یحیی تسلیم نیست; سرمربی پرسپولیس به کارخانه بازگشت

یحیی تسلیم نیست;  سرمربی پرسپولیس به کارخانه بازگشت

پرسپولیس، تیمی که پنج بار پیاپی قهرمان شده است، در آخرین دوره لیگ برتر مقابل رقیب سنتی خود استقلال عنوان قهرمانی را از دست داد و پس از مدت ها دست خالی از رقابت های داخلی پشت سر گذاشت. . این تیم که در فصول اخیر همیشه بهترین تیم فوتبال ایران بوده است، در آن دوره چهار هفته مانده به پایان مسابقات شانس قهرمانی را داشت. اما انسجام مثال زدنی استقلال مانع از رسیدن قرمزها به جام برای ششمین بار متوالی شد. شاید اگر همه چیز در حالت عادی بود، پرسپولیس می توانست حتی در این فصل قهرمان شود. تیم یحیی همان 63 امتیازی بود که برای قهرمانی در نظر گرفته شده بود، اما یک، دو باخت بد و شاید چند گل بد کار را سخت کرد و در نهایت استقلالی ها با پنج امتیاز بیشتر قهرمان شدند.

دلایل زیادی برای شکست پرسپولیس در این فصل وجود دارد، اما از نظر برنامه ریزی، یحیی و کادر فنی اش به چیزی که در نظر داشتند یعنی کسب بیش از دو امتیاز در هر بازی (عاملی که برای قهرمانی لازم بود) رسیدند. اما چیزی که باعث تعجب پرسپولیسی ها شد کپی برداری از حرفه استقلال و فرهاد مجیدی از فرمول قهرمانی پرسپولیس بود. بلعیدن یا بلع دشوار است. این فلسفه ای بود که فرهاد مجیدی در دستور کار قرار داد و دستمزدش را گرفت. استقلال بدون باخت جام را بر رقیب دیرینه خود بالای سر برد. فرهاد همانطور که برنامه ریزی کرده بود به این نتیجه رسید که اگر قرار باشد طلسم ناکامی استقلال در 9 سال تمام شود باید این قانون را به خوبی اعمال کند نه اینکه اول گل بزند و بعد به پیروزی فکر کند. انسجام تیم استقلال هم مثال زدنی بود. شاید گل های زیادی نسبت به پرسپولیس و سپاهان نخورده باشند اما بدون شک در بحث عامل دفاعی عملکرد خوبی داشتند. این تیم تنها با 10 گل خورده بهترین خط دفاعی را داشت و دروازه بان رکورد بیشترین بازی تمیز (داشتن بسته در مسابقه) را داشت.

دو مورد آخر یعنی زدن گل کمتر و ثبت بیشترین کلین شیت همان فرمولی بود که ابتدا برانکو و سپس یحیی گل محمدی در دستور کار پرسپولیس برای قهرمانی قرار دادند. آمار این را به خوبی نشان می دهد. تیم پرسپولیس در سه نوبت اول با برانکو و در دو فصل بعد با یحیی بهترین خط دفاعی لیگ را داشت و به طور میانگین در هر فصل تنها 14 بار دروازه آنها باز شد. این تیم در سه فصل 14 بار، یک فصل 15 و یک فصل 17 بار گلزنی کرده تا نیاز به قهرمانی در لیگ برتر ایران یا حداقل مهم ترین عامل قهرمانی در این لیگ، بسته نگه داشتن دروازه و زدن گل های کمتر را مشخص کند.

حال با اشاره به این سوال می توان قهرمانی استقلال را بر همین نظریه استوار کرد و گفت نه تنها فرمول را پیدا کردند بلکه بهتر از پرسپولیس از آن استفاده کردند. استقلالی ها در این فصل به مراتب کمتر از آخرین قهرمانی های پرسپولیس گل خورده اند و در 30 بازی فقط 10 گل دریافت کرده اند.

شاید همین معرفی کوتاه دلیل روشنی بر فلسفه فعلی پرسپولیس در حمل و نقل باشد. این تیم که نمی خواهد در فصل پیش رو به راحتی عنوان قهرمانی را به حریف دیگری واگذار کند، شروع خوبی در بازار داشته و از دو چهره ارزشمند استفاده کرده که اتفاقا هر دو در خط دفاعی تاثیرگذار هستند. علیرضا بیرانوند یکی از نفراتی که در آخرین قهرمانی های این تیم نقش بسزایی داشت به پرسپولیس بازگشت. او در همین باشگاه درخشید و یکی از ستاره های تیم ملی ایران شد و جزو دو دروازه بان اول آسیا شد. یحیی با بازگشت به تنظیمات کارخانه به مهمترین رکن قهرمانی یعنی اصلاح خط دفاعی رفت. علاوه بر بیرانوند، مرتضی پورعلی گنجی، ستاره سابق تیم ملی ایران و یکی از بهترین مدافعان سال های اخیر ایران نیز با قراردادی سه ساله به پرسپولیس آمد. مشخص است که اولویت های پرسپولیس در بازار فعلی تغییر کرده و سرمربی سرخ ها حالا بیش از هر زمان دیگری به دنبال جذب مدافعانی است که بتوانند قدرت از دست رفته را بازگردانند. اتفاقاً به دلیل همین سیاست، اکثر بازیکنانی که شایعه پیوستن آنها به پرسپولیس شنیده می شود، بازیکنانی هستند که توانایی حضور در خط دفاع را دارند. حالا که یحیی آزاد است و در صورت آماده شدن مرتضی پورعلی گنجی، این تیم یک مدافع سطح بالایی خواهد داشت.

با این حال نقشه های یحیی تمام نشده است. مدتی است که شایعه بازگشت محمدحسین کنعانی زادگان به گوش می رسد. حتی اگر این شایعه در حد یک کلمه باشد، باز هم دغدغه اصلی یحیی را برای ساختن پرسپولیسی متفاوت نشان می دهد. ضمنا خرید مدافعانی چون رامین رضایان، وحدت حنان اف و منوچهر صفروف نیز نشان می دهد که یحیی در نیم فصل دوم فصل گذشته بیشتر به این نتیجه رسیده است که باید بیش از سایرین به فکر بهبود خط دفاعی باشد. خطوط. . زمانی که فهمید حامد لک با شکوفایی فاصله زیادی دارد و احمد گوهری دروازه بانی نیست که به زودی در پرسپولیس حضور داشته باشد، در بازگشت بیرانوند تردیدی به خود راه نداد.

این پایان نیست! چون باز هم نزدیک ترین بازیکنانی که امروز و فردا می توانند به پرسپولیس بیایند مدافعان هستند. دانیال اسماعیلی فر مدافع راست سپاهان گل سرسبد آنهاست. تاکید روی میلاد زکی پور علیرغم اینکه هواداران پرسپولیس از این بازیکن دل خوشی ندارند نیز در این دسته قرار می گیرد. زکی پور فصل خوبی را در گل گهر پشت سر گذاشت و یکی از آماده ترین دفاع چپ فوتبال ایران است. کولیبالی فولاد و گئورگی گلسیانی از سپاهان دیگر مدافعانی هستند که ذهن یحیی را تسخیر کرده و به دنبال جذب آنها هستند. سرمربی پرسپولیس برخلاف فصول گذشته به نظر می رسد این بار منصرف شده و چند بازیکن جوان را به خدمت خواهد گرفت. سامان فلا مدافع 21 ساله پیکان یکی از چهره هایی است که گفته می شود باشگاه با او مذاکره کرده است.

تا اینجا به اندازه کافی برای نتیجه گیری خوب است. مهم نیست این روزها چند بازیکن یحیی می خواهند جذب شوند یا به بن بست برسند، بلکه مهم این است که یحیی به عامل اصلی قهرمانی بازگشته و حالا بیش از هر زمان دیگری به فکر خرید یک مدافع است. و بازگرداندن دفاعش.پرسپولیس. شاید در صورت قطعی نشدن انتقال این نام ها به پرسپولیس، یحیی بار دیگر تمرکز خود را از سایر خطوط پرسپولیس معطوف کند و به دنبال مدافعانی باشد که پرسپولیس با آنها قدرت بیشتری برای کسب یک قهرمانی دیگر در لیگ برتر داشته باشد.»

دیدگاهتان را بنویسید