در انتخاب محل خدمت؛ علت کمبود پزشک در جنوب سیستان و بلوچستان


ساعت: 14:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۹
کد خبر: 1898519

کمبود پزشک در شهرستان راسک پارود چند ماهی است که نارضایتی مردم را به همراه داشته است چرا که یکی از اساسی ترین نیازها در مناطق کمتر توسعه یافته دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، کمبود پزشک در مناطق فقیرنشین درد قدیمی است که هر از چند گاهی خبرساز می شود اما تاکنون هیچ برنامه ای برای حل این مشکل در سیستان و بلوچستان اندیشیده نشده است.


وجود مناطق محروم و محروم را نمی توان انکار کرد اما نظام همواره بر محرومیت زدایی و توسعه این مناطق متمرکز بوده و در سال های اخیر تلاش هایی برای ارائه خدمات به این مناطق صورت گرفته است.


به گفته برخی کارشناسان، در شرایطی که کشور با کمبود پزشک مواجه است، پذیرش تعداد معدودی از دانشجویان پزشکی مبنای منطقی ندارد.


از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند مشکل اصلی در توزیع پزشکان است و باید برای این بیماری چاره اندیشی کرد.


حقوق ثابت پزشکان در مناطق محروم از دیگر عواملی است که می تواند حضور پزشکان در مناطق کم برخوردار را تضمین کند و علاوه بر آن می توان نیازهای مناطق محروم را نیز با نیروی انسانی تامین کرد.


کمبود پزشک و امکانات بهداشتی به معضلی جدی برای مردم سیستان و بلوچستان تبدیل شده است و این کمبود در بسیاری از روستاها و مناطق دورافتاده دیده می شود و بسیاری از پزشکان حاضر به خدمت در این مناطق نیستند و بیماران برای دسترسی به پزشک با مشکل مواجه هستند. مسافت زیادی را طی کنید و همین موضوع دلیل انتخاب نشدن محل خدمت پزشکان شده است.


کمبود پزشک در شهرستان راسک پارود چند ماهی است که نارضایتی مردم را به همراه داشته است چرا که یکی از اساسی ترین نیازها در مناطق کمتر توسعه یافته دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی است.



بی مهری ها در حوزه درمانی شهرستان سرباز ادامه دارد

یکی از شهروندان بخشدار پرود شهرستان سرباز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بخشداری پرود یکی از نیازمندترین مناطق مرزی شهرستان سرباز است و در بسیاری از ساعات روز و به خصوص شبها پزشک وجود ندارد و در صورت نیاز بیمار به اورژانس. دکتر، آنها باید به شهرهای اطراف بروند و این کمبود و کمبود کادر پزشکی پاسخگوی جمعیت روستا و ولسوالی نیست.


وی افزود: گاهی در یک مرکز بهداشتی درمانی روستایی فقط یک پزشک وجود دارد و اگر آن پزشک نیاز به مرخصی داشته باشد، مدتی منطقه محروم از پزشک خالی می شود و پزشکان را برای بازدید از آن مناطق بی انگیزه می کند.



دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با کمبود پزشک مواجه است


حسام نبات زهی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سرباز در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به کمبود پزشک در منطقه گفت: در این زمینه پیگیری های لازم از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر انجام شده است اما متاسفانه در کل دانشگاه جنوب سیستان کمبود پزشک وجود دارد و با بلوچستان مواجه هستیم.


اعزام پزشک از مناطق همجوار به بخش پارود

وی افزود: با وجود کمبود پزشک در شهرستان و منطقه پرود، پزشکان از مراکز همجوار در نوبت صبح اعزام می شوند و اقدامات درمانی انجام می شود.


مدیر شبکه بهداشت و درمان سرباز با بیان اینکه محل خدمت پزشک اختیاری است، تصریح کرد: پزشک محل خدمت را انتخاب می کند و کاملا اختیاری است اما صبح ها در مراکز درمانی حضور دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید