی در مدل غذایی تامین می شود، بلکه فرآیندهای دگرگونی این صنعت می تواند منجر به رونق صنایع چوبی، دامداری، صابون و صابون شود. سایر صنایع و پس انداز ارزی و ریالی توجه کنید.

اکنون که در تحریم هستیم و بیش از 90 درصد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود، توجه به کشت زیتون در روستاها و تلاش برای رفع موانع و توسعه زمین های زراعی می تواند گام موثری در جهت خودکفایی باشد. در روستا تولید نفت و سود اقتصادی برای کشاورزان باشد.


6f20c91a 45d1 4910 b4c5 d786fc696e56 خبر خاکستری

در استان سمنان، وزارت جهاد کشاورزی از چند سال پیش برنامه ریزی برای توسعه دانه های روغنی از جمله کلزا را اعلام کرده است، اما برای تشویق کشاورزان به کشت این محصولات، حمایت بیشتری لازم است.

توسعه باغات زیتون از دیگر برنامه های پیگیری شده در استان سمنان است چرا که این گونه پایدار است و با توجه به آب و هوای گرم و خشک استان می توان سطح رویش آن را افزایش داد.


هیچ نگرانی در بازار برای تولیدکنندگان زیتون وجود ندارد

مهدی گرایان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار مرآت با اشاره به توانایی استان در افزایش تولید زیتون گفت: زیتون یک محصول نسبتاً جدید باغی در استان است و کشت آن از ابتدای سال جاری آغاز شد. 1372. کشت نبود.

کراجان با بیان اینکه استان سمنان ششمین استان باغ زیتون کشور است، افزود: حدود 200 تا 300 هکتار باغ است.

وی کاشت زیتون را یک محصول باغی مجزا و سودآور برای کشاورزان دانست و گفت: مزیت زیتون نسبت به سایر محصولات کشاورزی این است که برای سایر محصولات به مرز اشباع رسیده ایم و در صورت عدم صادرات ممکن است مشکل ایجاد شود. بفروش: «و از دزد آسیب ببیند، اما زیتون محصولی است که به راحتی از بازار داخلی جذب می شود و نگران فروش آن نباشید.

مدیر باغبانی جهاد استان سمنان زیتون را گیاهی نسبتا مقاوم می داند و می گوید: این گیاه نسبت به شوری آب و خاک بسیار متحمل است و نسبت به آفات مقاوم است و از طرفی با وجود اینکه گفته می شود سرد است. حساس است، اما در گونه های جدید، زیتون به خوبی با سرما سازگار است و به سرعت به زنجیره تولید باز می گردد.

این مسئول با اشاره به اینکه کل سطح زیرکشت زیتون در کشور حدود 75 هزار هکتار است، گفت: سهم استان سمنان حدود 6 هزار هکتار است و از این میزان سالانه 10 هزار تن زیتون تولید می شود.

کرجن هزینه های بالای تولید را یکی از مشکلات کشاورزان به ویژه زیتونکاران دانست و گفت: زمین های کشاورزی استان کم بازده است و به همین دلیل باید خاک را با کودهای حیوانی یا شیمیایی غنی کرد. در سال های اخیر قیمت کود بسیار بالا بوده اما خوشبختانه با حمایت دولت جدید قیمت آن به نصف کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه 60 درصد زیتون استان به یک میدان روغنی می رود، گفت: 8 واحد فرآوری روغن زیتون استان با ظرفیت 4000 کیلوگرم در ساعت فعالیت می کنند و 40 درصد باقیمانده زیتون استان مصرف می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سمنان آفت را یکی از مشکلات کاهش تولید زیتون در استان می داند و می گوید: مبارزه کنید. اقدامات شدیدتری با آفت پسیل انجام دهید تا در باغ ها پخش نشود.


مصرف سرانه روغن زیتون باید افزایش یابد

گلمرضا شهسواری از زیتونکاران برجسته و از اعضای انجمن زیتون استان سمنان که در 75 هکتار زیتون کار می کند نیز به مرآت گفت: سالانه حدود 40 تا 50 تن زیتون تولید می کنم و باید فرهنگ زیتون را ترویج دهم. مصرف زیتون اقدام موثری انجام دهد.


953b103c 6514 49aa ba50 0f7182daa387 خبر خاکستری

شهسواری دولت باید بر واردات روغن زیتون نظارت کند و گفت: هنوز در استان سمنان روغن زیتون تولید نشده است.

وی گرانی نیروی کار، انجماد و پسیل را از مشکلات عمده کشاورزان دانست و گفت: متاسفانه آفات پسیلیوم در دو سال اخیر حجم محموله های ما را به شدت کاهش داده است و مسئولان باید در این زمینه اقدام موثری انجام دهند. توجه.”

زیتون خاطرنشان کرد: زیتون ها را باید تا 48 ساعت بعد چرب کرد در غیر این صورت روغن مرغوبی به دست نمی آید و از طرفی در جعبه های مناسب نگهداری شود تا خاصیت آنتی اکسیدانی خود را از دست ندهد.

یکی از اعضای انجمن زیتون استان سمنان ناآگاهی از فواید زیتون و گرانی تولید آن را از دیگر مشکلات زیتونکاران دانست و خاطرنشان کرد: متوسط ​​مصرف سرانه روغن زیتون در استان سمنان 170 گرم است.

شهسواری گفت: تلاش می کنیم در آینده سرانه روغن زیتون در استان سمنان را به 500 گرم برسانیم.


دستگاه های روغن کاری قدیمی هستند

اسماعیل قباخلو یکی از فعالان فرآوری و روغن کاری زیتون نیز به مرآت گفت: متاسفانه اکثر ماشین آلات روغن زیتون فرسوده هستند و تلاش جدی برای تولید این ماشین آلات وجود ندارد و باید وارد شوند. به خوبی انجام نشده و دستگاه ها قدیمی هستند.


8799bb15 121c 4e5d 8a54 9a6bfc2d0722 خبر خاکستری

وی افزود: دستگاه های قدیمی مقدار زیادی روغن در خود از دست می دهند اما از سوی دیگر این امر باعث می شود مولکول های روغن از بین برود و بی کیفیت شوند.

وی آبان و آذر را بهترین زمان برای برداشت زیتون و استخراج روغن از آن دانست و گفت: روغن زیتون با مصرف کاملا طبیعی، طعم و ویژگی های معطر (ارگانولپتیک) آن نیز بسیار حائز اهمیت است.

قباخلو ظرفیت دستگاه روغن کشی را 5 تن در روز دانست و گفت: وجود روغن زیتون تقلبی در بازار یکی از مشکلات است و راه های زیادی برای شناسایی روغن زیتون اصلی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته قباخلو، برای تشخیص روغن زیتون سالم از تقلبی باید به طعم آن توجه کرد، بنابراین روغن زیتون سالم باید گلو را بسوزاند، رنگ زرد بسیار زیبایی داشته باشد و بوی علف داشته باشد که بوی زیتون می دهد و بوی علف می دهد. بوی راکد نمی دهد

این فعال حوزه زیتون گفت: از بقایای روغن زیتون برای کود دادن به درختان و گیاهان استفاده می شود.

وی همچنین گفت: برداشت زیتون باید در شرایط مناسب و در سبد یا جعبه حمل و نقل انجام شود و از زمان برداشت تا روغن گیری بیش از 48 ساعت نباشد و با افزایش زمان اکسیداسیون، روغن آن پوسیده و پوسیده شود. بودن.

این فعال نفتی درباره شرایط نگهداری روغن زیتون گفت: این روغن باید بین 15 تا 30 درجه نگهداری شود و در جایی دور از دید باشد و در ظرف شفاف نباشد و سوال اینجاست که روغن زیتون برای سرخ کردن نه باید در آگاهی عمومی اصلاح شود، زیرا این روغن را می توان در دمای مناسب سرخ کرد.

در نهایت باید گفت که این طلای سبز همچنان در پیچ و خم مشکلات در حال تکامل است و برای خودکفایی به عنوان یک محصول باغی و علاوه بر رفع نیاز صادرات داخلی نیازمند حمایت و توجه مسئولان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید