کمبود پزشک در روستاهای سیستان و بلوچستان داغتر از همیشه است/ توزیع نامتوازن پزشکان; مشکل اصلی نظام سلامت


ساعت: 11:32
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878961

یکی از اعضای شورای تلنگ و رئیس شورای رقص با گلایه از کمبود پزشک در روستاهای کسر گند گفت: منازل در مناطق صعب العبور.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ؛ یکی از وظایف دولت توزیع متوازن پزشکان در اقصی نقاط کشور است. چالش بزرگی که سال هاست نه تنها نظام سلامت، بلکه بیماران سیستان و بلوچستانی نیز با کمبود یا نبود آن دست و پنجه نرم می کنند و گاه زمان طلایی بهبود درمان بیمار با نبود پزشک به موقع از دست می رود.

در این حوزه، متولیان امر باید با ایجاد تسهیلات و ارائه خدمات تشویقی به پزشکان، آنها را به طور مناسب در مناطق فقیرنشین و دورافتاده و روستاهای کوچک توزیع کنند و نسبت به حضور پزشک متخصص در همه شهرها حساس باشند.

با وجود اینکه سیستان و بلوچستان دومین استان بزرگ کشور است، اما این منطقه نه تنها در برخی شهرها بلکه در روستاها از کمبود امکانات و حتی وام های فراوان رنج می برد.

در این راستا مراکز بهداشتی درمانی روستایی یکی از امن ترین مکان ها برای بهداشت و درمان ساکنان مناطق فقیرنشین بوده و نقش مهمی در پیشگیری از بیماری ها و حفظ سلامت انسان ها ایفا می کنند، اما نبود پزشک تمام وقت در این روستاها می باشد. ثابت . . مشکلی که باید به کمبود مراقب یا دسترسی آسان به دارو اضافه کرد، مشکل مهمی که این روزها روستاییان تلنگ و شارک و روستاهای کسر گند در جنوب سیستان و بلوچستان گرفتار آن هستند.

به گفته شهروندان اکثر روستاهای جنوب استان فاقد پزشک عمومی و پرستار هستند و طبق بررسی های انجام شده بیشتر بیماران مراجعه کننده به استان های مشهد و یزد از سیستان و بلوچستان هستند.

دسترسی به پزشک یکی از مولفه های تاثیرگذار در روند درمان بیماران است که کمبود پزشک تنها به مناطق فقیرنشین و روستایی سیستان و بلوچستان محدود نمی شود و حتی در شهرستان ها نیز کمبود متخصص و فوق تخصص وجود دارد.


علاوه بر کمبود پزشک در روستاها، برخی از پزشکان تمایلی به تمرین در روستاهای دورافتاده ندارند و تا زمانی که پزشک از دانشگاه شناسایی نشود و جابجایی هایی که گاها در بخش ها و مراکز روستایی اتفاق می افتد، روستاییان مجبور می شوند چندین روز را بدون پزشک سپری کنند. پزشکان گذری در روستا که مشکلات درمان را دوچندان می کند.

این کمبودهای بهداشتی در کنار مشکلات زیرساختی مانند کمبود آب آشامیدنی و نبود جاده مناسب مشکلات را دوچندان کرده است.

سابقه حل مشکلات بهداشتی در جنوب شرق طولانی است

امیری یکی از اهالی روستای تلنگ در گفتگو با خبرنگار ما درمان را یکی از نیازهای اصلی اهالی این روستا دانست و گفت: بهداشت و درمان مشکلی است که به نظر نمی رسد برای روستاییان حل شود. اما بحث درمان را نکنید و این باعث کاهش کیفیت زندگی شده است.


وی افزود: این کمبود روستاییان را مجبور به ترک منازل خود کرده و مجبور به سکونت در حاشیه شهرها می شوند که حتی کیفیت زندگی در آن پایین تر از حد انتظار است، بنابراین حضور پزشک و رفع مشکلات درمانی یکی از حقوق اولیه است. از دهقانان.”



مشکل اصلی کمبود پزشک توزیع اشتباه است


این معلم روستا گفت: بسیاری از پزشکان به دلیل دوری روستا از شهر و صعب العبور بودن جاده ها تمایلی به خدمت در این مناطق ندارند، باید مسیر طولانی را تا بخش، روستا یا بهداشت شهرستان طی کنند که ضرر می کند. زمان طلایی بهبودی برای بیمار


وی گفت: بسیاری از روستاها در تخصیص منابع از محرومیت و بی عدالتی رنج می برند، از جمله در منطقه یا روستایی که حتی خدمات اولیه بهداشتی کم است و در جاهای دیگر شاهد تمرکز و اتلاف خدمات هستیم.



بیماران باید برای دسترسی به پزشک متخصص به مرکز شهر بروند


اکرم بلوچ یکی از اعضای شورای تلنگ و رئیس شورای رقص در گفت و گو با خبرنگار ما از نبود پزشک در روستاهای کسر گند گلایه کرد. این مسیر 100 کیلومتر است و بیماران علاوه بر عدم مشکل با پزشک در بخش و مرکز، عدم دسترسی به ارتباط مناسب را نیز باید تحمل کنند.


وی ادامه داد: بند 20 هزار نفری تلنگ در چند روز اخیر پنج روز است که بدون پزشک بوده و مرکز 30 کیلومتری شارک نیز مدت هاست که بدون پزشک بوده است. پرستار در تمام بخش حضور دارد.



جمعیت 20000 نفری منطقه تلنگ تنها یک پرستار دارد


یکی از اعضای شورای ولسوالی تلنگ گفت: اهالی روستا امیدوارند با ساختن مرکز صحی در نزدیک ترین مکان درمان شوند و ساختمان مرکز صحی تنها برای مردم منطقه در صورت نبودن چه فایده ای دارد. دکتر یا دهکده؟”


وی افزود: پزشکانی که در بخش و شهرستان مستقر می شوند به دلیل عدم توجه و حمایت دانشگاه یکی پس از دیگری ترک می کنند.


بلوچ بیان کرد: یکی دیگر از دغدغه های حوزه سلامت رفع مشکل کمبود بهداشت در روستاهای بسیار دورافتاده و تکمیل خانه های بهداشت در مناطق صعب العبور است که بهبود این زیرساخت های بهداشتی تاثیر بسزایی در کاهش بیماری و بهبود دارد. سلامت روستاییان . . “



اقامت پزشک در روستا مهمترین همکاری مردم با بهداشت و درمان است


مرتضی سایگانی فرماندار شهرستان کسر گند در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به کمبود پزشک در روستاهای شهرستان کسر گند اظهار داشت: مشکل کمبود پزشک تنها به جنوب استان ما محدود نمی شود و در بسیاری از این روستاها وجود دارد. مناطق روستایی کشور این کمبود احساس می شود و یکی از مهمترین اقدامات مردم با همکاری اداره بهداشت، نگه داشتن پزشک در روستا است.


وی افزود: با توجه به کمبودهای موجود در حوزه بهداشت روستایی در قصر گنده و طی پیگیری های انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، این دانشگاه با وعده هایی که داده در تلاش است تا این کمبودها را جبران کند.



پزشکان علاقه ای به خدمت به منطق روستایی دور ندارند

فرماندار کسر گند ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این حوزه این است که پزشکان مناطق دورافتاده روستایی را برای خدمت انتخاب نمی کنند و حاضرند در روستاهای نزدیک شهرستان به مردم خدمت کنند و دانشگاه در تلاش است پزشکان را برای تغییر رشته و برنامه ترغیب کند. در این روستاهای دور افتاده خرج کنید.


وی با اشاره به کمبود و مزایای دهیار در مرکز بهداشت روستا تصریح کرد: تعدادی از امدادگران در حال آموزش هستند و پس از اتمام دوره برای خدمت رسانی به مردم به این روستاها اعزام می شوند.


سایگانی با گلایه از تعداد روستائیان که پزشکان را مجبور به ترک روستا می کنند، گفت: مردم نیز به دلیل کمبود پزشک در روستاها همکاری بیشتری داشته باشند و پزشکان را مجبور به ترک روستا نکنند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید