15000 دستگاه ماینینگ فرسوده در کشور وجود دارد/دستور قیمت گذاری نداریم


ساعت: 12:22
تاریخ انتشار: 08/08/1401
کد خبر: 1907018

معاون وزیر صامت گفت: 15 هزار دستگاه فرسوده معدنی در کشور داریم و در نظر داریم سالانه 2500 تا 2500 دستگاه را نوسازی کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضا محتشمی پور معاون وزیر معادن امروز در نشست خبری در خصوص تامین سوخت واحدهای سیمانی اظهار داشت: دو موضوع در این زمینه باید بررسی شود که آیا واقعا این نیاز سوخت تامین می شود یا خیر و همچنین میزان سوخت چقدر است. نیاز بازار

معاون معدن سمات با بیان اینکه سال گذشته تمامی نیازهای سوخت واحدها تامین شد، افزود: امسال بخشی از مطالبات شرکت پایش و صدا و سیما از واحدها محقق نشد. همچنین قول هایی برای اصلاح این مشکلات و فراهم کردن شرایط مساعد برای شرکت های سیمانی دریافت کرده ایم.

وی ادامه داد: پیشنهادهایی هم داده ایم که نفت کوره توسط خود پالایشگاه حمل شود، چون وقتی شرکت های سیمانی وارد حوزه حمل و نقل شوند، قیمت ها بالا می رود.

سهم فروش نفت خام در معادن کم است

وی درباره خام فروشی مواد معدنی نیز گفت: طبق آمار سالانه 617 میلیون تن محصولات معدنی در کشور داریم که بیشترین تقاضا برای صادرات مواد اولیه 10 میلیون تن است.

معاون وزیر صمت افزود: بنابراین سهم خام فروشی در معادن کم است. بیشتر مواد اولیه ای که صادر می شود موادی هستند که برای فرآوری داخلی مورد نیاز نیستند که از جمله آنها می توان به هماتیت با عیار پایین اشاره کرد.

محتشمی پور در ادامه با بیان اینکه در ماه های اخیر تمرکز اصلی وزارتخانه در حوزه معدن بر شفافیت اطلاعات بوده است، تصریح کرد: در این راستا تکمیل فرآیندهای الکترونیکی در حوزه معدن در دستور کار قرار گرفته و از ابتدای سال در سال جاری شناسایی و الکترونیکی شدن مستمر فرآیندهای معدن آغاز شد و اصلاحات لازم در سامانه «کارا» انجام شد تا علاوه بر کاهش حجم مراجعات و افزایش سرعت کار، اطلاعات لازم نیز ثبت شود.

معاون وزیر معادن سمات افزود: تا سال گذشته محاسبه حقوق معادن دولتی به صورت کاغذی و در استان ها انجام می شد، اما امسال این مهم به صورت الکترونیکی در سامانه انجام می شود و بدین ترتیب علاوه بر نظارت لحظه ای وضعیت پرداخت حقوق معادن، تخلفات در معادن کاهش یافته و کیفیت اطلاعات معدنی افزایش یافته و این امر در تعیین بودجه سال آینده تاثیر مثبت خواهد داشت. همچنین گزارش های نظارتی مورد نیاز دستگاه های نظارتی نیز ارائه می شود و با اصلاح عیوب مربوط به فایل های الکترونیکی، شناسایی مناطق معدنی بهبود می یابد.

مجوزهای معدنی غیرفعال را شناسایی کنید

وی با اشاره به غیرفعال بودن پروانه های معدنی بیان کرد: در گذشته پروانه های معدنی غیرفعال زیادی وجود داشت که همچنان فعال بوده و امروز نیز شناسایی شده است.

معاون وزیر صمت در خصوص اخذ حقوق معدنی نیز گفت: بر اساس سامانه کاداستر از ابتدای سال جاری 30 هزار میلیارد تومان برای حق معادن صادر و 14 هزار میلیارد تومان وصول شده است.

محتشمی پور افزود: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری میزان دستمزد دولت با احتساب حقوق و دستمزدهای دولت امسال به 34 هزار میلیارد تومان برسد.

محتشمی پور درباره راه اندازی معادن بیکار گفت: معادن بیکار و دلایل عدم فعالیت آنها شناسایی و در ادامه گروه بندی شد، تعدادی از آنها در مزایده بیش از پنج هزار معدن کشور قرار گرفت و به مزایده گذاشته شد.

وی افزود: از هفت هزار معدن غیرفعال کشور، نزدیک به 1200 مورد آن مشمول مزایده فعلی است و امیدواریم تا قبل از پایان سال جاری مزایده بعدی را برگزار کنیم.

کاهش سرعت ساخت و ساز در کشور

به گفته معاون وزیر معادن، صمت، با توجه به کندی فعالیت‌های عمرانی در کشور، معادن شن و ماسه بیشترین تعداد معادن راکد را به خود اختصاص داده‌اند و از میان معادن غیرفعال مذکور، 1800 معدن مصالح ساختمانی و 900 مورد نیز معادن هستند. معادن سنگ های زینتی

وضعیت پرونده معدن ققنوس

وی در خصوص پرونده های حقوقی معادن با اشاره به اینکه رسیدگی به پرونده ها در دستور کار قرار دارد، به پرونده معدن ققنوس در استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: آذرماه سال گذشته به دلیل تخلفات شرکت مربوطه در این زمینه. معدن و همچنین عدم پرداخت حقوق دولتی، مجوز لغو شد، معدن فونیکس تمدید نشد و شاهد تعطیلی آن معدن به دستور دادگاه بودیم. اما از خرداد ماه امسال مجوز بهره برداری از این معدن صادر شده و محاسبات مربوط به تجهیزات معدنی انجام شده که در نتیجه آن قبلا در لیست معادن به مزایده گذاشته شده است.

وی پرونده برخی معادن سنگ در استان مرکزی را از دیگر پرونده های قضایی عنوان کرد که وزارت دادگستری با کمک دستگاه قضایی وارد آن شده و اکنون که کار به پایان رسیده وارد مناقصه شده است.

محتشمی پور در خصوص واردات ماشین آلات معدنی گفت: هم اکنون بیش از 15 هزار دستگاه معدنی فرسوده در کشور وجود دارد که بیش از 20 سال قدمت دارند و نیاز به نوسازی دارند، با توجه به اینکه با توجه به ادامه تحریم ها امکان انجام این کار وجود ندارد. با نوسازی این ناوگان و این تعداد ماشین در کوتاه مدت، قرار است سالانه بین 2 هزار تا 2 هزار و 500 دستگاه از آنها نوسازی شود.

محتشمی پور خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه سال 1398 که واردات ماشین آلات تقریباً ممنوع شده بود، امسال تنها 124 مجوز صادر شد و همین امر باعث افزایش قیمت ماشین آلات معدنی و همچنین گرانی آنها شد. خدمات در کشور، بنابراین در ابتدای سال جاری به طور متوسط ​​ماشین آلات موجود با قیمت 70 درصد بالاتر از دبی وارد شده است.

و ادامه داد: در سال 1400 870 مجوز واردات داده شد که بخش زیادی از آنها وارد کشور شد.

محتشمی پور افزود: امسال 2000 پروانه صادر شد و علاوه بر این از ماشین سازی داخلی نیز حمایت شد و ساخت مشترک با سازندگان توانمند خارجی نیز پیگیری شد.

به گفته وی، قیمت، اجاره و هزینه تعمیر ماشین آلات معدنی اکنون تحت کنترل است و بحران ناشی از آن تا حد زیادی فروکش کرده است. بنابراین طبق بررسی های خانه معدن ایران، قیمت ماشین آلات از بهار امسال تا کنون 20 درصد کاهش یافته است.

محتشمی پور همچنین از نقشه برداری هوایی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با این کار امکان پایش میزان تولید معدن و بررسی احتمال عدم رعایت استانداردهای معدنی فراهم می شود و از جنبه ایمنی و زیست محیطی نیز حائز اهمیت است. معادنی که امسال در چهار استان توسعه یافته خواهید یافت

معاون وزیر صمت افزود: ساماندهی حمل و نقل معادن، نظارت بر میزان محصولات زراعی و همچنین شناسایی بارهای غیرمجاز که به جاده ها آسیب می زند از دیگر برنامه های سال آینده است.

وی همچنین به بخشنامه معدن اشاره کرد و گفت: پیشنهادات مربوطه هم اکنون در سطح کمیسیون صنایع و معادن مجلس جمع بندی شده و احتمالا تا یکی دو ماه آینده در صحن علنی مجلس مطرح می شود. همچنین به موازات این موضوع، اصلاح دستورالعمل وزارت اطلاعات شخصی نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر معادن سمات همچنین تصریح کرد: ویرایش دوم بخشنامه معدنکاری ویرایش جدید که شامل اصلاح برخی مسائل و مشکلات در بخشنامه اولیه ابلاغ شده در تیرماه است، تا ابتدای زمستان امسال آماده می شود تا معدن کاران و معدن کاران. کارشناسان فقط می توانند از یک دستورالعمل استفاده کنند.آنها باید تصمیم بگیرند که منجر به شفافیت بیشتر می شود.

وی درباره قیمت گذاری دستوری در معادن گفت: رویکرد وزارت حراست دوری از قیمت گذاری دستوری است. معتقدیم بورس کالا شفافیت لازم را در قیمت گذاری محصولات این زنجیره خواهد داشت.

وی گفت: مهمترین آسیب قیمت گذاری دستوری در سال های اخیر این بوده است که سود اصلی به انتهای زنجیره منتقل شده و شاهد سرمایه گذاری های فراوان در انتهای زنجیره بوده ایم.

قائم مقام وزیر صامت به بخش فولاد اشاره کرد و ادامه داد: با وجود 60 میلیون تن ظرفیت پایین دستی فولاد، سال گذشته مجموع تولید محصولات آن 20 میلیون تن بود، اما همچنان فشار بر این وزارتخانه برای ساخت واحدهای پایین دستی جدید وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر بالای زنجیره فولاد در مورد قیمت گذاری محصولات به توافق برسد، وزارتخانه آن را می پذیرد اما در دستور قیمت گذاری ورودی نخواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید