کیف های روسی دوزی در صنعت خودروسازی ایران

کیف های روسی دوزی در صنعت خودروسازی ایران

روهر نه : این روزها اخبار تولید مشترک خودروهای ایران و روسیه راه و نتیجه مشارکت این کشور با ایران در عرصه های مختلف اقتصادی را بازخوانی می کند.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در این خصوص گفت: روسیه مدل ایرانی ال 90 با نام لادا را در کارخانه رنو خودرو تولید می کند که از نظر فضا کمی متفاوت است اما از نظر فنی تفاوت چندانی ندارد. در واقع بحث تولید مشترک خودرو با روسیه فقط تامین قطعات ال 90 از روسیه است نه تولید خودروی مشترک جدید!

وی ادامه داد: ورود این خودرو (لادا) به بازار خودروی ایران تاثیری بر قیمت محصولات در بازار ندارد; زیرا مشکل صنعت خودرو در ایران ساختاری است. زاوچ می گوید: با تداوم حاکمیت صنعتی و نگاه سیاسی کنونی صنعت خودرو، هرگونه اقدامی حتی به نام تغییر در این صنعت بی نتیجه خواهد ماند.

وی افزود: اگر روسیه، چین، آلمان و سایر کشورهای صاحب نام نیز وارد صنعت خودروسازی کشور شوند، هیچ یک از شرایط نامعلوم فعلی را برای صنعت خودروسازی ایران به دنبال نخواهد داشت.این کارشناس خودرو ادامه داد: جهانی بخشی از ایران است. دولت مردانه سال هاست و تاکنون هیچ اقدام مشترکی با برندهای مختلف در سراسر جهان صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: صنعت خودروسازی کشور آنقدر به هم ریخته است که ارزان ترین محصول 20 سال اخیر یک برند خودروسازی اروپایی به عنوان یک محصول جدید وارد بازار ایران می شود! به گفته زاوه؛ چرا استاندارد کیفی تولید خودرو در کشور باید مطابق با خودرویی باشد که 20 سال از تولید آن می گذرد! در واقع اگر قطعه «ال 90» مستقیماً از خودروسازی «داچیا» وارد شود، کمتر از حد انتظار صنعت خودروسازی کشور است.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه صنعت خودروسازی کشور با استانداردهای جهانی فاصله نجومی دارد، گفت: بازار خودروی ایران در فضایی کاملا بسته فعالیت می کند و این قطع ارتباط با دنیا واقعیت را تغییر نمی دهد. خیر و امکان این کشور وجود دارد. که در تولید خودرو مشترک با ایران همکاری نمی کند، بسیار بالاست.

زاوه تاکید کرد: هرگونه اقدام جدید در فضای سیاسی و رانتی خودروسازی کشور به دلیل نداشتن استانداردهای لازم و همچنین سطحی نگری و تلاقی قطعا با شکست مواجه خواهد شد. وی تاکید کرد: صنعت خودروسازی کشور درگیر بازی لفظی، تبلیغاتی و شعاری است. وی گفت: نگاه ما به ساختار حاکمیت اقتصادی در ایران اشتباه است که به دلیل کاهش پول نفت منجر به بحران شده است. اکنون تصمیم گیرندگان به جای پذیرش چنین اشتباهی به دنبال عصای جادویی برای حل مشکلات هستند.

زاوه گفت: تولید مشترک خودرو به معنای واقعی خودرویی است که از فناوری‌ها و پلتفرم‌های جدید چند برند تولید می‌شود، نه خودروساز صادرکننده قطعات خودرویی که قبلاً در کشور تولید می‌شد، بلکه بسیار زیاد است. وی گفت: در چنین فضایی اکنون می خواهند از روسیه برای تولید مشترک خودرو کمک بگیرند اما هنوز مشخص نیست این کشور همان پسماندها را به ما می فروشد یا خیر! البته روس ها در خودروسازی ایران حضوری نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه نیرویی که روس ها انجام می دهند، گفت: ایران کشوری است که در این شرایط بهترین فرصت برای پول درآوردن روسیه است و روس ها به راحتی می توانند با دوختن کیف جیب ما را بدوزند تا از منابع مالی ایران پول در بیاورند. آی تی. به چین و هند نمی رسند، حرکت می کنند و هیچ حرکتی در صنعت خودروسازی کشور وجود نخواهد داشت.

زاوه تاکید کرد: فضای سود آفرینی صنعت خودروسازی کشور ناشی از مدیریت ناقص اقتصادی مدیران کشور است. وقتی خودروسازان 30 اتاق را برای تولید یک میلیون وسیله نقلیه تعیین می کنند و ادعا می کنند که تمام قطعات خودرو را تولید می کنند. با این نوع نگاه هرگز آرامش را به بازار نخواهید آورد. !!

دیدگاهتان را بنویسید