گزارش سیا در مورد قصد چین برای فتح تایوان


ساعت: 10:18
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۶
کد خبر: 1897819

اطلاعات آمریکا مدعی است چین مظنون به توطئه برای تصرف تایوان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اسپوتنیک، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سیا در آخرین گزارش خود درباره تایوان مدعی شد که چین مظنون به برنامه ریزی برای فتح تایوان است.

در همین راستا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مدعی است که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به ارتش این کشور دستور داده است تا برای فتح تایوان تا سال 2027 آماده شوند.

سی ان ان نیز در گزارشی این ادعا را به نقل از «دیوید کوهن» معاون سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اعلام کرد و گفت این گزارش توسط این مقام امنیتی سیا تایید شده است.

در عین حال، به گفته کوهن، در این مرحله، سیا تمایلی به این باور ندارد که رهبری جمهوری خلق چین تصمیم نهایی را در مورد حمله احتمالی به تایوان گرفته است و ممکن است چنین تصمیمی هنوز در پکن نهایی نشود. .

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز گذشته در دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای گفت که هیچ کشوری در جهان حق قضاوت در مورد موضوع تایوان را ندارد و پکن هیچ خارجی را تحمل نخواهد کرد. مداخله تلویزیون مرکزی چین نیز به نقل از شی جین پینگ گفت: چین قاطعانه با نیروهای جدایی طلب که از استقلال تایوان حمایت می کنند و همچنین با دخالت خارجی مخالف است. هیچ کشوری حق قضاوت در مورد تایوان را ندارد.

از سوی دیگر، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اخیراً لایحه ای را تصویب کرد که به طور قابل توجهی حمایت نظامی آمریکا از تایوان را افزایش می دهد که شامل میلیاردها دلار کمک نظامی و امنیتی به تایوان می شود. این لایحه در حال حاضر در سطح کمیته است و هنوز باید توسط مجلس سنا به قانون تبدیل شود.

کمیته روابط خارجی سنا علیرغم نگرانی‌ها در مورد این لایحه در دولت جو بایدن و خشم احتمالی پکن، این لایحه را تصویب کرد.

رای هر دو حزب نشانه آشکاری از حمایت جمهوری خواهان و دموکرات ها از تغییر سیاست ایالات متحده در قبال تایوان است و بر اساس لایحه ای که در کمیته روابط خارجی سنا برای حمایت از تایوان ارائه شده است، ایالات متحده با تایوان به عنوان متحد اصلی غیر ناتو رفتار خواهد کرد.

حامیان این لایحه گفتند که این جامع ترین بازنگری در سیاست ایالات متحده در قبال این جزیره از زمان قانون روابط تایوان در سال 1979 خواهد بود و راه را برای تعامل گسترده تر ایالات متحده با این استان، که چین ادعا می کند ارائه خواهد کرد، هموار می کند.

سناتور باب منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا، با تاکید بر اینکه ایالات متحده به دنبال جنگ یا تشدید تنش با پکن نیست، گفت: “ما باید روشن کنیم که با چه چیزی روبرو هستیم.”

همچنین سناتور جیم ریش، رئیس جمهوری خواه کمیته روابط خارجی گفت: اگر می خواهیم مطمئن شویم که تایوان ضد جنگ است، باید همین الان اقدام کنیم.

دفتر ریاست جمهوری تایوان تصویب این لایحه را به سنای ایالات متحده تبریک گفت و گفت این لایحه به ارتقای مشارکت تایوان و ایالات متحده از بسیاری جهات، از جمله همکاری امنیتی و اقتصادی کمک می کند.

این لایحه در مرحله اول 4.5 میلیارد دلار کمک امنیتی به تایوان طی چهار سال ارائه می کند و از مشارکت مستقل جزیره چین در سازمان های بین المللی حمایت می کند.

این قانون همچنین شامل مقررات گسترده ای برای تحریم های بی سابقه علیه چین در صورت خصومت علیه تایوان است.

تصویب این لایحه در کمیته روابط خارجی سنا، راه رای گیری و تصویب در کل مجلس سنا را هموار می کند، اما درباره زمان تصویب آن در سنا صحبتی وجود ندارد. برای اینکه این لایحه به قانون تبدیل شود، لایحه مذکور باید به تصویب مجلس نمایندگان نیز برسد و توسط بایدن امضا شود یا از حمایت کافی نمایندگان برخوردار شود تا حق وتوی رئیس جمهور را لغو کند.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد که در حال مذاکره با اعضای کنگره در مورد چگونگی تغییر قانون است تا اطمینان حاصل شود که سیاست دیرینه ایالات متحده در قبال تایوان تغییر نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید