۶۶ هزار خانه خالی مشمول یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مالیات شدند

به گزارش خبرگزاری موج


شاهین مستوفی، مدیرکل دیوان محاسبات سازمان شئون اسلامی مالیات وی در گفت و گوی تلویزیونی مبنی بر مبنای قانونی اخذ مالیات از خانه های خالی گفت: بحث خانه های خالی قبل از قانون مالیات های مستقیم فعلی نیز در قانون بود اما به دلیل اینکه بانک های اطلاعاتی زیادی برای شناسایی این خانه ها وجود نداشت. می تواند مورد نیاز باشد، بنابراین از این قانون حذف شد، اما در سال 1398 در اجرای ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم و همچنین بند 169 قانون مالیات های مستقیم تکراری، مجدداً در مجلس مطرح شد. سازمان امور مالیاتی به این درخواست پاسخ دهد.

وی ادامه داد: در این قانون شرایط خانه های خالی تعریف شد و هر فرد موظف بود وضعیت سکونت خود را نسبت به املاک در سامانه ای که وزارت راه و شهرسازی ایجاد کرده بود مشخص کند و اگر فردی تا پایان وضعیت سکونت خود را تعیین کرد. تیر 1400. تکلیفش را انجام نداده است، خانه ای که وضعیت سکونتش مشخص نیست خانه خالی است.

مدیرکل دیوان محاسبات سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: اکنون اگر این خانه ها در شهرها و روستاهای زیر 100 هزار نفر باشد جریمه ای تحت عنوان مالیات تعلق می گیرد و مالیات خالی را شامل نمی شود. منازل اما اگر در شهرهای بالای 100 هزار نفر باشد جریمه می شود. واحدهای خالی محسوب می شوند.

مستوفی افزود: همچنین خانه هایی که وضعیت سکونت آنها مشخص است و بر اساس وضعیت سکونت 120 روز در سال خالی است نیز خانه خالی محسوب می شود.

وی بیان کرد: ممکن است فردی خانه ای در همان شهر داشته باشد، یکی دیگر از اعضای خانواده اش واحد مسکونی برای سکونت خود داشته باشد، در شهری متفاوت از شهر محل سکونت خود نیز واحد مسکونی دیگری برای سکونت داشته باشد. و اگر فرزند یا یکی از اعضای خانواده در یکی از شهرهای دیگر به عنوان رسمی یا دانشجو سکونت داشته باشد این اقامتگاه نیز برای او اقامتگاه ثانویه محسوب می شود و برای هر خانواده تا چهار اقامتگاه ابتدایی و متوسطه می تواند وجود داشته باشد. در این شرایط، وزارت راه و شهرسازی شروع به شناسایی خانه‌های خالی کرد و خانه‌های خالی توسط سامانه‌ها، حساب‌ها و ابزارهای دیگر شناسایی شدند.

مدیرکل اتاق حسابرسی سازمان امور مالیاتی افزود: وزارت راه و شهرسازی اولین لیست خانه های خالی ما در خرداد 1401 برای ارائه سال 1400 اعلام شد و تنها واحدهای مسکونی که واقعاً توسط سامانه ها مشخص شده بود که نزدیک به 510 هزار خانه خالی بود.

مستوفی افزود: مطالبات مالیاتی این 510 هزار خانه خالی به حدی بود که لیست آنها از سوی وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی ارسال شد و سازمان نیز همان اطلاعات را به صورت متنی برای مودیان و صاحبان خانه ارسال کرد. پیام ها و همچنین قرار دادن آنها در پوشه ها. که از طریق پنجره خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی در دسترس کلیه مودیان قرار می گیرد، اطلاعات را برای کلیه مودیان ارسال می کند.

وی ادامه داد: پس از آن بلافاصله مودیان نسبت به مسائل مالیاتی اعتراض خود را به سازمان آغاز کردند و به دلیل این اعتراضات، سازمان مجدداً از وزارت راه و شهرسازی خواستار شفاف سازی مجدد اطلاعات و در اسفندماه سال گذشته تعداد مالکان و خالی بودن آنها شد. واحدهای مشمول این طرح با توجه به اصلاحاتی که مردم در سامانه املاک و مسکن انجام داده اند، اردیبهشت ماه به ۲۹۰ هزار واحد کاهش می یابد.

مستوفی در تشریح میزان مالیات خانه های خالی گفت: اگر شخصی از 5 واحد مسکونی خالی در یک سال صاحب یک واحد مسکونی خالی باشد، در سال اول 6 برابر درآمد اجاره آن واحد مشمول مالیات می شود. ، اما در سال دوم این تعداد به 6 برابر، 12 برابر و در سال سوم به 18 برابر افزایش می یابد. حال اگر فردی بیش از 5 واحد مسکونی خالی یا بیش از 30 دانگ خانه خالی داشته باشد، نرخ مالیات آن فرد دو برابر می شود.

مدیرکل حسابرسی سازمان در امور مالیاتی خاطرنشان کرد: با توجه به پیگیری‌های مکرر و به منظور اجتناب از پرداخت مالیات به افرادی که مشمول این مالیات نبوده‌اند، مجدداً از وزارت راه و شهرسازی تقاضای شفاف‌سازی اطلاعات کردیم. و بر اساس آخرین اطلاعات اصلاح شده مربوط به سال 1400. در آبان ماه سال جاری در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت که این تعداد به 66 هزار واحد مسکونی رسید و سازمان مالیاتی بر اساس این اطلاعات مالیات را محاسبه و برگ تشخیص صادر کرد. .

وی افزود: در نهایت بر اساس آخرین اطلاعات واحدهای مسکونی خالی سال 1400 تعداد 66 هزار واحد محاسبه شد و بر اساس محاسبات انجام شده 1400 میلیارد تومان مالیات بر واحدهای خالی محاسبه شد که به اطلاع مودیان خواهد رسید. از اواسط ماه آینده

مستوفی خاطرنشان کرد: ابلاغ به مودیان آغاز شده و با صدور تقاضانامه بلافاصله پیامکی برای مودیان واجد شرایط ارسال و اطلاعات در پوشه پنجره خدمات الکترونیکی مودیان و هر یک از آنها بارگذاری می شود. مؤدیانی که پیامک برای آنها ارسال شده است یا هر شخص دیگری که بخواهد بداند مشمول این قانون است یا خیر می تواند با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور کد ملی خود را وارد کرده و وارد سامانه شده و مشاهده کند. کلیه اطلاعات مالیاتی، از جمله بدهی ها و قبوض مالیاتی و غیره آنجا.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: اطلاعات اولیه 1401 مؤدی در اختیار سازمان قرار گرفته است و وزارت راه و شهرسازی در گام نخست بیش از 19 هزار و 290 ملک خالی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده است. و محاسبه مالیات در حال انجام است و در صورت خالی بودن ملک در سال دوم دوبرابر سال اول مالیات بر آن تعلق می گیرد و امید است تا اواسط ماه آینده هر دو مورد ابلاغ شود.


آیا این خبر مفید بود؟