یک قدم مانده به آغاز استیضاح زنجیره ای

یک قدم مانده به آغاز استیضاح زنجیره ای

روز جدید : تسریع در اقدام نمایندگان مجلس برای آغاز استیضاح دومینوور در کابینه دولت سیزدهم

اختلافات دولت و مجلس هر روز وارد مرحله جدیدی می شود و در رسانه ها شاهد آن هستیم که به تدریج انتقادات از نمایندگان دولت در حال افزایش است. پس از یک ماه عسل چند ماهه بین مجلس انقلاب و دولت سیزدهم، نمایندگان مختلف به تدریج شروع به انتقاد از عملکرد وزرای کابینه کردند. در واقع خوش بینی اولیه نمایندگان مجلس به ساماندهی مدیریت کشور با همکاری دولت تنها در حد یک ایده باقی ماند و البته به نظر می رسد واقعیت های میدانی پیش نیاز چنین تغییری در روابط دوجانبه باشد. روابط بین دو نیرو جدای از طرح انتقادات مختلف، موضوع استیضاح وزرای کابینه در ماه های اخیر بارها از سوی نمایندگان مختلف مطرح شده و به نظر می رسد این موضوع در روزهای اخیر ابعاد جدی تری به خود گرفته است.

دولت برنامه های مد نظر مجلس را اجرا نکرده است

در پی افزایش انتقادات نمایندگان مجلس از دولت، نماینده مردم مهاباد در گفت و گو با خبرگزاری ایلانا اعلام کرد: با توجه به اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس از ابراهیم رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری درخواست کرده اند، اما اکنون شاهد هستیم که دولت نتوانست آنچنان که باید به خواسته های نمایندگان مجلس و مردم توجه کند.

جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت گفت: از نظر اثربخشی اکثر شعارهای دولت محقق نشده است یعنی حرف و شعار آقای رئیسی. در جریان انتخابات پس از انتخاب و معرفی کابینه، بیش از 70 درصد نه تنها محقق نشد، بلکه دقیقاً برعکس بود، در بحث های اقتصاد و تورم تصمیم بر این شد که قیمت ها رعایت نشود. افزایش نسبت به سال گذشته تصمیم بر این شد که قیمت داروها افزایش نیابد، تورم باید تک رقمی باشد و مقرر شد سالانه یک میلیون شغل ایجاد شود. قرار شد یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود و همه آنها تکمیل نشده است. در مجموع اکثر شعارهای دولت آقای رئیسی در یک سال اخیر محقق نشده است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس در خصوص ارتباط دولت و مجلس افزود: در بحث ارتباط دو قوه مجریه و مقننه، مجلس از ابتدا حتی تعدادی از نمایندگان از دولت حمایت کرد. نامه ای نوشت و از آقای رئیسی خواست که بیاید و نامزد ریاست جمهوری شود. اما این کارت های زردی که از سوی دولت به وزرا داده می شود پیامی دارد، پیام این است که دولت به برنامه های مدنظر مجلس عمل نکرده و رابطه اش با مجلس ضعیف تر می شود، یعنی فاصله هر لحظه بیشتر می شود. روز مطمئنا از این به بعد استیضاح ها زیاد می شود، تذکرات و سوال ها بیشتر می شود و حتی اگر دولت وزرای جدید را وارد مجلس کند قطعا به راحتی از مجلس رای اعتماد نخواهند گرفت.

اعتراض محمودزاده به این اظهارات در شرایطی است که پیشتر جبار کوسی نژاد روز شنبه (31 مرداد) از حضور 8 وزیر در لیست استیضاح نمایندگان کشور خبر داده بود. مجموع این اظهارات و انتقادات به خوبی نشان از دوری روزافزون و همکاری بی چون و چرای نمایندگان مجلس با دولت دارد. همچنین شواهد حاکی از آن است که در روزها و ماه های آینده شاهد اجرای روند دومینوار و استیضاح نمایندگان خواهیم بود. برای پیگیری این موضوع «آرمان مروز» با «سلمان ذاکر» نماینده شورای اسلامی و از اعضای کمیسیون اجتماعی به گفت وگو پرداخت.

دولت باید سریعاً تغییراتی در وزارتخانه ایجاد کند

«سلمان ذاکر» در پاسخ به اینکه چرا نمایندگان مجلس در روزهای اخیر درباره استیضاح وزرای دولت سیزدهم صحبت می کنند، به «آرمان مزور» گفت: شرایط فعلی کشور به دلیل مشکلات اقتصادی که با آن مواجه هستیم نشان می دهد که برخی وزارتخانه ها نیاز به تمدید دارند که داریم اولاً باید توجه داشته باشم که کارمندان دولت باید قبل از بحث استیضاح مشکلات را با همکاری نمایندگان مجلس شناسایی و نسبت به بهبود آنها اقدام کنند تا هم زمان مجلس کمتر شود. بنابراین مردم بدانند که ما اینجا هستیم تا مشکلات آنها را حل کنیم. ما تمام تلاش خود را می کنیم. متأسفانه شاهد هستیم که در برخی وزارتخانه ها وزرا قدرت اجرایی ندارند و به همین دلیل معاونت های استانداری و ادارات کل استان ها بدون در نظر گرفتن منافع مردم خودسرانه اقدام می کنند. به همین دلیل است که شاهد حسرت و آرزوی بیت المال هستیم. روند کار باید به گونه ای باشد که پس از تذکراتی که به وزرا می دهیم، نتایج را برای ما توضیح دهند و نه اینکه فقط بگویند ما در این زمینه هر کاری کرده ایم، اما نتیجه ای نداشته باشد.

نماینده مردم ارومیه در شورای اسلامی در این باره ادامه داد: در این مورد نباید تنها به زحمات وزرا بسنده کنیم، بلکه باید وزارتخانه ای را با تمام حواشی و دخالت هایی که وجود دارد در نظر گرفت. البته نباید فراموش کرد که ساختار بسیاری از وزارتخانه ها نیازمند بازنگری اساسی است. به عنوان مثال، وزارت حراست که مسئولیت سه حوزه صنعت، معدن و تجارت را بر عهده دارد، نمی تواند بر همه آنها نظارت کامل داشته باشد، بنابراین باید گسترش و نوع فعالیت آنها را بررسی کنیم. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز همین وضعیت را دارد. «بسیاری از وزارتخانه ها نیاز به تغییر ساختار دارند تا کار مردم آسان شود.

ذاکر با تاکید بر اینکه تلاش وزرا باید با نتیجه همراه باشد، افزود: استیضاح وزیر صرفا به عملکرد شخصی وی باز نمی گردد و با توجه به اینکه می دانیم وزیر مربوطه فردی مسئول است، در برخی وزارتخانه ها شاهد این موضوع هستیم. اما در رده های پایین شاهد رفتار غیراخلاقی برخی معاونان و مدیران کل استان ها هستیم که ممکن است کل وزارتخانه را تحت نفوذ قرار دهد. به عنوان مثال در مورد وزارت صمت باید بگوییم که یک وزیر پرتلاش در این مجموعه حضور دارد اما این به تنهایی کافی نیست و باید به نتایج آن نگاه کرد. به نظر من «رضا فاطمی امین» تمام دانش و انگیزه ای را که دارد دارد، اما عزم لازم را ندارد و به همین دلیل نمی تواند مصوبات این وزارتخانه را دنبال کند. در نتیجه شاهد آشفتگی در استان ها هستیم. چنین وزارتخانه‌ای که گروه‌های اقتصادی زیادی در اختیار دارد، اگر نتواند روند خوبی داشته باشد، مشکلات زیادی ایجاد می‌کند که شاهد این وضعیت هستیم.» وی در پاسخ به این سوال که کدام وزارتخانه باید جایگزین شود، می‌گوید: «وزارتخانه باید جایگزین شود. وزارت کشاورزی یکی از وزارتخانه هایی است که دولت باید هر چه زودتر در مورد آن تصمیم گیری کند، ما 19 استان داریم که نه تنها از نظر کشاورزی می توانند برنج داخلی را تامین کنند، بلکه می توانیم ظرفیت صادرات را نیز در این زمینه در نظر بگیریم، اما اکنون می بینیم که این وزارتخانه منفعلانه عمل می کند، یکی دیگر از وزارتخانه هایی که نیاز به تغییرات دارد، وزارت اقتصاد است، کندی پیشرفت این وزارتخانه آسیب های زیادی به صنعت و اشتغال کشور وارد کرده است و البته وزارت امنیت که یکی از این وزارتخانه هاست. اولویت های ترمیم کابینه است و به آن اشاره کرده ایم، شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که باید برای عبور از آن تلاش کنیم. ایجاد مشاغل در کوتاه ترین زمان و با بهترین نتیجه و همچنین افزایش قدرت خرید مردم با کمک دولت و مجلس.

دیدگاهتان را بنویسید