13 میلیون جوان در کشور مجرد هستند / 55 درصد زنان مطلقه ازدواج نمی کنند

13 میلیون جوان در کشور مجرد هستند / 55 درصد زنان مطلقه ازدواج نمی کنند

روز جدید : علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از سال 95 تا 99 شاهد کمترین میزان زاد و ولد بوده ایم و این موضوع بر ساختار جمعیتی کشور تأثیر منفی گذاشته است.

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از سال 95 تا 99 کمترین میزان زاد و ولد را شاهد بودیم که این موضوع بر ساختار جمعیتی کشور تأثیر مخربی دارد. از سال 86 تا امروز به سمت کاهش زاد و ولد حرکت می کنیم.

وی گفت: مسئله جمعیت و جنبش پیری یک سونامی و یک بحران جدی بود و تعادل جمعیت ایران به هم خورد.

هال افزود: باید ساختار جمعیتی کشور را ترمیم کنیم. کشور در میانه پنجره رشد جمعیت قرار دارد و ما فرصت زیادی برای استفاده از این پنجره جمعیتی نداریم. رشد سالمندی سرعت بالایی دارد و اکنون در مرحله دوم سالمندی هستیم. کشورهای اروپایی مدت زیادی است که در این مرحله قرار دارند.

زالی گفت: 13 میلیون جوان مجرد در کشور داریم و یک سوم زنان ایرانی یا مجرد یا بدون فرزند و یا تنها یک فرزند دارند. سن ازدواج 2.4 تا 2.5 سال افزایش یافته است و میانگین فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند حدود پنج سال است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر زنی قبل از 45 سالگی ازدواج نکند تجرد خاصی دارد و این آمار رو به افزایش است. امید به زندگی در زنان 2.5 سال بیشتر از مردان است و پیری زنان موضوع مهمی است.

او می گوید از 13 میلیون مجرد، حدود پنج میلیون نفر زن هستند. 55 درصد زنان مطلقه ازدواج نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید