تعاونی های کیسه دوزی سرمایه بی خانمان

تعاونی های کیسه دوزی سرمایه بی خانمان

روز جدید با تغییرات قیمتی در بازار مسکن، فضای سوء استفاده برای برخی افراد افزایش یافته است. بنابراین تخلفات گسترده در مناطق تهران واکنش های بسیاری را در پی داشت. با رشد افسارگسیخته آگهی های نوید خرید خانه در بهترین منطقه پایتخت، با تبلیغات وسوسه انگیز پیش فروش 300 تا 400 میلیونی، این افراد برای جیب تهرانی ها کیف دوخته اند. برخی شرکت‌ها با نام تعاونی پایتخت‌نشینان را به سرمایه‌گذاری در برخی مناطق آن تشویق می‌کنند، مبالغ پیش‌فروش را به حدی کاهش داده‌اند که هر روز موارد تخلفات این تعاونی‌ها در مراکز قضایی از مالباختگان چاق‌تر می‌شود. تخلف صورت نمی گیرد؟

خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های ساختمانی تهران در این خصوص گفت: بر اساس قانون، ساختار تعاونی یکی از امن ترین بسترها برای سرمایه گذاری محسوب می شود. وی ادامه داد: در بند 8 ماده 43 قانون تعاون، اتحادیه ها موظف به نظارت بر فعالیت تعاونی ها بر اساس این ماده قانون هستند، با توجه به اینکه سطوح نظارتی متعددی برای فعالیت تعاونی ها تعیین شده است و آنها دارای وضعیت نظارتی هستند. عمل کنید. از این رو اتحادیه تعاونی های ساختمانی تهران از اسفند ماه 1400 این مشکل را اطلاع رسانی کرد و در 19 خردادماه سال جاری طی نامه ای کتبی به وزارت راه و شهرسازی میزان این تخلفات گزارش شد.

وار گفت: در موضوع مورد بحث، دامنه تخلفات بسیار گسترده است و با یک سری جرایم سازمان یافته و هماهنگ که نوعی اخلال در نظام اقتصادی کشور محسوب می شود، سروکار داریم. مشکوک هستند. در واقع این شرکت ها بر اساس اصول قانونی تاسیس شده اند اما ماهیت آنها خلاف قانون و کلاهبرداری است.مدیرعامل اتحادیه تعاونی ساختمان تهران تاکید کرد: شرکت های تعاونی نما با تبلیغات پیش فروش از منابع مالی مردم سوء استفاده می کنند.بخش تعاونی قانون مستقل؛ که به صراحت در قانون پیش فروش مسکن و ساختمان مصوب 1388 آمده است که وزارت راه و شهرسازی به جای تعقیب قضایی با این نوع تخلفات برخورد کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه با وجود حجم بالای تخلفات و تبلیغات گسترده این شرکت های تعاونی نما، هنوز وزارت راه وارد حوزه پیش فروش مسکن در برخی مناطق تهران نشده است تا جلوی فعالیت این شرکت ها را بگیرد. باقرپور ادامه می دهد؛ در صورت عدم جلوگیری از گسترش این بحران (پیش فروش قلابی مسکن در تهران) و از دست رفتن سرمایه چند هزار میلیاردی، سازمان ها و مراجع مسئول باید پاسخگوی تاخیر در اجرای تعهدات باشند. تصمیمی که قانون در این بند تعیین کرده است. البته در 26 اسفند 1400 آقای محبته خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرد که حتی یک مجتمع در تهران مجوز پیش فروش مسکن دریافت نکرده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های ساختمانی استان تهران در پاسخ به این سوال که مردم چگونه باید از این تخلفات مطلع شوند، گفت: برای آگاه‌سازی مردم از تخلفات گسترده شرکت‌های تعاونی، عزم جدی و هماهنگی لازم با رسانه‌ها لازم است. به جای اتلاف وقت، مردم باید فوراً مطلع شوند. چرا که بر اساس مانورهای عوام فریبانه و نمایش های تبلیغاتی این تعاونی ها، با وعده واهی خانه داری تنها با 300 میلیون تومان پیش پرداخت و مابقی قسطی، برای خانه ای با متری 15 میلیون تومان در بهترین متراژ. تهران، مردم جذب سرمایه می شوند. سرمایه گذاری بدون در نظر گرفتن ضوابط قانونی ترویج و ترویج شد و در نهایت چند هزار میلیارد سرمایه این افراد از بین رفت.

دیدگاهتان را بنویسید