ایران جدول زمانی برای جلوگیری از فرسایش مذاکرات تعیین می کند/ ایران خواستار لغو تحریم ها تا ژانویه است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با دیار آفتاب ؛ درباره مذاکرات ایران و 1+5 در وین گفت: طبیعتا آمریکایی ها به دنبال این هستند که موضوعاتی غیر از فعالیت های هسته ای ایران شامل توان دفاعی، موشکی و نفوذ ایران و … را در بر گیرند. . در حال مذاکره هستند.

وی افزود: اما طبیعی است که ایران در آخرین مذاکرات و همچنین مذاکراتی که در آینده باید انجام شود، فقط در چارچوب برجام و ابهامات مطرح شده مذاکره خواهد کرد و هیچ موضوع دیگری وجود نخواهد داشت. در مذاکرات خارج از توافق برجام مطرح شد.» به همین دلیل است که آمریکا با تحریم و فشار اقتصادی تلاش می کند ایران را وادار کند تا موضوعات دیگری را وارد مذاکرات کند.

هانی زاده افزود: این موضوع از سوی تیم مذاکره کننده به ویژه از سوی معاون وزیر امور خارجه در سفر به کشورهای اروپایی رد شد و در این سفر چارچوب مذاکرات آتی مشخص شد که منجر به درک بهتر خواسته های ایران در چارچوب برجام شد. شورای امنیت سازمان ملل متحد: «اروپا ظهور خواهد کرد. البته فشار آمریکا بر این کشورها همچنان قوی است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در سفر معاون وزیر امور خارجه به کشورهای اروپایی به ویژه بلژیک، جدول زمانی برای نتیجه مذاکرات مطرح شد و ایران اعلام کرد که تا پایان سال جاری (پایان دی ماه) مذاکرات باید به نتیجه برسد. واضح است که شامل لغو همه تحریم ها می شود.

وی گفت: پیش شرط های ایران بسیار منطقی است و در صورت ورود آمریکا به مذاکرات در وین باید تضمین های بین المللی بدهد که در آینده این توافقات را می پذیرند و از آن خارج نمی شوند. چنین موضوعی توسط اتحادیه اروپا نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

هانی زاده گفت: بنابراین این پیش شرط ها برای اینکه آمریکا در مذاکرات آتی موضوعات دیگری را وارد نکند یکی از خواسته های ایران است و کشورهای اروپایی نیز تا حدودی خواسته های ایران را پذیرفته اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید