گروسی، مانند غرب، جدول زمانی را برای مذاکرات وین تعیین کرده است


ساعت: 23:36
تاریخ انتشار: 1401/02/20
کد خبر: 1837913

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای گفت که در مأموریت فنی او نمی گنجد [در مذاکرات وین] در هر زمان می توان آن را بسته کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در اظهاراتی که فراتر از ماموریت فنی خود و همچنین کشورهای غربی حاضر در مذاکرات وین است ضرب الاجل را برای گفت و گو تعیین کرده است.

گروسی در بیانیه ای خطاب به پارلمان اروپا گفت: “ما هنوز امیدواریم که توافقی در یک زمان معقول حاصل شود، اما باید از این واقعیت آگاه باشیم که پنجره فرصت می تواند در هر زمانی بسته شود.”

اظهارات گروسی در مورد مذاکرات وین پس از آن بیان شد که ایران بارها به آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان سازمان هسته ای سازمان ملل توصیه کرد در چارچوب فنی اظهار نظر کند و بی طرفی خود را حفظ کند.

در ماه های اخیر کشورهای غربی بارها از تاکتیک هایی برای تعیین ضرب الاجل برای مذاکرات وین استفاده کرده اند تا ایران را مقصر بدانند. گروسی در حال حاضر از همین تاکتیک استفاده می کند.

گروسی در بخشی دیگر از ادعاهای خود گفت که آژانس در تلاش است تا برخی از مشکلات باقی مانده با ایران را حل کند. وی درباره همکاری های فنی ایران و آژانس گفت: «وضعیت چندان خوب به نظر نمی رسد. ایران در مورد اطلاعاتی که ما تاکنون درخواست کرده ایم شفاف نبوده است… ما در مورد آن بسیار نگران هستیم.»

ایران و آژانس در ماه مارس گذشته به توافق جدیدی دست یافتند که بر اساس آن آژانس موظف است حداکثر تا 20 مارس توضیحات کتبی درباره سه سایت ادعایی را به همراه اسناد پشتیبان به آژانس ارائه کند.

محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی اخیراً گفته است که ایران اسنادی را در اختیار آژانس قرار داده است. آقای اسلامی در مورد توافق دو طرف در مورد سایت های ادعایی گفت: «از او استقبال می کنند و بالعکس. طبیعی است که نبرد بین دو جریان باشد که یکی حق و دیگری باطل است.

او ادامه داد: «این یک نبرد مداوم است. در این راستا به اهداف خود خواهیم رسید و گرفتار این نوع هرج و مرج نخواهیم شد. آمدند و مدارک ادعا را دیدند. یکی از سایت ها به اورانیوم اشاره می کند که در ایران اصلا وجود ندارد. رژیم صهیونیستی که دست به این اقدامات و اقدامات تروریستی می زند، می تواند انواع آزار و اذیت را انجام دهد.

وی ادامه داد: با توافق صورت گرفته مراحلی برای اسکان چهار مکان اعلام شده که اعلام شد ابهام آنها برای یک مکان رفع شده و هر سه مکان باید تا پایان خرداد ماه طبق برنامه زمان بندی تکمیل شود و موضوع وی باید انجام شود. بسته چون این یک ادعاست و باید بسته شود و خودشان هم می دانند که حقیقت آن چیزی نیست که رژیم صهیونیستی دنبال می کند.

اسلامی خاطرنشان کرد: اسنادی را که قرار بود در 29 اسفند ارسال کنیم در اختیار آژانس قرار گرفت و احتمالاً نمایندگان آژانس باید برای بررسی پاسخ ها به ایران بیایند و سپس گزارش نهایی را تهیه کنند. آنها باید به طور منطقی فکر کنند و خلاصه و گزارش نهایی را ارسال کنند.»

آمریکا به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال های اخیر ایران را به تعقیب اهداف نظامی در برنامه هسته ای خود متهم کرده است. ایران قاطعانه این اتهامات را رد کرده است.

ایران تاکید می کند که به عنوان یکی از طرف های معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) چندین بار از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی مبنی بر انحراف برنامه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور از اهداف نظامی پیدا نکرده‌اند.

علاوه بر این، ایران در سال 2015 با کشورهای موسوم به 1+5 برای حل تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود به توافق رسید. علیرغم به رسمیت شناختن پایبندی ایران به تمامی تعهدات توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی، دولت آمریکا در می 2016 به طور یکجانبه از این توافق خارج شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید