10 معجون معجزه آسا برای سرماخوردگی

رایج ترین نوشیدنی در کشور ما چای است اما به گفته متخصصان طب سنتی زیاده روی در مصرف آن توصیه نمی شود، بنابراین بد نیست نوشیدنی های جایگزین مانند دمنوش ها و دمنوش های گیاهی را امتحان کنید که به راحتی تهیه می شوند و هر کدام را می پوشانند. نوع سلیقه

جوشانده از جوشاندن دانه ها، ریشه یا برگ گیاهان در آب جوش تهیه می شود. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که تفاوت بین پخته و پخته چیست؟ برای تهیه دمنوش های گیاهی باید گیاهان دارویی را در آب جوش ریخته و به مدت 15 تا 20 دقیقه بخارپز کنیم. درست مانند دم کردن چای معمولی و پس از جدا کردن پالپ، نوشیدنی را در لیوان سرو کنید. در ضمن برای تهیه معجون های مختلف باید گیاهان دارویی را با آب سرد یا گرم به مدت 10 تا 15 دقیقه بجوشانیم. البته خواص این دو نوع نوشیدنی متفاوت است و هر کدام خواص منحصر به فردی دارند.

دستور تهیه 10 دمنوش گیاهی برای مقابله با بیماری های فصل سرد:

دم سرد

سرماخوردگی یکی از بیماری های شایع پاییز و زمستان است، اما متخصصان طب سنتی مدعی هستند که با نوشیدن چای گشنیز می توانید از سرماخوردگی در امان بمانید. حتی نوشیدن این چای علائم سرماخوردگی را در مدت زمان کوتاهی از بین می برد و در عرض دو روز احساس بهتری خواهید داشت.

طرز تهیه: سه قاشق از برگ گشنیز خشک را با 2-3 فنجان آب جوش ریخته و 15 دقیقه دم کرده و هفته ای 3-4 فنجان میل کنید.

درمان سرماخوردگی با چای آویشن

گاهی اوقات پیشگیری موثر نیست و در نهایت با حمله غافلگیرانه ویروس سرماخوردگی مواجه می شوید. در چنین شرایطی، نوشیدن دمنوش آویشن مفید است زیرا تاثیر شگفت انگیزی در رفع سرفه و تنگی نفس دارد.

طرز تهیه: یک قاشق غذاخوری آویشن را با 2.5 پیمانه آب جوش بریزید و بگذارید حدود 10 دقیقه بجوشد و روزی 2 تا 3 بار میل کنید تا 3-2 روز دیگر سرماخوردگی کاملا برطرف شود.

جوشانده اسطوخودوس برای سرماخوردگی

یکی از مهم ترین داروهای گیاهی برای سرماخوردگی، جوشانده اسطوخودوس، پونه کوهی، نعناع و آویشن است که هم خاصیت تسکین درد دارد و هم سرفه های خشک را تسکین می دهد.

طرز تهیه: به مقدار مساوی از سبزی های مشخص شده را در ظرف مناسبی ریخته و با دو لیوان آب ریخته و روی حرارت مستقیم قرار می دهیم تا بجوشد. مصرف این معجون یک ساعت بعد از هر وعده غذایی سرماخوردگی را در کمترین زمان درمان می کند.

درمان سرفه خشک با جوشانده دارچین

خشکی هوا در فصل زمستان یکی از مهم ترین علل سرفه خشک به ویژه در افراد مبتلا به آلرژی فصلی یا بیماران تنفسی است. برای رفع این مشکل می توانید از جوشانده دارچین استفاده کنید.

طرز تهیه: چند عدد چوب دارچین را در یک کتری فلزی بریزید و حدود دو پیمانه آب اضافه کنید و روی اجاق بگذارید تا بجوشد. نوشیدن این جوشانده دو تا سه بار در هفته توصیه می شود. البته خانم های باردار از این نوشیدنی گیاهی اجتناب کنند!

دم کردن زمستان

افسردگی فصلی نوعی افسردگی است که هر سال در زمان خاصی رخ می دهد. این بیماری معمولا از پاییز و زمستان شروع می شود و در بهار یا اوایل تابستان پایان می یابد و با علائمی مانند احساس خستگی، خواب آلودگی، کاهش انرژی، استرس و اضطراب، افزایش وزن، میل به تنهایی و … همراه است. البته به گفته متخصصان طب سنتی می توان با کمک چای زعفران با این نوع افسردگی مبارزه کرد، زیرا زعفران علاوه بر مفرح و نشاط آور، خاصیت ضد افسردگی نیز دارد.

طرز تهیه: یک قاشق غذاخوری زعفران را به همراه یک تکه کوچک سیب زمینی شیرین در سه فنجان آب جوش بریزید تا 15 دقیقه دم بکشد و هفته ای یک تا دو فنجان از آن بنوشید، اما یادتان باشد متخصصان طب سنتی زیاده روی در مصرف آن را توصیه نمی کنند. از زعفران همچنین مصرف این چای برای زنان باردار ممنوع است زیرا احتمال سقط جنین را افزایش می دهد.

معجون خستگی

متخصصان طب سنتی معتقدند پرتقال میوه ای است که کسالت و خستگی شب های سرد زمستان را برطرف می کند. بنابراین توصیه می شود هفته ای دو تا سه بار بعد از شام یک لیوان پرتقال آب پز میل شود.

طرز تهیه: آب دو عدد پرتقال را گرفته و یک لیوان آب جوش و نصف قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید و 10 دقیقه روی اجاق بگذارید و ولرم بخورید.

برای زنان پخته شده است

دارچین بوی بدن را از بین می برد، قند خون را پایین می آورد و در تسکین دردهای قاعدگی موثر است. مخصوصاً در فصول سرد، زیرا سرما باعث افزایش دردهای قاعدگی می شود. نوشیدن روزانه دو فنجان جوشانده دارچین و زنجبیل در پنج روز اول سیکل کافی است.

طرز تهیه: یک قاشق غذاخوری چوب دارچین خرد شده را با یک چوب زنجبیل آسیاب نشده با دو پیمانه آب جوش بریزید و به مدت 30 دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید تا بجوشد. سپس این جوشانده را به مدت 10 دقیقه بجوشانید و پس از شیرین شدن با عسل طبیعی میل کنید.

معجون لاغری

زمان زیادی تا نوروز باقی نمانده و خیلی ها تصمیم می گیرند سال جدید را با تناسب اندام آغاز کنند. حتی اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید و تصمیم به کاهش وزن دارید، باید روزانه سه فنجان جوشانده زیره بنوشید، زیرا به گفته متخصصان طب سنتی، این گیاه چربی های اضافی بدن را می سوزاند و چاقی را برطرف می کند و علاوه بر پاکسازی بدن خون، قلب و عروق خونی را تقویت می کند.درمان مشکلات کلیوی نیز موثر است.

طرز تهیه: یک قاشق غذاخوری زیره سیاه را با دو پیمانه آب جوش ریخته و روی شعله مستقیم گاز قرار می دهیم، پس از جوش آمدن، گاز را خاموش می کنیم و می گذاریم پنج دقیقه بجوشد، سپس با یک تکه بسیار کوچک آن را شیرین می کنیم. آب نبات و یک هفته صبر کنید 20 دقیقه بعد از غذا سه تا چهار فنجان از این جوشانده را بنوشید.

معجون ضد دیابت

کاراکا میوه درختی است که در جنگل های ایرلند شمالی می روید و علاوه بر درمان اسهال در کاهش قند خون موثر است و مصرف جوشانده آن چهار بار در هفته برای بیماران دیابتی یا افراد دارای زمینه ژنتیکی توصیه می شود. از این بیماری..

طرز تهیه: یک قاشق غذاخوری کاراکته را با دو لیوان آب سرد مخلوط کرده و به مدت 20 دقیقه روی اجاق بگذارید تا بجوشد و بعد از خنک شدن جوشانده آن را بنوشید.

جوشانده علف لیمو

گیاه خربزه از 2000 سال پیش در یونان به عنوان دارو استفاده می شود زیرا در کاهش استرس، التیام زخم ها، درمان دندان درد، آسیب های گردن و درمان گوش موثر است. از این گیاه برای درمان تب، سردرد، فشار خون، کابوس، آنفولانزا و حالت تهوع نیز استفاده می شود. البته یکی از مهم ترین خواص بادرنجبویه این است که روی خلق و خو تاثیر می گذارد و بی حوصلگی را درمان می کند.

طرز تهیه: 15 گرم علف لیمو را با یک لیتر آب جوش ریخته و روی حرارت مستقیم گاز قرار می دهیم تا بجوشد و پس از سرد شدن و افزودن کمی عسل یا نبات هفته ای سه تا چهار لیوان میل شود.

نکته طلایی:

به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد گیاهان و معجون ها خطرناک است و می تواند عوارض جانبی داشته باشد. مثلاً نوشیدن زیاد جوشانده نعناع که برای درمان مشکلات گوارشی و نفخ تجویز می شود. سرعت جذب آهن را کاهش می دهد و زمینه بروز کم خونی را ایجاد می کند. بنابراین قبل از مصرف دمنوش و جوشانده با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید