کاپیتولاسیون سند بردگی ملت ایران در دوران پهلوی/ نسل جدید بی خبر از تاریخ


ساعت: 11:02
تاریخ ارسال: 08/04/1401
کد خبر: 1906039

در آبان 1343 امام خمینی (ره) یک سخنرانی تاریخی علیه لایحه تسلیم ایراد کردند و آن را سند بردگی ملت ایران تلقی کردند، لایحه ای که در زمان نخست وزیری حسنعلی منصور و بر اساس آن در مجلس مطرح شد. مستشاران آمریکایی ارتکاب جنایت در ایران برای او مصونیت ایجاد کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 آذر، در زمان نخست وزیری «حسنعلی منصور» قانونی در مجلس شورای ملی مطرح شد که بر اساس آن مستشاران آمریکایی که در ایران خدمت می کردند از مزایای کنوانسیون وین برخوردار می شدند. کنوانسیون وین که در سال 1961 در شهر وین به تصویب رسید و امروزه تقریباً مورد توافق همه کشورهای جهان است، برای سفرا و مأموران کنسولی کشورهای خارجی مصونیت قائل است، اما طبق لایحه ای که منصور در مجلس سنا ارائه کرد، این بار باید این مصونیت ها به طور کامل گسترش یابد، مستشاران آمریکایی که در ایران کار کرده بودند داده شد.

در 13 آبان 1343 امام خمینی (ره) در سخنرانی تاریخی علیه لایحه تسلیم، آن را سند بردگی ملت ایران دانستند.

من نمی دانم رژیم جبار چه آسیبی از قرآن کریم دیده، چه بلایی سر اسلام و قرآن آورده است که اینقدر اصرار دارد نامش را پاک کند. اگر به قرآن و اسلام پناه ببری، غریبه به خود اجازه نمی دهد که سند بردگی تو را بگیرد. نگذارید غرور ملی و اسلامی شما جریحه دار شود. جدایی ملت از هیئت حاکمه، عدم حمایت ملت باعث این بلاها می شود. اکنون اعلام می کنم که این رای ننگین مجالس خلاف اسلام و قرآن است و قانونی ندارد…» اینها بخشی از سخنان امام خمینی (ره) در اجتماع مردم و روحانیون در قم در ۱۳ آبان است. ، 1943، که می گفت مخالفت او منجر به تبعید 14 ساله برای او می شود، لایحه ای که بعدها به نام کاپیتولاسیون معروف شد.

عمران علیزاده استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار هشتم در تشریح لایحه تسلیم گفت: این طرح یکی از احکام استعماری غرب در کشورهای مختلف بود که تعریف متفاوتی از مردم داشت و این دیدگاه پس از گذشت قرن ها از استعمار غرب، “جوزف بورل” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هنوز جهان را به دو دسته تقسیم می کند: باغ و جنگل.

وی در تشریح این لایحه گفت: بر اساس این طرح در صورت ارتکاب جرم از سوی شهروندان، فرد باید برای پیگرد قانونی به کشور خود معرفی شود.

علیزاده به نگاه گسترده رهبر کبیر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) بدون توجه به مشکلات داخلی کشور نگاه منطقه ای وسیعی به جهان داشت که معتقد بود آمریکا که دنیا را می خورد. یکی از رهبران استبداد و استعمار جهانی و در راستای قیام علیه پهلوی با کاپیتولاسیون مواجه شد.

وی با اشاره به سوال اعتماد به غرب در میان برخی افراد با وجود تمام واقعیت های دنیای غرب، گفت: گذر زمان یکی از عواملی است که نسل جدید را به این باور رساند که این مشکلات مربوط به گذشته است و واقعی نیست، اما نقل قول. در تحلیل آقای بورل، آمریکا آمریکاست.


برخی به ظاهر مسئولیت نظام اسلامی را می پذیرند اما در شرایط بحرانی به نفع غرب هستند

این کارشناس سیاسی ادامه داد: متأسفانه جریانی توسعه کشور را وابسته به غرب می داند و سعی می کند افکار عمومی غرب را با همه شرایطش حتی قبل از منافع ملی در اولویت قرار دهد. این افراد زمانی در مجلس پهلوی دوم به عنوان عوامل رژیم مقتدر پهلوی حضور داشتند. قوه مجریه و قضاییه بودند و امروز تحت پوشش افرادی هستند که در ظاهر نظام و قانون اساسی انقلاب اسلامی را قبول دارند اما در مقام مسئولیت و در عمل کاملاً به همین مسیر پایبند هستند و در مواقع حساس طرفدار آن هستند. منافع غرب بر منافع ملی متأسفانه در برجام

ما شاهد آن بودیم.


نسل جدید از تاریخ ایران آگاه نیست

این استاد دانشگاه با اشاره به عدم شناخت نسل جدید از تاریخ این سرزمین خاطرنشان کرد: اولویت های آموزشی به کلی تغییر کرده و تاریخ کشور دیگر جزو اولویت های آموزشی محسوب نمی شود.

وی ادامه داد: در مدارس و برخی دانشگاه ها تاریخ کلیشه ای است و مبتنی بر آموزش نیست، علاقه نخبگان علوم انسانی به رشته تاریخ کم است و دانش آموزان به دنبال رشته های اقتصادی هستند.

علیزاده با بیان اینکه درس تاریخ و انقلاب اسلامی در مدارس و دانشگاه ها جدی گرفته نمی شود، اظهار داشت: چقدر واقعیت ها بر اساس پرسش ها بدون بازگویی خاطره ها مورد توجه قرار می گیرد، نسل جدید اولویت را از فضای مجازی می گیرد. عموم اطلاعات تاریخی این کشور در فضای مجازی در طول زندگی مفید نیست، در صورتی که این مسائل می تواند زندگی خود و کشورش را در آینده بسازد که متاسفانه در آموزش و پرورش مورد غفلت واقع شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید