گیلانی ها با «ای کونوس» به استقبال زمستان می روند/ طعم شیرین «بیج آبجی» با هندوانه + فیلم


ساعت: 16:52
تاریخ انتشار: 1301/09/30
کد خبر: 1919133

طولانی ترین شب سال در گیلان مانند سایر شهرهای ایران فرصتی است برای یادگیری و انتقال تجربه گذشته به نسل جدید برای زندگی بهتر و غلبه بر مشکلات و رسیدن به سحرگاهی که طعم شیرین را می دهد. شب یلدا شیرین تر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هشتم، پیشینیان شب یلدا را شب زایش خورشید می نامیدند، زیرا معتقد بودند در این روز خورشید دوباره متولد می شود و قدرتمندتر از همیشه خواهد بود و پرتو قوی تری از نور را به سوی خود می آورد. مردم. تا به امروز به دلیل شادی آور بودن این روز نام های مختلفی برای آن در نظر گرفته اند، یکی از دلایلی که شب یلدا را شب چله نیز می نامند این است که چله در لغت باستان به معنای زمستان است و با شروع آن. زمستان دوره چله بزرگ را آغاز می کند که تا 22 بهمن ادامه دارد. به هر حال شب چله یا یلدا با همکاری مشترک ایران و افغانستان در هفدهمین نشست کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسید.


شب گیلانی و یلدا

آداب و رسوم شب یلدا در شمال ایران و به ویژه گیلان یکی از زیباترین فرهنگ های کشور عزیزمان به شمار می رود. گیلانی ها برای شام یلدا سبزی، سبزی پلو، سبزی سبزی، ماهی سفید، خاویار سیر، آش ترشی تهیه می کنند و در کنار اعضای خانواده و کسانی که دوستشان دارند میل می کنند.

مردم استان گیلان در شب یلدا از تنقلاتی مانند هندوانه، برنج پخته و سه میوه محلی پرتقال، گلابی محلی به نام «خوج» و لیموترش استفاده می کنند.

در گیلان حتما هندوانه تهیه می کنند و معتقدند هر که شب هندوانه بخورد تابستان تشنه نمی شود و زمستان سردش نمی شود.

«آوکونوس» یکی دیگر از غذاهایی است که گیلانی ها در شب یلد از آن استفاده می کنند که به روش خاصی تهیه می شود. گیلانی ها در پاییز ازگیل خام را داخل کاتسا می ریزند و کاتسا را ​​پر از آب می کنند و کمی نمک به آن اضافه می کنند. در را ببندید و در گوشه ای به دور از هوای گرم اتاق بگذارید تا کاملا پخته شود. شب یلدا زمان تعیین شده برای باز کردن درب فرود و گذراندن آن است که بسیار محبوب است.

اما یکی از خوشمزه ترین تنقلات گیلانی ها در شب یلدا «بیج آبجی» نام دارد. برای تهیه «بیج آبجی» باید گندم، سویا، برنج، عدس، کنف، تخمه کدو، خربزه و هندوانه را در دیگ گلی ریخته و روی آتش بگذارید. علاوه بر بیج آبجی، کدو حلوایی، کاکا، دوشاب پلو، نان لاکو، نان کوی کشا، چای و … غذاها و تنقلات دیگری نیز در شب یلدا در هر خانه گیلانی یافت می شود.

02064a0f 7eb9 4e29 b25f daedfab74534 خبر خاکستری


فال شب یلدا و هندوانه

یکی از مراسم سنتی شب یلدا در گیلان، فال گرفتن از هندوانه است، از این رو در بین برخی از مردم به ویژه جوانان خوش شانس این استان رسم بر این است که «چرک هندوانه» (پوست هندوانه) را بر روی آن فال می گیرند. شب یلدا

برای به دست آوردن این ثروت هندوانه را از درازا به چهار قسمت تقسیم می کنند و چهار پوست آن را پشت سر می اندازند، در این میان چهار حالت وجود دارد که اگر دو برش هندوانه سفید و دو برش سبز باشد یعنی شما وسط هستید. در مورد نیت شخص است. اگر سه قاچ سبز و یک قاچ سفید افتاد، نیت خیر است. اگر سه قاچ سفید و یک قاچ سبز بیفتد، نیت بد است. اگر هر چهار گوه سبز باشد به معنای بسیار خوب و اگر هر چهار گوه سفید باشد به معنای بسیار بد است.


موسیقی و اشعار محلی اولین شب زمستان را گرم می کند

خواندن شعر محلی هنگام بریدن هندوانه در شب یلدا از دیگر رسوم و رسوم مردم روستاهای شرق استان گیلان است که بزرگ خانواده هنگام بریدن هندوانه می خوانند «امشب شب چله / خانم جیره (زیر) پله. / بگذار یک چاقو بریده شود / هیندان کله» (سر)» آمده است. که گاهی با تشویق سایر اعضای خانواده همراه است. این همراهی ممکن است صرفاً برای تشویق یا همراهی باشد، اما در حقیقت توصیه ای است که نسل جوان از این شب می آموزند، یعنی گوش دادن به سخنان بزرگ ترها و عمل به خواسته های آنها.


شب گیلانی در یلدا و مراسم عروسی (سلبری)

علاوه بر همه مراسم و آداب و رسوم روسوم، مراسم «رفتن به خانه نواروس» در جای خود بسیار جالب است. در آن شب گیلانی ها برای تازه عروس های خانواده شان سینی مخصوص تهیه می کنند. یک ماهی سفید بزرگ وسط این سینی می گذارند آن را می گیرند و اطرافش را از انواع سبزی های معطر شمالی پر می کنند و علاوه بر ماه که در وسط سینی قرار می گیرد، هدایا و هدایایی نیز وجود دارد. دور آن قرار می گیرد و هدایایی در سینی می گذارند و برای تازه عروس روی خانواده می فرستند


حفظ و حراست از میراث خوب وظیفه همه است

ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در گفتگو با خبرنگار ۸دی با بیان اینکه شب یلدا میراث نیاکان ماست و آداب و رسوم شب یلدا مربوط به ۱۶ شهر و بیش از ۲۷۰۰ روستا است، اظهار داشت: مراسم شب چله گیلان در تاریخ 1391/4/11 به شماره یک هزار و پنج در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.وی گفت: یکی از وظایف مردم گیلان، میراث فرهنگی و دستگاه های دولتی حفظ و حراست است. ، حفظ و حراست از این میراث ارزشمند.

او شروع طولانی ترین شب سال را از غروب آفتاب تا اولین بامداد زمستان می داند و می گوید: در این شب خانواده ها در خانه پدربزرگ و مادربزرگشان جمع می شوند و صحبت می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به اینکه با توجه به تاریخچه یلدا و به گفته صاحب نظران در برخی رشته ها، به نظر می رسد این رسم از دوره اشکانی و ساسانی وجود داشته است، افزود: پیشینیان بر اساس تاریخ شب و روز را از هم تشخیص می دادند. دانش نجوم

با تاکید بر اینکه ایرانیان باستان معتقد بودند فردای آن روز که خورشید در شب هله می‌وزد، روزها طولانی‌تر و نور زیاد می‌شود و می‌گفتند: پایان پاییز یا آغاز زمستان را ولادت می‌گفتند. مهر یا تولد خورشید و جشنی برای او ترتیب دادند.

وی ادامه داد: خانواده نشینی، زنده نگه داشتن این شب، شعر خوانی، قصه گویی، فال حافظ، خوردن آجیل، هندوانه، انار و ازگیل از آداب و رسوم شب یلدا در گیلان است. ازگیل یکی از میوه های پاییزی است که در فصل به صورت خام تهیه می شود و در دیگ سفالی خنک همراه با نمک و آب قرار می گیرد تا در شب یلدا میل شود.

وی با اشاره به اینکه غذاهای جلگه، کوهپایه و ارتفاعات گیلان بسته به اینکه هر منطقه داشته باشد متفاوت است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال گیلان و جلگه برنج خود را برشته می کردند و ارتفاعات گندم برشته می کردند.

خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید