12 جولای 1967; روز آمیخته شدن آتش و آب / فعالان حقوق بشر 290 کبوتر را در آسمان خلیج فارس سوزاندند


ساعت: 12:27
تاریخ ارسال: 04/11/1401
کد خبر: 1880170

21 تیر 67، روزی که همه دیدند که آبی و قرمز، آب و آتش در هم آمیخته و مدافعان حقوق بشر سیاه دل 290 انسان بی گناه را در آب های نیلگون خلیج فارس هدف قرار دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; در 21 تیر 1367 یک هواپیمای مسافربری ایران ایر از فرودگاه بندرعباس به مقصد دبی برخاست اما هرگز به زمین ننشست. پرواز شماره 655 با 290 مسافر غیرنظامی در ارتفاع 12000 پایی توسط موشک ناو یو اس اس وینسنس نیروی دریایی آمریکا ساقط شد و برای همیشه در تاریخ ماندگار شد.

ساعت ده و ده صبح خلبان برای آخرین بار خطاب به 274 مسافر این هواپیما گفت: با سلام به رهبر کبیر انقلاب اسلامی و درود به روح پاک شهدای اسلام و آرزوی سلامتی برای مسافران عزیز. به نمایندگی از شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به هواپیمای ایرباس خوش آمدید و به این ترتیب خلبان سقوط کرده این هواپیما دقایقی قبل از شهادت خود ضمن خوشامدگویی به مسافران، آرزو کرد که آنها به سلامت به مقصد برسند. غافل از اینکه آمریکا، به اصطلاح حافظ حقوق بشر، در بحبوحه ارتکاب جنایت وحشتناکی است.

در چند لحظه اجساد پاک مردان، زنان، کودکان و حتی نوزادان بی گناه به جای رسیدن به لانه گرم خانواده، در اعماق آبهای سرد و باشکوه قرار گرفت.

آن روز مریم خوشحال و خوشحال بود که می تواند سوار هواپیما شود و در آسمان پرواز کند و آرزوی کودکی خود را برآورده کند. با مادرش از خانه خارج شد. ساعتی بعد هواپیما به آسمان و بر فراز آبهای نیلگون خلیج فارس پرواز کرد. پرواز فرا رسید و دیری نگذشت که دریا آغوش خود را به روی گلهای کرکی که از آسمان به سویش آمده بود باز کرد.

همه دیدند که آبی و سرخ، آب و آتش در هم آمیخته شد و دشمن دل تاریک دوباره بلای رقت انگیزی آفرید، مریم و مادرش نیز با گله ای کبوتر با پر و بال سوخته در همان آسمان به سوی دوست خود پرواز کردند.

در آستانه 21 تیر و حمله هواپیمای ایرانی توسط آمریکا، فرصتی دست داد تا با خانواده یکی از شهدای این حادثه به گفت وگو بنشینیم تا مروری بر این حادثه دلخراش و دلخراش داشته باشیم.

علی مرادی همسر شهیده روز خاتون نژاد سابق و پدر شهیده مریم مرادی پور در گفتگو با خبرنگار را آرمان؛ وی گفت: چند سالی ساکن شهر العین بودم و با پدر شهیده روز هاتونی همسر سابق آشنا شدم. اهل روستای پشت کوه رامشک از توابع شهرستان کلاغنج و اهل سنت بودند. در واقع هر دو خانواده ما در جنوب کرمان زندگی می کردند و اهل یک استان و در اداره ویژه ابوظبی بودند، من مشغول کار بودم و عاشق یک خانم سابق شدم.

وی افزود: از آنجایی که آنها اهل سنت بودند شرایطی برای این ازدواج داشتم. به شهید اگزینی نژاد گفتم شرط من برای ازدواج ما این است که مذهب شیعه را قبول کنی. او مدتی فکر کرد و موافقت کرد.

همسر شهیده روز هاتون اگزینی نژاد به چگونگی گرویدن شهیده به مذهب شیعه اشاره کرد و گفت: شهیده اگزینی نژاد در مجالس حسینی که امام علی (ع) در شهر العین برگزار می کرد شرکت می کرد و به مذهب تشیع گرویدند و ما هم زیارت کردیم. امام رضا بعد از عقد آسوده باش ما رفتیم.

مرادی با بیان اینکه شهیده اگزینی نژاد فردی بسیار با تقوا و خوش اخلاق بود، خاطرنشان کرد: احترام زیادی برای دیگران قائل بودند.

مرادی گفت: دو دختر و دو پسر از بازماندگان این شهید به نام های فاطمه، عیسی، مسلم و مریم بودند که مریم در سن 9 سالگی به همراه مادرش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

وی به شهادت همسر و دخترش اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه فرودگاه از محل زندگی ما 150 کیلومتر فاصله داشت، ساعتی پیش به گیت فرودگاه رسیدم و منتظر آنها بودم که ناگهان تلویزیون فرودگاه اعلام کرد پرواز ایرباس به شماره 655 بندر عباس در دبی افتاد، من در آن لحظه خیلی ناراحت بودم.

مرادی با بیان اینکه آمریکا ایزدی تر از ایزدی است، گفت: آمریکا خود را حامی حقوق بشر می داند اما به هیچ یک از اصول و قواعد آن پایبند نیست و همیشه با سوزاندن بال های 290 کبوتر در آسمان وحشی گری و جنایت خود را نشان می دهد. خلیج خود را نشان داد.

وی ادامه داد: جنایت اخیر آمریکا شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی و کشتار کودکان یمنی است.


مرادی گفت: شهادت 290 مسافر بی گناه با توجهی مضحک و مضحک، حرارت بزرگی بود که برای همیشه در تاریخ ماندگار شد و لکه ننگی بر پیشانی جنایتکاران آمریکایی و حامیان ظلم و استکبار شد.

مریم مرادی پور پدر شهیدا گفت: به هر حال این حادثه مدعیان دروغین حقوق بشر را به خوبی نشان داد و خون شهدای پرواز شماره 655 استقامت ملت ایران در برابر حکومت های ظالم و جنایتکار را بیش از پیش افزایش داد.

لازم به ذکر است در هواپیمای ایرباس 655 همسر سابق شهیده روزهاتون، شهید مریم مرادی، شهید حمیدرضا تفضلی، شهید حاج نادر میرکی، شهید رضا چمنچی پور و شهید مراد رواک از مسافران رایا جنوب کرمان در این پرواز بودند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید