گزارش مرکز پژوهش های مجلس در مورد نوسانات صنعت و معدن در آذرماه 1400


ساعت: 11:01
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1807011

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در آذرماه 1400 بخش واقعی اقتصاد ایران را در صنعت و معدن رصد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مرکز تحقیقات اقتصادی این مرکز در آذرماه 1400 بخش واقعی اقتصاد ایران را در صنعت و معدن رصد کرد. این گزارش حاکی از آن است که تحلیل روند رشد بخش صنعت از جنبه های مختلف عاملی کلیدی در تحلیل های خرد و کلان و یکی از ارکان تصمیم گیری در حوزه اقتصاد است. در سایر بخش های اقتصادی نیز کاربرد دارد. به عنوان یک شاخص مهم اقتصادی کوتاه مدت.

در این راستا مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تولید، فروش و شاخص قیمت ماهانه شرکت های بورسی را محاسبه می کند. این شاخص فعلی برای اقتصاد ایران که دارای تحولات اقتصادی و سیاسی فراوانی است، اهمیت بیشتری خواهد داشت، چرا که باید بازخوردهای ناشی از شوک‌ها در اقتصاد ایران و واکنش‌های سیاستمداران کمتر از سه ماهه مشاهده شود. این در حالی است که آمار رسمی بخش واقعی به صورت فصلی و دیرهنگام ارائه می شود.

در ادامه این گزارش، آمارهای آذرماه حاکی از آن است که در آذرماه 1400 شاخص تولید شرکت های صنعتی ثبت شده نسبت به ماه مشابه سال قبل 1 درصد کاهش و شاخص تولید شرکت های معدنی بورسی 1.10 درصد افزایش داشته است. به عبارت دیگر از 15 حوزه فعالیت صنعتی بورس، 9 حوزه رشد منفی و تنها 6 حوزه رشد مثبت داشته اند. در این ماه فعالیت های «مواد شیمیایی (به جز دارو)»، «دارو»، «غذاها و نوشیدنی های بدون قند»، «خودرو و قطعات»، «ماشین آلات و تجهیزات»، «چوب و کاغذ»، «کک و تصفیه»، «محصولات فلزی غیر از ماشین آلات و تجهیزات» و «سایر کانی های غیرفلزی» به ترتیب بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید شرکت های بورسی دارند.

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است که در آذر ماه 1400 شاخص فروش شرکت های صنعتی ثبت شده نسبت به ماه مشابه سال قبل 3.5 درصد و شاخص فروش شرکت های معدنی بورسی 5.8 درصد کاهش داشته است. به عبارت دیگر، از 15 حوزه فعالیت صنعتی بورس، 10 حوزه رشد مثبت و تنها 5 حوزه رشد منفی داشته اند. در این ماه بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش، فعالیت‌های «تجهیزات برق»، «لاستیک و پلاستیک»، «فلزات اساسی»، «دارو»، «منسوجات»، «محصولات فلزی به جز ماشین‌آلات و تجهیزات» به خود اختصاص داده‌اند. کاشی و سرامیک، «سایر کانی های غیرفلزی»، «ماشین آلات و تجهیزات» و «سیمان».

همچنین در این گزارش مورخ آذر 1400، شاخص سهام فعالیت های صنعتی در بورس نسبت به ماه قبل 1.4 درصد افزایش یافت و نرخ رشد نقطه به نقطه آن به 71 درصد رسید، در حالی که میانگین سالانه 110.9 درصد افزایش یافت.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید