کمالوندی: اقدامات دیگری برنامه ریزی شده است/ آژانس رویکرد خود را تغییر خواهد داد

کمالوندی: اقدامات دیگری برنامه ریزی شده است/ آژانس رویکرد خود را تغییر خواهد داد

روز جدید سخنگوی آژانس انرژی اتمی گفت که گزارش مدیرکل آژانس منعکس کننده همکاری و حسن نیت نیست و امیدوار است که آنها رویکرد خود را تغییر دهند.

بهروز کمالوندی در حاشیه جلسه فوق العاده امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانیه سازمان انرژی اتمی گفت: امروز بیانیه ای از سوی سازمان انرژی اتمی با همکاری گسترده سازمان انرژی اتمی صادر شد. ما آژانس داشتیم اما متأسفانه رفتار آژانس بین المللی انرژی اتمی برای این همکاری مناسب نبود.

وی افزود: از سوی دیگر کشورهای غربی به ویژه سه کشور اروپایی و آمریکا تحرکاتی را علیه کشور ما آغاز کرده اند، بنابراین مقرر شد بخشی از همکاری های فراتر از ضمانت ها که جزو تعهدات ما نبوده و با حسن نیت انجام می شود.» به عنوان مثال، ضبط برخی فعالیت ها از دوربین های آژانس و ثروت سنج و جریان سنج آنلاین در ایران.

کمالوندی گفت: امروز دستور توقف کار این دوربین ها صادر شده است، البته در گذشته نباید اطلاعات این دوربین ها به آنها داده می شد مگر اینکه شرایط ایران پذیرفته شود. هسته اصلی این کار قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها و حفظ منافع مردم ایران است.

وی ادامه داد: ما به آنها اطلاعات ندادیم و از امروز این اطلاعات ثبت نمی شود. امروز در یکی از این سایت ها بودم و از نزدیک شاهد خاموش شدن این دوربین ها بودم. مردم واقفند که این اقدام عملی انجام شده و اقدامات دیگری نیز برنامه ریزی شده است. امیدواریم به خود بیایند و همکاری ایران را با همکاری پاسخ دهند. ایران نمی تواند همکاری کند، اما از سوی دیگر رفتار نامناسبی دارد.

سخنگوی آژانس انرژی اتمی گفت: 80 درصد دوربین های موجود آژانس حفاظتی هستند که ما برای احتیاط به آن متعهد هستیم و آن دوربین ها همچنان کار می کنند. دوربین هایی که باید خاموش شوند، دوربین هایی با یک دوربین اضافی هستند که اطلاعاتی را ضبط می کنند که بعداً می تواند توسط آژانس استفاده شود. ما دیگر این اطلاعات را در اختیار آژانس قرار نخواهیم داد. امیدواریم با این اقدامات به خود بیایند و روش و منش خود را تغییر دهند. با این رویکرد نمی توانند از جمهوری اسلامی ایران در برابر عدم همکاری و کفایت خود انتظار همکاری گسترده داشته باشند.

وی با اشاره به جلسات قبلی با آژانس گفت: گزارش مدیرکل آژانس حاکی از همکاری و حسن نیت نیست و امیدواریم رویکرد خود را تغییر دهند.

دیدگاهتان را بنویسید