یزد پایلوت کتابخوانی در مدارس می شود


ساعت: 09:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۶
کد خبر: 1916240

رمضانی دبیرکل سازمان کتابخانه های عمومی کشور گفت: طرحی با محوریت آموزش و پرورش و مدارس در سازمان کتابخانه ها در دست بررسی است و یزد یکی از استان هایی است که این طرح به صورت پایلوت در آن اجرا می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، مهدی رمضانی شب گذشته در سفر یک روزه خود به استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد با بیان اینکه استان یزد یکی از فرهنگی ترین استان هایی است که مردم و مسئولان آن به فرهنگ علاقه مند هستند، گفت: وی گفت: شبکه کتابخانه های عمومی کشور که شامل بیش از 2700 کتابخانه نهادی و نزدیک به 1000 کتابخانه مشترک و خصوصی است، برای پیشرفت در این حوزه نیازمند ارتباطات قوی و پیشرو در سطح استان است.

دبیرکل انجمن کتابخانه های عمومی کشور ادامه داد: یکی از اولویت های ما در زمینه عملیاتی و اجرایی، تکمیل دو بال در حوزه کتابخانه های عمومی است که یکی از این دو بال کتابخانه مرکزی به عنوان مرکز پیشرو است. در حوزه فرهنگی در استان و دیگری توسعه کتابخانه های سیار در راستای عدالت خواهی و توسعه خدمات فرهنگی آن چیزی است که استاندار یزد در زمینه توسعه کتابخانه سیار وعده داده است.

وی افزود: در حوزه کتابخانه های سیار، هر خودرویی که از سوی استان تامین می شود، به منابع و نیروی انسانی خود از نهاد کتابخانه مجهز می شود و موجب توسعه خدمات فرهنگی در استان می شود.

رمضانی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر وجود زنگ کتابخوانی و ساعت مطالعه در مدارس، گفت: موضوع و طرح متمرکز بر حوزه آموزش و پرورش و مدارس در نهاد کتابخانه ها در حال بررسی است و استاندار یزد نیز اعلام آمادگی کرده است. برای اینکه یزد یکی از استان هایی باشد که این طرح در آن اجرا می شود، باید طرح پایلوت اجرا شود و پیوند مدارس و کتابخانه های عمومی برای ارائه خدمات فرهنگی تقویت شود.

وی افزود: کشور ما از نظر شبکه کتابخانه های عمومی در سطح منطقه در وضعیت قابل قبولی قرار دارد و بهترین شبکه کتابخانه های عمومی را داریم و از این نظر پس از اندونزی در جهان اسلام و همچنین جزو پنج کشور برتر آسیا هستیم. از نظر تعریف خدمات، ما در کتابخانه های عمومی نیز پیشرو هستیم.

دبیرکل سازمان کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به اهمیت توجه به موضوع کودک و نوجوان در کتابخانه های عمومی گفت: اکنون به سمت توسعه کتابخانه های کودکان و نوجوانان پیش می رویم و علاوه بر توسعه بیشتر کتابخانه ها. بیش از 2700 بخش کودک در کتابخانه های عمومی، کتابخانه های تخصصی کودکان 13 است. در کشور به عنوان یک کلاه سفید عمل می کند که در حال افزایش است.

رمضانی با بیان اینکه موضوع رواج کتابخوانی و تبدیل کتاب به منفعت عمومی با ظرفیت کتابخانه های عمومی قابل تحقق است، ادامه داد: نقش رسانه ها در حوزه کتاب و کتابخوانی بسیار مهم است و بدون آنها موفق نخواهیم شد. در زمینه تحقق وعده ها و در زمینه فرهنگ سازی در حوزه یادگیری نقش مهمی دارد.

وی اعضای کتابخانه های عمومی را سرمایه اصلی کتابخانه ها می داند و می افزاید: کتابخانه ها نهادی عمومی خدمات گرا هستند و معتقدیم چشم انداز آینده نهاد کتابخانه یکی از موضوعات جدی است که در برنامه ها لحاظ شده است.

دبیر کل سازمان کتابخانه های عمومی کشور در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: بر اساس سند چشم انداز، استان یزد از نظر تعداد کتابخانه نزدیک به تحقق چشم انداز و 80 درصد است. از آن محقق شده است. از نظر فضا و مساحت حدود 50 درصد سند چشم انداز در یزد اجرا شده است اما از نظر عضویت فقط بیش از 20 درصد اجرا شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید