کمبود حدود 200 دارو در آینده نزدیک


ساعت: 12:29
تاریخ انتشار: 08/09/1401
کد خبر: 1907292

رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور نسبت به کمبود حدود 200 دارو در آینده نزدیک هشدار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد توکلی رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه ای به معاون اول رئیس جمهور نسبت به کمبود حدود 200 دارو در آینده نزدیک هشدار داد و نوشت؛ رصدخانه در ماه‌های اخیر این مشکل را پیش‌بینی کرده بود و به مسئولان هشدار داده بود، اما نادیده گرفته شد. متن نامه رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر و درمان دیده بان شفافیت و عدالت نیز در پیوست این نامه درج شده است.

متن این نامه به شرح زیر است:

برادر محترم جناب آقای محبر

معاون اول محترم رئیس جمهور

سلام

رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: و عاقبت بلاها

با احترام، پس از تماس تلفنی حدود 3 ماه پیش و پیش بینی کمبود دارو به دلیل اقدامات ناشایست و غیرمسئولانه مسئولان سازمان غذا و دارو در طرحی به نام داروور، به دلیل عدم توجه به هشدارهای دیده بان شفافیت و عدالت. ، این منجر به کمبود دارو شد.

در پی تاخیر در برکناری رئیس سابق سازمان غذا و دارو، جلسه ای در روز ۱۳ آبان ماه در دفتر جناب آقای یزدی دبیر ستاد هماهنگی مفاسد اقتصادی با حضور جناب معاون اقتصادی تشکیل شد. دبیر ستاد تنظیم بازار، رئیس سازمان غذا و دارو و نماینده دیده بان شفافیت و عدالت تشکیل و مواردی مطرح شد که یکی از موارد مطرح شده مصداق چاله نیفتادن (برخورد با 6 شرکت دارویی) بود. که آنتی بیوتیک تولید می کنند) که اگر مقصر کمبود دارو باشند، بسیار جزئی و راهگشاست. چرا که عامل و مقصر اصلی کمبود دارو، تصمیم گیران ستادی سازمان غذا و دارو و افراد پشت سر آنها هستند که همگی برای رصد شناسایی شده اند.

به این شرکت ها ارز داده نشد، مابه التفاوت به آنها کمک مالی نقدی و ترجیحی داده نشد، جلسات حسابرسی برگزار نکردند، قیمت گذاری دیرهنگام و غیرمنطقی انجام دادند، همه این اقدامات منجر به تضعیف تولید داخلی و در نتیجه دارو شد. یا به عبارتی دست شرکت ها را بسته اند و حالا مقصر اصلی را که خواسته یا ناخواسته منجر به این فاجعه شده است، رها کرده اند و با تقصیر بسیار کم به دنبال افرادی هستند، نه اینکه مشکل را حل نکند، بلکه قطعا مشکل را دوچندان می کند

جهت اطلاع شما در حال حاضر حدود 200 قلم دارویی با کمبود مواجه هستیم که 80 قلم آن در مرحله پرخطر و مابقی در مراحل بعدی می باشد. پس با تصمیم دولت همه تولیدکنندگان این 200 قلم باید تحت تعقیب و پیگرد قانونی قرار گیرند و مقصر اصلی آزاد شود. پس قبل از اینکه دیر شود برنامه ریزی کنید.

دیده بان شفافیت و عدالت مانند همیشه آماده است تا با ارائه راهکارهای عملی با حضور همه دست اندرکاران و مسئولان به برون رفت از این وضعیت خطرناک کمک کند.

احمد توکلی

رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت

دیدگاهتان را بنویسید