کمبودی در تامین و توزیع کودهای پاییزه نداریم/اختلال در سیستم توزیع کود


ساعت: 14:31
تاریخ ارسال: 08/04/1401
کد خبر: 1906121

در روزهای اخیر با آغاز فصل کاشت پاییزه محصولاتی مانند گندم، جو و کلزا در مازندران، برخی کشاورزان برای تامین کود با مشکل مواجه شدند. مدیر شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی استان گفت: برای تامین کود کشاورزی مشکلی نداریم اما مشکل وجود دارد، ماجرا به سیستم توزیع کود برمی گردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; در هفته های اخیر زمزمه هایی از سوی کشاورزان مبنی بر کمبود کود به ویژه کود سیاه برای کشت پاییزه در برخی مناطق مازندران شنیده می شود که گلایه کشاورزان را در پی داشته است.

برخی از کشاورزان می گویند که کود کافی نیست و به آنها داده نمی شود و مجبورند آن را آزادانه با قیمت های بالاتر خریداری کنند.

در کشاورزی از کودهای مختلفی استفاده می شود که عموماً از این کودها برای حاصلخیزی بیشتر خاک استفاده می شود.

در واقع کودهای شیمیایی مواد گیاهی لازم را فراهم می کنند، زیرا خاک زمین کشاورزی تمام مواد لازم برای رشد کامل گیاه را ندارد و همچنین برای رشد گیاهان پرمحصول و برداشت بیشتر محصولات، استفاده از مواد شیمیایی. کودها اجتناب ناپذیر است.


کشاورزان مازندرانی در این موقع از سال مزارع خود را برای کشت پاییزی از جمله گندم، جو، کلزا و همچنین سبزیجات برگ دار و ریشه دار مانند شلغم، هویج، کاهو، لوبیا سبز، کدو سبز، نخود و سیب زمینی آماده می کنند. سیر که این روزها به دغدغه ای برای کشاورزان تبدیل شده است.

رضا افراسیابی مدیرعامل شرکت پشتیبانی کشاورزی استان مازندران در گفتگو با خبرنگار بلاغ گفت: کمبود کود در استان وجود ندارد و تمامی انبارهای ما مملو از کودهای مورد نیاز کشت پاییزه است.

وی افزود: اکنون زمان کاشت سه محصول استراتژیک کلزا، گندم و جو در مازندران است. در تامین کود کشاورزان کمبودی نداریم و در انبارهای استان ذخایر کافی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: تاکنون 91 درصد سهمیه سال استان را جذب کرده ایم و اینکه در برخی مناطق مشکل توزیع وجود دارد عمدتاً به دلیل مشکلات سامانه و زمان بر بودن ثبت نام است.

این مسئول ادامه داد: بر اساس برنامه سالانه مصوب کودهای فسفاته در مازندران 11 هزار و 829 تن به مراکز توزیع تحویل داده شده است.

افراسیابی گفت: با احتساب موجودی دلالان مازندران 4 هزار و 691 کیسه و موجودی نهادی 2 هزار و 130 کیسه، در مجموع 6 هزار و 821 کیسه کود فسفاته در استان موجود است.

وی بیان کرد: بنابراین روی این محاسبه نباید مشکلی در تامین وجود داشته باشد و بحث کمبود مطلقا مطرح نیست اما ممکن است مشکلاتی در سیستم ایجاد شود که کمی تاخیر داشته باشد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران افزود: البته کشاورز می تواند درخواست 4 کیسه را در سامانه ثبت کند و دو یا سه کیسه مذاکره می شود و مشکلی نیز وجود دارد که کشاورزان می توانند از آن شکایت کنند.

این مسئول گفت: با وجود استقبال کم کشاورزان مازندرانی، 34 درصد کود پتاس توزیع شده و 3 هزار و 638 تن کود پتاس در انبارهای سازمانی وجود دارد.

افراسیابی خاطرنشان کرد: اکثر مراکز توزیع در مازندران در مناطق روستایی مستقر هستند و از این مراکز نظارت مستمر توسط بازرسان جهاد کشاورزی انجام می شود.

وی تاکید کرد: بیش از 320 مرکز توزیع اسمی در استان وجود دارد که از این تعداد 282 مرکز عمدتاً در روستاها فعال است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران با بیان اینکه محل استقرار مراکز توزیع در مازندران از نظر فاصله مراکز و دسترسی کشاورزان مطلوب است. وی بیان کرد: بر اساس دستورالعمل، مسافت مجاز برای صدور مجوز تا مراکز توزیع حدود 15 کیلومتر است که با نظر و منطق کارشناسان منطقه در برخی نقاط مازندران کمتر از این میزان است.

این مسئول ادامه داد: اگر در برخی از مناطق استان مرکز غیرفعال یا کم کار باشد با نظر مدیر شهرستان کارگزار جدیدی ایجاد می شود تا مشکلی برای دسترسی کشاورزان به خدمات وجود نداشته باشد.

افراسیابی اذعان داشت: استان مازندران بعد از استان فارس دومین استان کشور از نظر تعداد و تراکم نمایندگی ها یا مراکز توزیع کود و خدمات دهی به کشاورزان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید