پیدایش و تجلی بخش تعاونی دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی است


ساعت: 09:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۳
کد خبر: 1805302

حسینی گفت: انقلاب اسلامی مبتنی بر حرکتی جمعی و تعاونی است که در آن روحیه تعاون از روزهای اول انقلاب هر روز بیشتر می‌شود و در بین مردم انقلابی به‌عنوان تفکر، بیان و درک آن‌ها دیده می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گلم حسین حسینی رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان با بیان اینکه هر چه در قالب یک حرکت جمعی بود کلمه تعاونی به وی ابلاغ می شد، اظهار داشت: هر چه در قالب یک حرکت جمعی باشد، کلمه تعاون به وی ابلاغ شده است. تعاون ابزاری بوده است که نتوانسته آنطور که باید به عدالت اجتماعی کمک کند و شاید در دهک های پایین جامعه موثر واقع نشود و به دنبال رانت برای سوء استفاده از افراد خاص بوده است، اما پس از آن پیشرفت های زیادی حاصل شده است. انقلاب

به گفته وی، پیروزی انقلاب و وجود نهضت انقلاب اسلامی مرهون کار جمعی، همکاری و همراهی است. مردم ایران برای پیروزی انقلاب دست به دست هم دادند. او ادامه داد.

وی ادامه داد: حضور تعاونی ها در روزهای اول انقلاب باعث شد بیشتر معیشت مردم برابر شود.

به گفته وی، پس از پیروزی انقلاب در دوران دفاع مقدس، بیشترین همکاری ملت ایران در مقابل ابرقدرت‌های جهانی و همه کسانی که منافعشان در پیروزی انقلاب در جمهوری اسلامی و خاورمیانه کوتاه شد و پشت سر گذاشتند. جنگ برای نابودی جنبش بزرگ ملت. ترور اتفاق افتاد و ما در جنگ پیروز شدیم.

این تعاونی گفت: تعاونی ها بعد از انقلاب بسیار موفق بودند. اگر به دهه 60 برگردیم و تعاونی های مصرفی و مسکن را در این دهه ردیابی کنیم، خواهید دید که تعاونی های مسکن برای ساخت مسکن کم درآمد برای کارمندان چه می کنند. «آنها در ایران کار بزرگ و موفقی انجام داده اند.

به گفته حسینی، علاوه بر این تعاونی‌های مصرف، هم تعاونی‌های مصرف روستایی و هم تعاونی‌های مصرف شهری در بخش کارگری و کارکنان در توزیع اقلام اساسی و کالاهای مورد نیاز مردم بسیار موفق و درخشان بودند.

به گفته وی، در دوره بعد که نظام نیاز داشت، برای دهک های پایین جامعه کسانی که نمی دانستند خیلی کارها را خودشان انجام دهند، همکاری کردند و خوب کار کردند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تفاوت تعاونی با سایر بخش‌های اقتصادی کاملاً متفاوت است، زیرا در سه بخش اقتصادی از جمله دولت که موضع آن کاملاً مشخص است، از مدل خاصی پیروی می‌شود و حوزه اقتصادی مربوط به افراد است. کسب و کار ثبت می کند و برای خود و زیرمجموعه کار می کند، اما تعاونی او سود جمعی است.بعضی از افراد برای داشتن هدف جمع آوری مشخص اقدام به راه اندازی کسب و کار می کنند.

رئیس اتاق تعاون استان با اشاره به حمایت مقام معظم رهبری از بخش تعاون گفت: امروز شاهد حمایت مقام معظم رهبری از این بخش به عنوان پدر تعاونی ها با سهم 25 درصدی در کشور هستیم. ما می توانیم در حل مشکلات موثر باشیم.

حسینی با تاکید بر اینکه یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ارزش گذاری به تعاونی ها است، ادامه داد: بخش تعاون کشور با تمام تعصبات در حفظ این ارزش تمام تلاش خود را به کار می گیرد.

وی ادامه داد: قیمت مسکن که متفاوت و مقرون به صرفه تر است، حتی کیفیت کار در شهرک های روستایی یا کشوری می تواند با بسیاری از بخش های اقتصادی رقابت کند.

حسینی افزود: حتی در مسکن مهر نیز حدود 800 هزار واحد در کشور و 19 هزار واحد در خراسان جنوبی ساخته شده است و قیمت قابل رقابت با سایر بخش ها است.
به گفته وی، 95 درصد شهرک ها خوش درخشیدند و خوب کار کردند، اکنون ممکن است اشتباهاتی رخ دهد که در همه بخش ها وجود دارد و این عمومیت ندارد که همه وزرا مجموعه را زیر سوال ببرند.

وی تاکید کرد: در صورت وجود سران، ذینفعان و افرادی که تخلف دارند، کمیسیون داوری اتاق تعاون این موارد را بررسی و به طور کامل بررسی خواهد کرد.

به گفته وی، حدود 990 تعاونی فعال در خراسان جنوبی داریم که تعاونی ها در گرایش ها و رشته های مختلف از جمله مسکن، مصرف، کشاورزی، معدن، تامین، تولید، روستایی، سرمایه دانش بنیان، فرش دستباف، حمل و نقل و نقل و انتقال و… تجارت و … فعالانی هستند که هر کدام از این تعاونی ها، اعضا، مدیران و ذینفعان در بخش خود حرفی برای گفتن دارند.

وی با اشاره به اینکه بخش تعاونی نقاط قوت زیادی دارد، افزود: تعاونی ها در مناطق آسیب پذیر می توانند اهرم بسیار خوبی برای جلوگیری از مهاجرت، افزایش رونق اقتصادی، رفاه خانواده ها باشند و گفت: یکسری اقدامات انجام شده و مابقی نیاز به به بهترین نحو انجام شود.

وی افزود: در اتاق تعاون خراسان جنوبی در دوره جدید با تعاملی که با اتاق تعاون ایران وجود دارد، توانسته ایم مکان مناسبی را تهیه و تجهیز کنیم.
به گفته وی، کمیسیون داوری، کمیسیون تخصصی نظارت. مسکن، خدمات فنی کارگران مسکن و بسیاری از ادارات دیگر که باید در این اتاق تعاونی پیگیری می شدند.

به گفته وی، چشم انداز تعاونی ها بسیار امیدوارکننده است و امیدواریم به جایی برسیم که این 25 درصد محقق شود و در این صورت بتوانند به اقتصاد و تعاونی های کشور و بخش تعاون کمک کنند. او جایگاه واقعی خود را پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید