تاکید بر تشکیل تعاونی های روستایی دستاورد بزرگ انقلاب / تشکیل 162 تعاونی روستایی پس از انقلاب در خراسان جنوبی


زمان: 08:42 ساعت
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۰
کد خبر: 1807224

پس از انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم پهلوی در سال 1357 و تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بر همکاری و تشکیل تعاونی ها تاکید زیادی شد، به طوری که پس از انقلاب 162 تشکل مختلف در قالب های مختلف تشکیل شد. مناطق استان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهندس وحید ضیائیان احمدی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان گفت: مدیریت تعاونی های روستایی استان خراسان جنوبی از طریق پنج تعاونی روستایی در بیرجند، طبس، فردوس، قاین، نهبندان و شش نمایندگی در سرایان، داریان، خوسف، زیرکوه انجام می شود. و سربیشه هدایت می شوند.

به گفته وی، 57 تعاونی روستایی، 7 تعاونی روستایی زنان، 81 تعاونی کشاورزی، 35 تعاونی تولیدی، 7 شرکت سهامی کشاورزی، 7 اتحادیه تعاونی روستایی، 9 اتحادیه استانی کشاورزی، بانوان، صنعتی تعهد دارند. و روستایی 12 تشکل نظام صنفی کشاورزی با عضویت بالغ بر 193 هزار نفر را بر عهده دارند.

وی افزود: تعاونی ها با استفاده اصولی و بهینه از بستر موجود، شرایط را برای توسعه، گسترش و تقویت تعاونی ها در روستاها فراهم کرده و گامی هر چند کوچک در جهت توزیع عادلانه و گسترش عدالت اجتماعی و رسیدن به خودکفایی نسبی برمی دارند.

به گفته وی، این مدیریت همچنین برای هدایت، حمایت و نظارت بر مشمولان تحت پوشش و استفاده از مغازه های مصرفی روستایی و فروشندگان نفت، واحدهای مکانیزاسیون کشاورزی، مراکز خرید، ترازوی دیجیتال و نیمه دیجیتال در تولید و توزیع فعالیت خود را انجام می دهد. کالاهای مصرفی، فرآورده های نفتی، مواد و ادوات کشاورزی، توسعه صنایع جانبی کشاورزی، خدمات فنی و عمرانی، بازرگانی و فعالیت های آموزشی برای حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در سراسر استان حضوری موثر دارد.


ایجاد تعاونی های تخصصی

مدیرعامل تعاون روستایی با تحقق انقلاب به ایجاد تشکل های تعاونی تخصصی در حوزه های مختلف اشاره کرد و افزود: از 225 تعاونی روستایی، کشاورزی، زنان، تولیدات کشاورزی، شرکت سهامی کشاورزی و نظام صنفی تحت پوشش دهیاری ها هستند. سازمان تعاون با اعضای بیشتر فقط 57 تشکل روستایی، 4 اتحادیه تعاونی روستایی و 2 شرکت سهامی کشاورزی (63 سازمان) قبل از انقلاب تأسیس شده بود.

به گفته ضیائیان احمدی، پس از انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم پهلوی در سال 1357 و تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، این قانون اصولی را برای تحکیم پایه های اقتصاد پیش بینی و تصویب کرد و بر همکاری تاکید فراوان داشت. 162 تشکل مختلف در حوزه کشاورزی، زنان، تولیدات کشاورزی، شرکت سهامی کشاورزی و نظام صنفی در استان ایجاد شد.

وی گفت: همزمان با جنگ 8 ساله عراق علیه ایران، تعاونی های روستایی و کشاورزی به نوعی در خدمت انقلاب و جنگ قرار گرفتند. به گونه ای که با سهمیه بندی کالاهای اساسی و توزیع ورق ها و کالاهای مورد نیاز، خدمات ارزنده ای را برای حفظ فضای سالم اقتصادی کشور ارائه کردند.

به گفته وی، خدمات تعاونی های روستایی در دوران دفاع مقدس 8 ساله را می توان تامین کالاهای مورد نیاز روستاییان، تهیه و توزیع جهیزیه، خرید تضمینی محصولات و کشاورزی به دهقانان دانست که این نیز یک گونه محسوب می شود. در خدمت حفاظت مقدس


ایجاد تعاونی روستایی

به گفته ضیائیان احمدی پس از انقلاب اسلامی و در دی ماه 93 به منظور ایجاد فرصت اقدام جمعی برای زنان روستایی که قبل از انقلاب علیرغم تلاش مستمر در روستا، اما در عمل در تصمیم گیری ها و بحث های جمعی به دلیل موجود ملاحظات فرهنگی حضور فعال نداشتند و کلید شخصیت حقوقی زنان روستایی در قالب تعاونی و ایجاد تعاونی های روستایی زنان توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بسیار مهم بود.

به گفته وی، در حال حاضر 17 تعاونی زنان روستایی با بیش از 3600 عضو به زنان روستایی استان خدمات رسانی می کنند.


ایجاد تعاونی های تولید روستایی

مدیرعامل تعاون روستایی خراسان جنوبی راه اندازی تعاونی های تولیدی را از دیگر دستاوردها عنوان کرد و افزود: با وجود تصویب قانون تعاونی های تولید روستایی در سال 1351، عملاً یک اتحادیه شرکت های سهامی کشاورزی و تعاونی های تولید روستایی و 35 تعاونی تولیدی وجود دارد. تعاونی ها: روستای تحت پوشش این سازمان با بیش از 3000 عضو از زمان انقلاب اسلامی به منظور تجمیع اراضی داوطلبان، اعضای تعاونی های روستایی، ارائه تسهیلات برای استفاده حداکثری از منابع آب و خاک استان، ترویج روش های نوین کشاورزی. و … ..در نهایت افزایش تولید و درآمد برای کشاورزان استان ایجاد شد.به گفته وی در شرکت های سهامی کشاورزی 2 شرکت مربوط به قبل از انقلاب و 5 شرکت دیگر بعد از انقلاب ایجاد شده است. خراسان جنوبی مرکز سهامی کشاورزی کشور محسوب می شود.

مدیر تعاون روستایی استان راه اندازی تعاونی های کشاورزی را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: تمامی تعاونی های کشاورزی استان پس از انقلاب شکوهمند اسلامی برای خدمت رسانی به کشاورزان استان در عرصه های مختلف، منابع طبیعی و… ..

ضیائیان احمدی افزود: در حال حاضر 65 تعاونی تخصصی کشاورزی فعال و 7 اتحادیه تخصصی تعاونی کشاورزی در استان با بیش از 35 هزار عضو در خدمت کشاورزان استان هستند.

وی ایجاد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی را در فهرست دستاوردهای انقلاب برشمرد و افزود: همواره کمبود نهادهای اجتماعی، عام المنفعه و غیرسیاسی وجود دارد که بتواند بسترهای لازم را با حضور کشاورزان و سایر کشاورزان احساس هماهنگی همه جانبه و کامل در بخش و حفظ حقوق و منافع اتحادیه کشاورزان و جامعه است.

بنابراین، به گفته ضیائیان احمدی پس از انقلاب اسلامی، با پیگیری های انجام شده در 17 مرداد 1385، مفاد اجرایی نظام صنفی کشاورزی به تصویب هیأت وزیران رسید و در 10 خرداد 1387 وزارت جهادکشاورزی و جهادکشاورزی. وزارتخانه های بازرگانی، دادگستری و زمان.

وی گفت: پس از آن اساسنامه نظام صنفی شهرستان و استان تدوین و با نظارت مستمر دفتر تشکل های کشاورزی به تصویب شورای عالی نظارت بر نظام صنفی رسید.

به گفته وی، در حال حاضر 12 تشکل در نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان جنوبی با بیش از 32 هزار عضو بهره بردار وجود دارد.


خرید توافقی محصولات کشاورزی و دامی

مدیر تعاون روستایی در ادامه سخنان خود خرید توافقی محصولات کشاورزی و دامی را در فهرست دستاوردها قرار داد و افزود: در حالی که رژیم سابق به توسعه بخش کشاورزی به ویژه کشاورزان خرده پا پس از پایان سال گذشته توجهی نکرد. پیروزی انقلاب اسلامی کشاورزی توسعه محور) و لزوم دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی و غذایی، حجم تولید محصولات مهم کشاورزی افزایش چشمگیری داشته و علاوه بر آن خریدهای مذاکره ای برای ایجاد امنیت شغلی، کاهش نقش انجام می شود. انتقال ارزش افزوده محصولات کشاورزی به کشاورزان، واقعی شدن قیمت ها، افزایش سود دهی کشاورزان در بخش کشاورزی و گرفت در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی، در حال حاضر سالانه بالغ بر 180 هزار تن محصولات کشاورزی از شبکه تعاونی های تحت پوشش سازمان تعاون روستایی این منطقه خریداری می شود که رضایت کشاورزان را به دنبال داشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید