کنعانی: رویکرد ایران همچنان پایبند به مسیر مذاکره است/اجازه دخالت در امور داخلی ما را ندهید

کنعانی: رویکرد ایران همچنان پایبند به مسیر مذاکره است/اجازه دخالت در امور داخلی ما را ندهید

روز جدید سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکرات است.

; ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع غیراستاندارد کشورهای اروپایی در خصوص ناآرامی های اخیر ایران و حمله به سفارت ایران در دانمارک و اقدامات وزارت امور خارجه. وی گفت: متاسفانه شاهد رفتار دوگانه این کشورها در موضوع حقوق بشر هستیم. بسیار جالب است که در عین حال از مخالفت خود با خشونت صحبت می کنند و در عین حال به دولت ایران توصیه می کنند که در مقابل متخلفان امنیت عمومی خویشتن داری کند و از اقدامات خشونت آمیز بپرهیزد.

کنعانی ادامه داد: ایران بارها گفته است که اعتراضات و انتقادات را می شنود و به گفت وگو معتقد است و به حرف شنوندگان گوش می دهد، اما ایران به عنوان حافظ امنیت شهروندانش نمی تواند در مقابل این ها دست به کار شود. هرج و مرج و بی نظمی اعتراض و تحریک دو رویکرد متفاوت است و دو نتیجه متفاوت دارد. کسانی که به ایران توصیه می کنند در کشورهای خود از خشونت استفاده نکند، به افراد خشن اجازه می دهند تا اقدامات خشونت آمیز علیه سفارتخانه های ایران انجام دهند.

وی همچنین درباره مذاکرات برای رفع تحریم ها اظهار داشت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکرات برای دستیابی به توافقی باثبات است که شامل منافع اصلی جمهوری اسلامی و تامین کننده منافع ملت ایران باشد. و اینکه این توافق پایدار و دائمی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در گفت‌وگوی اخیر وزیر امور خارجه با جوزپ بورل، بار دیگر بر این موضع تاکید شد که ایران همچنان به مسیر مذاکرات پایبند است. نظرات طرف مقابل مطرح شده و صداهایی در غرب، اروپا یا آمریکا شنیده ایم که روند مذاکرات را به آخرین مشکلات داخلی ایران مرتبط می کنند و به انتشار اخبار جعلی و نادرست دامن می زنند. موضوع داخلی ایران مربوط به دولت و ملت ایران است و ما به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی ایران را نمی دهیم. موضوع مذاکرات چارچوب مشخصی دارد و مواضع ایران بارها بیان شده است و ما آمادگی داریم در همین مسیر پیش برویم و به توافق جامعی برسیم که منافع همه طرف ها را تامین کند.

کنعانی تصریح کرد: بر اساس احترام و منافع متقابل، آماده تعامل دوجانبه با همه طرف هایی که در مسیر مذاکرات بوده اند هستیم تا مذاکرات به سرانجام برسد. ما تاکید می کنیم که در برابر هرگونه تلاش طرف ها به ویژه طرف های غربی و ایالات متحده برای اعمال تحریم ها و فشارهای جدید برای امتیاز دهی و اخاذی و همچنین در برابر هرگونه اقدام محدود کننده علیه ملت و دولت ایران قاطعانه و قاطع خواهیم بود. ما به موقع پاسخ خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی گفت: ما متعهد به آزادی اتباع ایرانی هستیم و بر لزوم آزادسازی دارایی های ایران در کره جنوبی و جاهای دیگر غیرمرتبط با موضوع دیگری تاکید می کنیم و بر روند مذاکرات نظارت می کنیم. ” در زمینه آزادسازی برخی از املاک مسدود شده ایران پیشرفت هایی حاصل شده است و امیدواریم شاهد آزادی این املاک باشیم.

وی در خصوص اقدام برخی سفارتخانه های اروپایی مبنی بر عدم صدور ویزای شینگن برای اتباع ایرانی گفت: هرگونه اقدام محدودکننده در این خصوص در صورت صحت اقدام قابل قبولی نیست و ایجاد محدودیت در سفر اتباع ایرانی خلاف آن است. اعلام شد، انجام می دهند. صحبت از حقوق مردم ایران و از سوی دیگر ایجاد محدودیت برای سفر آنها رویکردی بحث برانگیز است و امیدواریم این خبر صحت نداشته باشد و شهروندان ایرانی بر اساس نیاز خود سفر کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره دیپلمات ایرانی بازداشتی در بلژیک خاطرنشان کرد: ردیابی اسدالله اسدی همچنان ادامه دارد و تمام تلاش‌های لازم را در حوزه‌های حقوقی، سیاسی و کنسولی انجام داده و خواهیم کرد. ما امیدواریم که برای آزادی او در این باید هر چه سریعتر انجام شود.

کنعانی در خصوص حمله به مقر گروه های تروریستی در شمال عراق گفت: اقدام ایران بر اساس اقدامات رسمی و شفافی است که قبل از آن اتفاق افتاده است. همانطور که رسما اعلام کرده ایم، اقدام ایران برای حمله به مقر مخالفان مسلح و گروه های جدایی طلب در اقلیم کردستان عراق پیامد همه اقدامات رسمی ایران از قبل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: این بدان معناست که به مقامات دولت مرکزی عراق رسماً اعلام شده است که اقدامات ضدامنیتی از بخش‌هایی از خاک منطقه برای اقدامات ضدامنیتی علیه سرزمین‌های ایران و ایران انجام می‌شود. شهروندان، یادداشت‌های رسمی به اسناد تنظیم شده و اقدامات مشابهی با مسئولان منطقه صورت گرفته است.

وی افزود: ایران به دلیل نبود اقدامات پیشگیرانه در راستای برقراری امنیت ملی، امنیت شهروندان و امنیت مرزی خود گام برداشته است. اقدام ایران بر اساس مقررات بین المللی و منشور ملل متحد قانونی است و در عرف بین المللی چنین اقدامی به رسمیت شناخته شده است.

وی گفت: ایران به درخواست دولت عراق برای گفت‌وگو پاسخ مثبت داد و هفته گذشته نشستی بین مقامات ذیربط در بغداد برگزار شد و جزئیات بررسی‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ایران دیدگاه‌های خود را ارائه کرد و علی‌رغم تاکید طرف ایرانی بر رعایت این موضوع. حاکمیت و تمامیت ارضی عراق، انتظارات ایران از بیانیه ای صریح و صریح مبنی بر اینکه دولت عراق باید حاکمیت خود را بر کل سرزمین خود اعمال کند و از حمله مرزها و مرزبانان به بخش هایی از خاک آن کشور جلوگیری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ایران نظر خود را اعلام کرد و دولت عراق نیز نظر را شنید و قول های لازم را به ایران داد. ایران ضمن حفظ آمادگی خود برای حفظ امنیت خود و امنیت مرزها و شهروندان خود و آمادگی برای مقابله با هرگونه اقدام غیرقانونی، در عین حال انتظار دارد اقدامات دولت عراق به وظایف خود عمل کرده و امنیت را به طور کامل برقرار کند. مرزهای هر دو طرف

دیدگاهتان را بنویسید