گلایه از نگاه استثمارگرانه برخی پزشکان به منشی/ وقتی هر اعتراض مساوی با اخراج است

ساعت: 12:58
تاریخ انتشار: 1300/09/16
کد خبر: 1790291

متاسفانه قانون خاصی در کشور برای حمایت از منشی دفتر وجود ندارد. اکثر این گروه ها به دلیل پذیرش این شرایط سخت و مشکلات اقتصادی و نیاز به کار با دستمزد کم و گاهی بدون بیمه و قرارداد کار می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عصرتراک گفت: متاسفانه جایگاه و جایگاه حقوقی در گروهی از مشاغل مغفول مانده و در کارهایی که انجام می دهند مورد حمایت قرار نمی گیرد، دبیران مطب پزشکان از جمله اقشاری ​​هستند که در این دسته قرار می گیرند. برخورد اکثر بیماران و پزشکان نسبت به منشی را می توان در مورد بیکاری خلاصه کرد که ساعت ها پشت میز می نشیند و هر از چند گاهی تلفن جواب می دهد در حالی که در واقع اینطور نیست و کارشان سخت است. آنها امور خود را دارند و مسئولیت هماهنگی بسیاری از کارها را بر عهده دارند، اما فعالیت آنها به چشم نمی خورد.

متأسفانه قانون خاصی در کشور برای حمایت از این قشر وجود ندارد، اکثر آنها به دلیل پذیرش این شرایط سخت، مشکلات اقتصادی و نیاز به کار با دستمزد کم و بعضاً بدون بیمه و قرارداد کار می کنند. .

در تعداد معدودی از ادارات شرایط برای منشی ها مساعد است و کارمند این اداره از حقوق استخدامی و حق بیمه برخوردار است، اما این در حالی است که تعداد زیادی از این گروه در طول ماه بین یک میلیون تا یک میلیون و 500 هزار نفر اندک است. مبلغ و فقط چند روز در ماه به آنها بیمه پرداخت می شود، در حالی که پزشکان درآمد بالایی دارند و به راحتی می توانند کار خود را تامین کنند.

تامین اجتماعی اصرار دارد که افرادی که در هر گروهی کار می کنند اگر تحت فشار برای گرفتن و بیمه شدن هستند باید از حقوق خود دفاع کنند، اما نمی دانند که حفظ حقوق خود گاهی به منزله از دست دادن همان حقوق است. و مجاز به حضور در دفتر منشی جهت تنظیم مدارک شکایت نمی باشد.

نکته مهم شرح وظایف منشی هاست که به آن نیز چندان توجهی نمی شود. گروهی از پزشکان از منشی انتظار نظافت مطب، خرید و … را دارند که در واقع می توان آن را توهین به شخصیت این گروه دانست.

طبق قانون، شورای عالی کار حداقل دستمزد سالانه را تعیین می کند که طبق قانون هر قرارداد مزدی نباید کمتر از حداقل تعیین شده باشد و اگر دستمزد کمتر از این مقدار باشد، مغایر با قانون کار است.

علاوه بر این، تامین اجتماعی بیمه اجباری است و کارفرما موظف است هر فردی را که برای او کار می کند بیمه کند و عیدی، سنوات، کوپن غذا، کمک هزینه مسکن و حق اولاد از جمله مزایایی است که طبق قانون کار برای همه کارگران پرداخت می شود و هیچگونه پرداختی ندارد. تفاوت کارگران پاره وقت و تمام وقت در این زمینه است، اما باید توجه داشت که مزایای پاره وقت و پاره وقت با توجه به عملکرد آنها محاسبه و پرداخت می شود.

50 درصد دبیران خراسان شمالی بیمه هستند

در استان خراسان شمالی نیز مانند سایر نقاط کشور در استیفای حقوق این قشر کوتاهی های زیادی صورت گرفته است و طبق آمار ثبت شده در اداره کار و تامین اجتماعی از هزار دبیر استان، فقط 50 درصد طبق قانون کار حقوق می گیرند و بقیه به دلیل محدودیت های مالی و مشکلات اقتصادی این وضعیت را پذیرفته اند.
این در حالی است که این جامعه آماری در گروه اقشار آسیب پذیر جامعه قرار دارد و قطعا باید در قانون نسبت به جایگاه این قشر سیر مثبتی داشته باشد.

282229a9 6e18 4c0a a797 57829865825d خبر خاکستری

پزشکان معتقدند که منشی نباید دستمزد زیادی بگیرد

فرزانه، 31 ساله، اهل بوینور، به مدت هشت سال به عنوان منشی در بسیاری از مطب های پزشکان کار کرده است. او متاهل و مادر یک فرزند است. من هشت سال از عمرم را در این کار گذراندم.

وی ادامه داد: ذاتا کار منشی بد نیست چرا که منشی های زیادی هستند که در شرکت ها و ادارات معتبر کار می کنند و درآمد خوبی هم دارند اما منشی بودن به هیچ عنوان شغل نیست.

دبیر هیأت دولت افزود: متأسفانه گروهی از پزشکان معتقدند که تا زمانی که قشر تحصیلکرده این جامعه هستند نباید به منشی بها داد و بیشتر آنها فکر می کنند که منشی نباید زیاد دستمزد بگیرد. خیلی زیاد، همان پایه حقوق. «او کارگری است که قانون را تصویب می کند.

فرزانه گفت: حقوق ماهیانه من یک میلیون تن برای کار از ساعت 10 صبح تا 23 در روزهای هفته است که سفر سختی است و سفر طولانی در پایان ماه تقریباً هیچ است.
مریم 29 ساله سرپرست خانوار با دو فرزند که 5 سال منشی بوده است می گوید: و ماهی 200 هزار تن و با شرایطی که دارم واقعا برایم خرج ندارد اما من بودم. مجبور به کار در اینجا

وی ادامه داد: در این مدت سه بار جابه جا شدم و تنها دلیل آن اعتراض به پایین بودن دستمزد و تامین اجتماعی بود. همچنین وقتی بازرس بیمه می آید، اگر نامش را به عنوان فردی که بیمه ندارد، بیاوریم، از فردا «روزی که عذرخواهی کنیم.

مشکل شغل منشی ها با بازرسی حل نمی شود

حسن حکسار مسئول بسیج کارگران و کارخانجات سپاه حضرت جوادالائمه(ع) خراسان شمالی در گفت و گو با عصرتراک گفت: منشی ها حداقل حقوق مصوب را دریافت نکنند.

وی با اشاره به اینکه حقوق منشی ها متفاوت است و در شرایط فعلی از 700 هزار تن شروع می شود، گفت: این تا زمانی است که طبق قانون کار حداقل دو میلیون و 600 هزار تن از حقوق پایه را دریافت کنند.
حکسار گفت: همچنین زمانی که بازرس سازمان تامین اجتماعی در مطب حضور دارد و درخواست بررسی بیمه منشی ها را می کند، در صورتی که منشی بیمه نباشد و این موضوع را اعلام کند از پزشک معذرت خواهی می کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی تقاضا برای این شغل زیاد است به همین دلیل پزشک نگران جذب نیروی جدید نیست.

b5ece23b 2bfd 43f6 837a d8a98e267023 خبر خاکستری

توافق اجباری پزشک و منشی، عمل با تعریف جدید

وی با اشاره به اینکه پست منشی به معضلی تبدیل شده است که با بازرسی حل نمی شود، خاطرنشان کرد: قانون حقوق دبیر و تامین اجتماعی وجود ندارد.

«طبق قانون هشت ساعت در روز 44 ساعت در هفته است که اینطور نیست. پزشکان می گویند منشی ساعات اداری کمتری دارد.

هکسار خاطرنشان کرد: در واقع توافق اجباری برای استخدام منشی ممکن است یکی دیگر از جنبه های عملیات باشد و منشی به دلیل مشکلات مالی بدون پذیرش بیمه و حقوق کم کار کند.

بیمه کمتر از 30 روز برای دبیران سازمان قابل قبول نیست

سیداحمد سیدی، مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه مشکلی که در برخی از دفاتر وجود دارد این است که لیست بیمه را نزد دبیران رده پایین واریز می کنند.

وی ادامه داد: بر اساس اجرای طرح استانی، سازمان بیمه خراسان شمالی به شعب بیمه ای اعلام کرده است که حداقل 30 روز در ماه برای تامین منشی قابل قبول است مگر در موارد خاص که پزشک پاره وقت که در این صورت است. نوع فعالیت پزشک باید توسط بازرس خدمات بیمه بررسی و تایید شود.

سیدی با بیان اینکه تمامی منشی هایی که در ادارات دولتی و خصوصی، درمانگاه ها، درمانگاه های خصوصی، داروخانه ها مشغول به کار هستند مشمول قانون کار هستند، خاطرنشان کرد: منشی هایی که کار می کنند اما بیمه آنها پرداخت نمی شود از طریق سامانه تامین اجتماعی قابل پیگیری هستند.

وی ادامه داد: این افراد می توانند آدرس محل کار و کارفرما را ثبت و درخواست حضور بازرسان برای نظارت را داشته باشند.
این مسئول یادآور شد: علاوه بر این در صورت عدم رضایت منشی از شرایط کار می تواند با شکایت از پزشک اداره کار به احقاق حق خود بپردازد.

532 منشی در خراسان شمالی دارای بیمه هستند

این کارمند اضافه کرد: پیش از این نه تنها در ادارات بلکه در تمامی کارگاه هایی که کارگری دارند تصمیم گرفته شده بود که مسئول تامین آنها طبق ماده 97 قانون کار اقدامی نکرده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خراسان شمالی گفت: افراد در سملقان، 19 نفر در فاروج، 64 نفر در اسفراین و 62 نفر در شیروان واریز می شوند.

62e86afb 3de5 4687 9818 e38d767a5569 خبر خاکستری

بسیاری از پزشکان هستند که حقوق بیمه و منشی را پرداخت نمی کنند

حسن نوری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک گفت: در شرایط فعلی ممکن است هر از چند گاهی عرضه و تقاضا با هم تطابق نداشته باشد و کمبود عرضه و تقاضا باعث کاهش نیروی کار می شود. “

وی ادامه داد: در حوزه پزشکی و پیراپزشکی با اینکه در گروه اقشار پردرآمد قرار می گیرند، اما متاسفانه بسیاری از پزشکان که کم نیستند، فاقد حقوق و بیمه منشی هستند.

نوری افزود: جلسات زیادی با جامعه پزشکی برای رسیدگی به مشکل این قشر برگزار شده است، اما شاید گروهی از اجرای آن و دبیری حقوق قانونی خود حمایت نمی کنند و بی عدالتی هایی وجود دارد که با وجود درآمدهای بالای پزشکان برای منشی هایی که اغلب در دهک های پایین جامعه و نیازمند جامعه هستند کمتر از قانون کار حقوق می گیرند.

امنیت کار منشی در گرو احقاق حق واقعی اوست

این مسئول خاطرنشان کرد: اگر منشی از استیفای حق خود از پزشک در مراجع حل اختلاف شکایت کند، قطعاً حقش ضایع نمی شود، اما امنیت کارش ضایع می شود.

وی ادامه داد: نحوه کار او به این صورت است که بازرسان با پزشک تماس گرفته و وضعیت منشی را زیر نظر گرفته اند، اما گروهی از آنها از انجام وظایف رسمی طفره می روند و در صورت عدم رعایت قانون، اقدامات دیگری به دادگاه انجام می شود. “قانونی است.

نوری گفت: بر اساس آخرین آمار، 1000 منشی در استان خراسان شمالی در مطب ها، درمانگاه ها و داروخانه ها مشغول به کار هستند. پولی که دارند در این شرایط کار می کنند.

تهیه و تنظیم: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید