گنجینه های پنهان سرمایه گذاری در کشاورزی گلستان/ فرصت هایی که تکرار نمی شود


ساعت: 11:35
تاریخ انتشار: 06/09/1401
کد خبر: 1894020

مسئولان باید برای کشاورزی گلستان دارو تجویز کنند.

نبود صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی باعث می‌شود کشاورزان گلستانی از ضایعات خود سود کافی نبرند و با این حال خام فروشی گنجینه‌های کشاورزی را به نفع کسانی که فرصت‌ها را هدر می‌دهند تحلیل می‌برد.


به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما هر ساله در هنگام برداشت محصول گرم کشاورزان شاداب می شود، سیب زمینی، گندم، پنبه، برنج از جمله محصولاتی است که به دلیل نبود صنایع تبدیلی به صورت خام به فروش می رسد، در این میان واسطه ها از کشاورزان سود شخصی می برند. مسئله اصلی اینجاست که کدام استان است درآمد بیشتر مردم آن مربوط به کشاورزی و امرار معاش خانواده هایی است که زندگیشان در گرو فضل زمین و آسمان است، اما چرا مسئولان مسئول هنوز دستور شفابخشی برای بهبود این وضعیت ارائه نکرده اند؟


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در خصوص راه اندازی صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی گفت: امسال در نظر داریم سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی تشویق کنیم، سرمایه گذاری هایی که مبتنی بر صنایع پیشرفته است.


محمد برزالی یکی از اقدامات تشویقی در بخش صنایع انتقالی را توسعه کارخانه قطعه قطعه گوشت مرغ برشمرد و افزود: سازمان جهاد کشاورزی با ارائه تسهیلات کمک می کند تا این طرح در استان گلستان به بهره برداری برسد.


وی تصریح کرد: یکی دیگر از فعالیت های مورد توجه در این بخش، ارائه طرح های بی نام در بخش کشاورزی است که فرصت سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در استان و فراتر از آن، حتی سرمایه گذاران خارجی ایجاد می کند.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان ادامه داد: از جمله رویدادهای بی نام و مجوزهای قابل اعطا، شهرک های گلخانه ای است که اقدامی کارآمد و موثر خواهد بود، سفر رئیس جمهور به استان شتاب بیشتری گرفت.


برزالی گفت: استان گلستان به همراه استان های مازندران و گیلان ایجاد زیرساخت های آب و خاک در شمال کشور را با محوریت معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پرو اجرا کنند. گلستان اولین استانی است که طرحی به مساحت 50 هزار هکتار در این منطقه طراحی کرده و خاک جزو استان های پیشرو است.


وی ادامه داد: در این طرح ملی مقداری آب از حوزه های آبخیز را به سمت زمین های کشاورزی هدایت می کنیم که در این طرح پیوست فرهنگی پیشنهاد شده است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: برای اجرای طرح های کلان ارتباط فرهنگی را فراهم می کنیم زیرا معتقدیم تاثیر آن بر ویژگی های اجتماعی منطقه قابل توجه است.


برزعلی با اشاره به کشت قراردادی برنج در استان گفت: وزارت جهاد کشاورزی از کشت 10 هزار هکتار برنج در گلستان خبر داد و موفق شدیم 12 هزار هکتار از شالیزارهای نسک را در اختیار کشور قرار دهیم.


وی در خصوص کشت پنبه در گلستان گفت: تحلیل وضعیت پنبه آنقدر متغیر است که نمی توان به طور قطع گفت گلستان که روزگاری سرزمین طلای سفید بود، اکنون به اینجا رسیده است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به اینکه کشت پنبه در دهه های مختلف متفاوت بوده است، بیان کرد: با تغییر کاربری مواجه بودیم، تخریب ساختمان های غیرمجاز در اراضی کشاورزی اتفاق افتاد، به مرور زمان شاید تولید مقداری معقول. و محصولات مقرون به صرفه اقتصاد خود را در مقایسه با پنبه از دست داده است.


برزعلی تصریح کرد: کشاورز تلاش می کند به سمتی برود که درآمدش بیشتر باشد، تولید پنبه نیاز به حضور کارگران دارد و در شرایط فعلی درآمد و هزینه این محصول با یکدیگر سازگار نیست.


و ادامه داد: اگر نیروی انسانی باشد بحث مکانیزاسیون مطرح می شود که باید ماشین چمن زنی یا پنبه چین وارد کنیم، آیا زمین های ما برای این کار یکپارچه شده است؟


برزالی گفت: سازمان جهاد معتقد است در بخشی از زمین کشت پنبه خوب و ضروری است، بیش از 100 محصول از پنبه، نئوپان، روغن خوراکی و … به دست می آید. این محصول همچنین نقش بسیار مهمی در تناوب زراعی دارد.


به گزارش گلستان ما، این منطقه شمالی با تولید بیش از 92 محصول مختلف به عنوان قطب کشاورزی شناخته می شود و به گفته مسئولان در بیش از 15 محصول رتبه اول، گلستان دارای 667 هزار هکتار زمین کشاورزی و 30 محصول است. هزار هکتار زمین کشاورزی دارد. دارای باغ با 482000 هکتار جنگل و 862000 هکتار مرتع از ظرفیت های خوبی برخوردار است که نیاز به برنامه ریزی هدفمند و اصولی دارد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید