سند توسعه تعاونی ها بازنگری و اجرا می شود/ فعالیت بیش از یکصد هزار تعاونی در کشور

ساعت: 19:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۲۶
کد خبر: 1922946

مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس دستور شخص رئیس جمهور، بحث سند توسعه تعاون در چارچوب بررسی و اصلاح آن و همچنین پیگیری و اجرای این سند دوباره در برنامه جدی دولت قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ طبق اصل 44 قانون اساسی قرار بود سهم تعاونی ها در اقتصاد کشور به 25 درصد برسد که هنوز محقق نشده است و در خوشبینانه ترین حالت به 5.5 می رسد و بر اساس این قانون تعاونی ها یکی محسوب می شوند. طبق اصل 43 قانون اساسی، بخش تعاون موظف است با هدف اشتغال کامل و جلوگیری از تمرکز ثروت در دست برخی افراد، شرایط و امکانات کار را برای همه افراد فراهم کند. افراد و گروه ها و مانع از کارآفرینی دولتی.

به گفته کارشناسان، دلیل تحقق نیافتن سهم 25 درصدی تعاونی ها در اقتصاد ملی تاکنون نبود زیرساخت ها، نبود فرهنگ تعاون و عدم ایمان دست اندرکاران به استفاده از این ظرفیت بزرگ برای پس انداز است. کشور.

سید معین هاشمی مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در حاشیه سفر به کرمان به منظور مقدمات اجرای طرح کهکشان تعاون در استان کرمان در گفت وگو با خبرنگار فارس گفت: وی گفت: این طرح باید در حوزه صنایع دستی تکمیل شود که امسال در بزرگترین استان کشور اجرا می شود.

وی گفت: در حال حاضر بیش از 100 هزار شرکت تعاونی فعال در کشور داریم که بیش از 10 هزار شرکت تعاونی در استان کرمان هستند.

هاشمی با اشاره به اینکه استان کرمان در زمینه تعاونی یکی از استان های پیشرو در کشور است، گفت: کرمان در زمینه شرکت های تعاونی بزرگ از استان های پیشرو در این زمینه و در زمینه شرکت های تعاونی با بیش از بیش از 50 سال سابقه. برخی از تعاونی های منطقه از تعاونی های مطرح در سطح بین المللی هستند.

ما نیاز به گفتمان جدیدی در زمینه همکاری داریم

هاشمی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم برای تعاونی ها اهمیت ویژه ای قائل است، گفت: بر اساس دستور شخص رئیس جمهور، بحث سند توسعه تعاون هم در چارچوب بررسی و اصلاح آن و هم پیگیری و اجرای آن. سند، مجدداً در دستور کار جدی دولت قرار گرفته است و امیدواریم بخش تعاون بیش از پیش در کشور توسعه یابد.

مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه تصریح کرد: برخی از مردم آنچنان که باید با اقتصاد تعاونی آشنایی ندارند و به همین دلیل نمی توانند با آن ارتباط برقرار کنند و نیازمند گفتمان جدیدی هستیم. تعاونی هایی که مبتنی بر کارکردهای اقتصاد تعاونی در کشور هستند و اقتصاد تعاونی می تواند بخشی از مشکلات کشور را حل کند و پروژه های کلیدی در معاونت تعاون وزارت اقتصاد، کار و رفاه اجتماعی قفل شده است.

وی افزود: یکی از این طرح ها طرح همکاری کهکشانی است و استان کرمان باید پایلوت کشور در حوزه صنایع دستی باشد و پیش از آن استان سمنان در رشته مرغداری و یزد در حوزه نساجی و نساجی انتخاب شده بودند. تن پوش.

مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، مار و رفاه اضافه کرد: در این طرح بحث ساماندهی بنگاه های خرد، کوچک و متوسط ​​در سطح محلی، استانی و ملی را در قالب یک الگوی تعاونی که مبتنی بر آن است. در زنجیره ارزش

هاشمی تصریح کرد: طرح مشارکتی کهکشان زمینه ای را برای ما فراهم می کند تا اکوسیستمی ایجاد کنیم تا کسب و کارهای کوچک، متوسط ​​و کوچک نه تنها بتوانند با یکدیگر رقابت کنند، بلکه بتوانند محصولی را با هم تولید کنند و آن محصول را بهبود بخشیده و به بازار عرضه کنند. کسب و کار در این طرح ارائه شده است.

وی افزود: طرح تعاونی کهکشان فراتر از یک تعاونی یا تعاونی های جدید است و همه فعالان اقتصادی فعال در عرصه کسب و کار را پوشش می دهد و همه در قالب سطوح مختلف که تعاونی هستند ساماندهی می شوند.

مدیرکل توسعه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: مزیتی که گلکسی از طرح های تعاونی را ایجاد می کند، پیوستن صاحبان حرفه ای و مشاغل به صفوف آنهاست.

هاشمی گفت: تفاهم نامه طرح کهکشان تعاونی ها بین معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استاندار کرمان منعقد می شود و در حال انجام کارهای اولیه آن هستیم.

وی گفت: در کشور از همه بخش ها به جز بانکی تعاونی داریم و بیشتر تعاونی های کشور تعاونی های تولیدی هستند که بیش از 59 درصد تعاونی های کشور را تشکیل می دهند.

سهم تعاونی های کرمان در اقتصاد بیشتر از سایر کشورهاست

میتبی مصباح مدیرکل تعاون، کار و رفاه استان کرمان نیز در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: 10 هزار تعاونی در استان کرمان داریم که از این تعداد 5 هزار و 400 تعاونی فعال هستند و این تعاونی ها در حوزه ساخت و ساز مسکن فعال هستند. صنایع دستی، صنعت و گردشگری، معدن و غیره هستند.

وی بیان کرد: طبق قانون باید 20 درصد اقتصاد کشور از طریق تعاونی ها تامین شود که متاسفانه این رقم در کشور به 7 تا 8 درصد رسیده است و در استان کرمان وضعیت بهتری نسبت به کل کشور داریم چرا که به عنوان یک کشور به حساب می آییم. استان اقتصادی .

مصباح بیان کرد: متأسفانه فرهنگ تعاون و تعاون در بین مردم در استان آنطور که باید جا نیفتاده است و از سوی دیگر به صورت هدفمند چهره تعاونی را در اذهان مردم از بین برده اند به طوری که این بزرگوار از ظرفیت اقتصادی استفاده نمی شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه تصریح کرد: برنامه های جامعی در حوزه آگاهی و بهره مندی تعاونی ها در دستور کار است، امیدواریم بتوانیم تعاونی ها را به جایگاه اصلی خود در اقتصاد کشور و استان برسانیم.

وی افزود: با اجرای طرح تعاونی کهکشان مجموعه ای از نقاط کور در زمینه های تعاونی خرد، کوچک و متوسط ​​باز می شود که مهم ترین آنها ارتباط این تعاونی ها با یکدیگر است.

مصباح تصریح کرد: تعاونی ها و صنایع خرد و کوچک در استان داریم که هر کدام یک کار را انجام می دهند و از ظرفیت دیگری استفاده نمی کنند. اگر این تعاونی ها به عنوان یک زنجیره ارزش به یکدیگر متصل شوند، تعاونی تولیدکننده دغدغه فروش و تعاونی فروشنده نگران تولید نخواهد بود و تبدیل به یک زنجیره یکپارچه شده و در اقتصاد کارآمد هستند.

وی ادامه داد: تا پایان امسال طرح مشترک کهکشان در استان کرمان اجرا می شود.

دیدگاهتان را بنویسید