گلخانه دانش بنیان گوجه فرنگی کرج در دست هلند و اسپانیا/ کاهش 50 درصدی هزینه و 30 درصد افزایش عملکرد


ساعت: 16:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۸
کد خبر: 1890979

این روزها گلخانه دانش کرج با تلاش محققان داخلی و با کاهش 50 درصدی هزینه نسبت به نمونه های مشابه خارجی ایجاد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریکیکی از مشکلات کشور در سال های اخیر بحران کم آبی است، آمارها نشان می دهد بیشترین هدر رفت آب در بخش کشاورزی است.

محققان پارک فناوری اطلاعات البرز پس از دو سال تلاش موفق به ساخت گلخانه هوشمند دانش بنیان شدند که برای اولین بار در کشور انجام شد.

شیخ سفالی رئیس آزمایشگاه های تحقیقاتی پارک فاوا البرز در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: در این گلخانه تمام پارامترهای اساسی برای رشد گیاه تنظیم شده است.

او ادامه می دهد؛ دما، رطوبت، مقدار گاز CO2، شدت نور، آب و مانیتورینگ از راه دور قابل کنترل است و صفر تا 100 توسط محققان داخلی تکمیل می شود.

3f2142f8 4dd7 4a76 8235 93b5b3f3cc45 خبر خاکستری

حسگرها و محرک ها توسط شرکت های دانش بنیان و تامین کنندگان داخلی تجهیزات گلخانه ای ارائه می شود و هدف اصلی آن ایجاد شبکه هوشمند ملی مدیریت گلخانه است.

صدیک رئیس پارک فاوا البرز در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت ; شبکه ملی اطلاعات گلخانه را پشتیبانی می کند و نیازی به اینترنت ندارد و قیمت آن کمتر خواهد بود.

این گلخانه دانش بنیان بر خلاف رقبای هلندی و اسپانیایی خود که باید هزینه های گزافی را صرف کنند و بیش از 1000 متر مساحت دارند به محصولی اقتصادی رسیده است.

هاتفی کارشناس کشاورزی گلخانه هوشمند IOT در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: در 90 متر مربع در یک دوره کشت 30 درصد افزایش عملکرد داشته ایم.

639e644f 8ccf 449a 9fcd 37df0d84244f خبر خاکستری

در این گلخانه مصرف آب به ازای هر کیلوگرم تولید گوجه فرنگی 25 لیتر، این میزان در گلخانه های معمولی 60 لیتر و در کشت در فضای باز 300 لیتر است.

به گفته هاتفی، برای دوره کشت 9 ماهه از هر مترمربع کشت 38 کیلوگرم گوجه فرنگی برداشت شد که این میزان در گلخانه های مشابه حدود 15 تا 20 کیلوگرم است.

تلاش های موفقیت آمیزی برای کاهش هزینه ها به ویژه در ساختار گلخانه صورت گرفته است، مشکلی که کارشناس آزمایشگاه گلخانه هوشمند به آن اشاره می کند.

بابازاده در گفتگو با خبرنگار تیتریک می گوید; سازه ها با سرعت باد و بارش برف سازگار بوده و با استانداردهای لازم طراحی شده اند.

شرکت های دانش بنیان با روش های هوشمند و حداقل منابع و هزینه ها می توانند تولید اقتصادی را ارائه دهند که گامی بلند در مسیر تولید است.

این گلخانه دانش مستقر در کرج با تلاش محققان داخلی و با کاهش 50 درصدی هزینه نسبت به نمونه های مشابه خارجی ایجاد شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید