معجون شبیه کاپیتولاسیون روز جدید

معجون شبیه کاپیتولاسیون روز جدید

سامانه اجرای طرح تولید دارایی های دولتی (MADAD) بالاخره افتتاح شد و یکی از بخش های آن، بخش گزارش های مخفی عمومی است که با تاکید مسئولان بر ناشناس ماندن خبرنگاران، طرحی افشاگر در حوزه های مختلف است. درخواست مشارکت مردمی در این حوزه با مصونیت قضایی مجریان این قطعنامه مرا یاد معجونی شبیه کاپیتولاسیون می اندازد که این بار با کمک مردم با قدرت بیشتری اعمال خواهد شد. این در حالی است که پیش از این اجرای طرح بهره وری با محوریت خصوصی سازی در کشور اجرا می شد که البته با مشکلاتی مواجه شد. اگرچه بسیاری این طرح را مطلوب می دانند، اما نحوه اجرای آن و نظارت های لازم در حین اجرا از عناصر بسیار مهم است.

خطر تقسیم اجاره

محمود جام ساز، کارشناس اقتصادی در این خصوص به آرمان ملی گفت: بهره وری به معنای بهره وری یک دارایی است، چه آن دارایی بلااستفاده باشد و مورد استفاده قرار نگیرد و چه استانداردهای بهره وری در اقتصاد را نداشته باشد، اما طرح بهره وری را رعایت کند. که در دولت است در حال حاضر گزینه اجاره در آن وجود دارد و در واقع این طرح باید با استفاده از ابزارهای علمی و کارشناسی اجرایی شود، البته این طرح قبلاً در قالب خصوصی سازی اجرا می شد که باعث ایجاد چالش های فراوان و خلأهای فراوانی شد. متعاقباً اما در اولین مراحل اعلام اجرای این طرح اعلام شد که مجریان این طرح از مصونیت قضایی برخوردار هستند در حالی که اجرای طرح خصوصی سازی موجب از دست رفتن هزاران میلیارد از اموال ملی شده است. وی افزود: بسیاری از املاکی که در قالب طرح خصوصی سازی واگذار شده و یا بدون تخصص و کارایی لازم به مردم واگذار شده به این سرنوشت دچار شده اند که عمدا یا سهواً املاک دولتی در اختیار اقوام و یا افراد خاص قرار گرفته باشد. قیمت و فروش از ارزش واقعی آن و تصویب تولید در شرایط فعلی و توسط کمیته ای 7 نفره به انتخاب شورای هماهنگی اقتصادی سران دولت به نحوی مجلس را دور زده است، زیرا بر اساس ماده 1396 قانون اساسی تنها قوه مقننه مجلس باید به تایید شورای نگهبان برسد. جامساز گفت: این مصوبه مجلس را دور زده و عملا مبنای قانونی ندارد و اصلا منطقی نیست 7 نفر اموال دولتی را شناسایی و تایید کنند و ارزش گذاری کنند و در نهایت بفروشند. مصوب کرد که بانک ها نیز موظف به بازپرداخت وام به این خریداران هستند، اما در یکی از تبصره های لایحه بودجه سال 1402 در خصوص ذخیره و منابع آزاد شده از محل فروش دارایی های دولت آمده است که 108 هزار میلیارد تومان منابع طی یک سال آینده از طریق فروش دارایی های دولتی به دست می آید. اما باید دید میزان اموالی که تصمیم به فروش در این راستا گرفته می شود، رقم 108 هزار میلیارد تومانی قرار است از محل فروش به دست بیاید و آیا قیمت فروش املاک دولتی واقعی است یا خیر؟

آیا مصونیت قضایی مبنای قانونی دارد؟

جام ساز ادامه داد: اولین سوالی که مطرح می شود این است که اجرای این طرح به میزان تخلفات احتمالی و اقدامات غیرقانونی که مستلزم مصونیت قضایی است و اینکه چرا این افراد باید مصونیت قضایی داشته باشند و چرا نمایندگان مجلس نباید مخالف باشند مربوط می شود. مصونیت قضایی در برخی زمینه ها مانند مصونیت حرفه ای قضات موضوعی متفاوت با مصونیت حرفه ای است، اما حتی قضات در صورت تخلف در دادگاه ویژه قضات پلیس مورد بازجویی قرار می گیرند. این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: همزمان با اجرای قانون خصوصی سازی تخلفات زیادی صورت گرفت که برخی از آنها رسیدگی و واگذاری منتفی اعلام شد، اما در برخی موارد برخوردی با متخلفان در سطوح مختلف صورت نگرفت، در حالی که ثروت هنگفتی بود. قرار داده شده. باید توسط یک گروه هفت نفره در طرح واگذاری گنجانده شود تا به گفته خود مجریان منافع دولت تامین شود، حتی نحوه واگذاری ها و اینکه به صورت مزایده یا روش دیگری انجام شود. یا ذکر نشده است . وی در خصوص چشم انداز وضعیت اقتصادی کشور در صورت اجرای این طرح در سال آینده، گفت: تحقق درآمدهای دولت در سال آینده بیشتر معطوف به مالیات است و دولت نسبت به اینکه درآمد نفتی حتی با بیشترین – خوشبین است، بزرگوار است. وضعیت، بر اساس آنچه در بودجه پیش بینی شده است. محقق نخواهد شد، وی گامی در جهت فروش اموال دولتی برداشت، اگرچه این طرح به خودی خود مزیت خوبی دارد، اما از آنجایی که به احتمال زیاد این طرح با تخلف همراه خواهد بود، درآمدی که انتظار می رود از این محل محقق شود. پایان نخواهند یافت و تحریم ها و آسیب های فعالان اقتصادی چشم انداز ناخوشایندی را در سال آینده ایجاد خواهد کرد.

هزینه های نجومی هنگام فروش املاک دولتی!

در همین راستا رضا پاکدامن، کارشناس اقتصادی معتقد است: مصوبه تولید دارایی های دولتی دارای ابهامات زیادی است که نیاز به بازنگری دارد که از آن جمله می توان به روش های به اصطلاح تولید، روش های جمع آوری پول، مشارکت عمومی و خصوصی، مجوز تغییر هدف اراضی دولتی که مخاطره ای را پنهان می کند و باعث تقویت سازه های غیراصلی در حاشیه شهرها و پیامدهای منفی اجتماعی و اقتصادی به نفع «سازندگان و فروشندگان» می شود. وی افزود: اگرچه سیاست های خصوصی سازی و کاهش مالکیت دولتی در شرایط کنونی مطلوب است، اما این شیوه دولت در فروش دارایی های کلان عمومی اعم از شرکت ها، املاک و مستغلات در مدت زمان بسیار کوتاه نمی تواند برای مردم خوب باشد. کشور و اقتصاد و نمی توان آن را شیک نامید.تولید کاستی های خود را پنهان کرد. از سوی دیگر، نگاه سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی عمدتاً تامین مالی فوری بودجه از طریق فروش اموال است تا اجرای سیاست‌های معقول اقتصادی تعدیل و بیکاری در سیاست‌های کلی. سیستم، که عملکرد نامطلوب این طرح را تقویت می کند. این کارشناس تصریح کرد: بر اساس گزارش معافیت بودجه 1400 دیوان محاسبات کشور، علیرغم تکالیف قانونی، عملکرد دولت در زمینه واگذاری شرکت ها در سال 1400 صفر بوده است و مدیران دولتی چگونه می توانند به یک جهش ناگهانی دست یابند. این حوزه از نقطه صفر در حال حاضر نهادهای نظارتی حداقل نظارت را بر مفاد مفاد اجرایی این مصوبه دارند و نمی توانند از انحراف و حتی اختلال در نظام اقتصادی و فعالیت واحدهای صنعتی به نام تولید جلوگیری کنند.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید