11 متهم حادثه در کلانتری 16 زاهدان تیراندازی کردند که منجر به قتل شد/ برخی از شاکیان برای شکایت نرفتند؛ برخی از والدین گواهی ورثه ارائه نکرده اند

11 متهم حادثه در کلانتری 16 زاهدان تیراندازی کردند که منجر به قتل شد/ برخی از شاکیان برای شکایت نرفتند؛  برخی از والدین گواهی ورثه ارائه نکرده اند

حسینعلی میر دادستان نظامی سیستان و بلوچستان در خصوص آخرین وضعیت پرونده 8 مهر زاهدان گفت: در مجموع سه پرونده در رابطه با این حادثه در کلانتری 16 زاهدان تشکیل شده است.

حسینعلی میر روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در پرونده اول 15 متهم در پایان سال گذشته تفهیم اتهام شدند و حکم آنها نیز صادر شد، اما در حال حاضر در مرحله تجدیدنظر هستند و با توجه به اینکه این گونه نیست. هنوز نهایی شده، امکان اعلام تصمیمات نهایی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی دولت ایرنا، وی گفت: همچنین در دومین پرونده تشکیل شده در این زمینه، 11 نفر از متهمان این حادثه مربوط به تیراندازی بوده و تیراندازی آنها نیز منجر به قتل شده است.

دادستان نظامی سیستان و بلوچستان در خصوص این افراد متأسفانه پس از طرح چند شکایت با وجود اینکه احضار شده بودند، برای طرح شکایت حاضر نشدند و کسانی که اقدام به ارائه یا عدم ارائه گواهی انحصار به وراث کردند. و یا حضور نیافته اند برخی از جانباختگان این حادثه به دلیل طولانی شدن مدت درمان هنوز نظر نهایی پزشکی قانونی را دریافت نکرده اند لذا این پرونده دارای ایرادات دیگری است که اواخر سال گذشته با درخواست مجازات به دادگاه ارسال شد. اما به دلیل این ایرادات دادگاه نتوانست حکم قطعی را صادر کند.

وی ادامه داد: این پرونده برای رفع تخلفات مجددا به دادسرا ارسال شده و سپس برای رسیدگی به مجازات به دادگاه ارسال می شود.

میر تصریح کرد: علاوه بر این در مورد دیگر این حادثه، فرماندهانی است که اقداماتی از قبیل ترک اقدامات، عدم رعایت سیستم های دولتی و گزارش های کذب انجام داده اند که برای آن شکایت کیفری نیز تشکیل و جلساتی تشکیل شده است. نیز برگزار شد که چک و به. به محض دریافت پاسخ استعلام ها، قرار آنها صادر خواهد شد.

وی بیان کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح همواره به دنبال این بوده است که اولویت اصلی خود را بر پیشگیری از وقوع جرم قرار دهد و این نهاد با اطلاع رسانی نیروهای مسلح با حضور در سطح یگان و با آموزش های حقوقی و قضایی بر این مهم تاکید کرده است.

دادستان نظامی سیستان و بلوچستان در مورد ضابطین نیز گفت: سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز وظیفه خود می داند که در تمامی زندان های استان نظارت کامل داشته باشد و با ملاقات نزدیک با متهمان و محکومان، سعی در اطلاع رسانی داشته باشد. در مورد پرونده های قضایی آنها

وی ادامه داد: در صورت تضییع حقوق شهروندی از سوی نیروهای مسلح، این سازمان بلافاصله وارد عمل می شود و در صورتی که فرد شاکی باشد، تحقیقات قضایی انجام می شود.

میر تصریح کرد: تصمیمات برخی از نیروهای نظامی در این مورد هنوز قطعی نشده است و به محض نهایی شدن به سمع و نظر مردم شریف استان خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید