کوددهی مراتع به دلیل خسارت حیات وحش در استان زنجان متوقف شد


ساعت: 11:12
تاریخ انتشار: 1401/01/18
شناسه خبر: 1820198

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی استان زنجان:

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه کودپاشی در استان در سال های اخیر متوقف شده است، گفت: این امر علاوه بر اینکه در نهایت باعث آلودگی آب های زیرزمینی با کود دامی می شود، آسیب های حیات وحش را نیز به همراه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعید حسنلو در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی بیان کرد: در سال های اخیر به منظور بهبود وضعیت پوشش گیاهی مراتع استان زنجان کودهای شیمیایی به مراتع داده شده است چرا که وضعیت مراتع استان از نظر پوشش گیاهی به دلیل چرای بی رویه بسیار نامناسب شده است.

وی با بیان اینکه کودهای دامی قبلاً به صورت جزئی تحویل و در اختیار وزارت منابع طبیعی قرار گرفته بود اما در سال های اخیر به دلیل مشکلاتی سمپاشی نشده بود، افزود: این خود می تواند عاملی برای آلودگی آب های زیرزمینی باشد.

رئیس اداره اراضی غیرفعال اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه مصرف کود فوایدی دارد و می تواند باعث بهبود رشد برخی گونه های گیاهی مهم در طبیعت شود، اذعان داشت: با وجود فواید، اما برای جلوگیری از کودهای خاک و در نهایت، با ایجاد مشکلات بیشتر و نفوذ آن به آبهای عمیق، چرا در حومه شهر منحل شد.

وی با اشاره به اینکه مصرف کود در مراتع مضرات دیگری نیز دارد، گفت: گاهی برخی از حیوانات وحشی از جمله پرندگان از کود دامی در طبیعت به عنوان غذا استفاده می کردند و گزارش های متعددی در این زمینه به اداره ارسال شد که این موضوع باعث شد. انقراض برخی از گونه های جانوری و به همین دلیل کوددهی در مراتع متوقف شد.

حسنلو با بیان اینکه در سه سال اخیر تنها یک بار کوددهی در چمن سلطانیه انجام شده است و این به دلیل بارندگی خوب در این شهرستان است، افزود: در دو سه سال اخیر برنامه ای برای کوددهی مراتع صورت نگرفته است.

وی افزود: علیرغم برخی مزیت های کوددهی و حتی نیاز مراتع استان به دلیل پوشش گیاهی نامناسب، اما با توجه به معایب این امر امسال برنامه ریزی برای مراتع استان در نظر گرفته نشده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید