2 بهمن; آغاز مبارزات مسلحانه ملت علیه رژیم پهلوی/ رویدادی که باید ثبت ملی شود

ساعت: 09:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۲
کد خبر: 1802329

مسجد جامع ارومیه، تنها مسجدی که برای توپ بسته شد.

2 باخمن یادآور قیام تاریخی مردم ارومیه و آغاز مبارزه مسلحانه مردم علیه رژیم شاهنشاهی و طاغوت است و این روز کلید این مبارزات بود و در سراسر کشور گسترش یافت. باخمن؛ این آغاز مبارزه مسلحانه ملت علیه رژیم پهلوی است و باید ثبت ملی شود.

به گزارش راه دانا به نقل از اروم نیوز، تاریخ انقلاب اسلامی پر فراز و نشیب است. فراز و نشیب های تاریخ نهضت های اسلامی حماسه مردم ارومیه در دوم باخمان است.

2 باخمن یادآور قیام تاریخی مردم ارومیه و آغاز مبارزات مسلحانه مردم علیه رژیم شاهنشاهی و طاغوت است و این روز سرآغاز این مبارزات و گسترش آن در سراسر کشور است.

بر اساس کتب تاریخ، وقایع ماه های پایانی سال 57 در ارومیه و روزهای منتهی به 2 بهمن به شرح زیر است: داس و من در شهر مانور دادند. در روز دوم باخمن خبر تکرار چنین حادثه ای به گوش مردم رسید و انقلابیون به همراه روحانیت در مقابل مسجد جامع تجمع کردند تا در مقابل آنها ایستاده و علیه نظام شعار سر دهند.

وقتی این خبر در شهر پیچید، هواداران و طرفداران شاه در این طرف شهر، مقابل میدان دولتی (انقلاب کنونی) با شعارهای خود و همچنین جسارت عکس گرفتن از آیت الله العظمی در مقابل مقر فرماندهی را برانگیختند. نظامی برای حمله

در یک روز ابری، نظامیان ارومیه به رهبری سرهنگ هوشنگی که جانشین فرمانده لشکر 64 ارومیه بود (در آن زمان فرمانده همام فرمانده لشکر 64 بود)، سه تانک را بیرون کشیدند و با نیروهای پیاده به سمت مسجد حرکت کردند. قبل از این حادثه، مردم درختان خیابان امام جنب مسجد سردار را ریشه کن کرده و در خیابان ریخته بودند تا امکان دسترسی تانک ها فراهم شود.

پس از جابجایی، تانک ها ابتدا به هوا شلیک کردند و سپس مستقیماً شلیک کردند تا رگبارهای پرشور کالیبر 50 را بترسانند و پراکنده کنند. تانک ها به جلوی مسجد جامع رسیدند و در درگیری با رزمندگان مستقر در پشت بام مسجد جامع، چندین گلوله تانک به سمت مسجد شلیک کردند که گنبد آن اصابت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسنی و تعدادی از رزمندگان پشت بام مسجد جامع به سمت تانک ها تیراندازی کردند که باعث ترس و وحشت سربازان و فرار آنها شد.

در این روز چندین گروه مسلح برای حفظ جان مردم در نقاط مختلف مستقر شدند: پشت بام مسجد آقاعلی اشرف، پشت بام مغازه آقای احمدیان در تقاطع عسگرآبادی – باکری، گروه پشت بام بانک شهریار واقع شده است. در چهارراه «امام و عسگرآبادی و حجت الاسلام و المسلمین حسنی با چهار نفر بالای مسجد جامع بودند».

این ماجرا تنها بخشی از فعالیت‌های مسلحانه مردم دوم باخمان است و نشان می‌دهد که جوانان این منطقه به رهبری مجاهد نستوه، مرحوم حاج شیخ گلمرضا حسنی و فداکاری در راه مبارزه مسلحانه تلاش می‌کنند. درخت انقلاب در حال رشد است

مسجد جامع ارومیه، تنها مسجدی که برای توپ بسته شد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و خطیب نماز جمعه ارومیه در این خصوص به خبرنگار ما گفت: حادثه دوم بهمن ماه و آغاز قیام مسلحانه علیه رژیم پهلوی و گلوله باران مسجد جامع ارومیه استان یکی از مهمترین رویدادهای اوایل انقلاب است.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی با بیان اینکه این حادثه در طول مبارزات انقلابی مردم در سراسر کشور و تعطیلی مسجد توسط رژیم پهلوی بی سابقه بوده است، گفت: باید بزرگ باشند و به نسل های آینده منتقل شوند و سالگرد قیام مسلحانه مردم ارومیه علیه رژیم ستمشاهی باید زنده نگه داشته شود.

وی گفت: مسجد جامع ارومیه اولین و تنها مسجدی بود که در طول تاریخ انقلاب توسط رژیم پهلوی بمباران شد و مردم انقلابی در اطراف و پشت بام مسجد حضور داشتند.

امام جمعه ارومیه گفت: برای جلوگیری از تحریف در تاریخ انقلاب و نقش مردم در پیروزی انقلاب در استان باید روزهایی مانند دوم باخمن را نگه داشت و اسناد تاریخی و تاریخی وی را بازیابی کرد. آنها را منتشر کنید

2 بهمن باید ثبت ملی شود

استاندار آذربایجان غربی نیز در مراسم گرامیداشت بهمن دوم در ارومیه گفت: حماسه دوم بهمن ارومیه یکی از نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی آذربایجان غربی است که به سرعت در نقاط مختلف کشور گسترش یافت.

وی گفت: این حماسه را باید زنده نگه داشت و رشادت های این روز را باید در منطقه و کشور گفت و به آن پرداخت.

محمدصادق معتمدیان گفت: ۲ بهمن ماه باید در سطح کشور ثبت شود و با پیگیری نمایندگان می توان این موضوع را حل کرد.

گلوله باران مسجد جامع ارومیه نقطه عطفی در مبارزات مردم ارومیه علیه رژیم پهلوی است.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز با اشاره به اینکه هر یک از استان های مختلف کشور نقش بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند، گفت: آذربایجان غربی یکی از این استان هاست. استان هایی که باید باشند از بدیل و ماندگار حجت الاسلام والمسلمین حسنی در مبارزات مردم ارومیه یاد نکنیم.

آیت الله عسگر از دیرباز بیان داشته است: مسجد اعظم ارومیه مرکز تظاهرات و تجمعات مختلف مردم ارومیه به شمار می رفت از این رو نیروهای رژیم تاگوت بر تخریب مسجد جامع ارومیه تاکید داشتند.

وی افزود: حجت الاسلام والمسلمین حسنی و تعدادی از همرزمان مسلحشان زمانی که متوجه حمله رژیم تاگوت به مردم شدند چندین حمله هوایی انجام دادند. کنترل کافی داشتند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری حادثه گلوله باران مسجد جامع ارومیه را نقطه عطفی در مبارزات مردم ارومیه در دوران انقلاب اسلامی خواند. از آن روز به بعد این وحشت بر دل نیروهای شاهنشاهی که در میان مردم ارومیه مسلح و در حال جنگ بودند، نازل شد.

از قدیم گفته اند که نقش بی بدیل حاج آقا حسنی در مبارزات انقلابی مردم ارومیه را باید همواره مورد تاکید قرار داد و البته در این میان نباید نقش آیت الله سید علی اکبر قریشی را نیز فراموش کرد.

وی بیان کرد: برای بزرگداشت دوم باخمان، اگر مسئولان در نظر دارند به دیدار مقام معظم رهبری بروند و در این دیدار گزارشی مبسوط از اقدامات انجام شده در استان ارائه کنند، معظم له می توانند مردم شریف استان را در جامعه قرار دهند. «او در تاریخ انقلاب اسلامی تثبیت‌تر شده است.

مرحوم حسنی خالق حماسه 2 باخمن

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: مرحوم حسنی حماسه آفرین دوم بهمن است و شخصیت های بزرگی هستند و باید نام و یادش زنده باشد.

وحید جلال زاده افزود: راه مرحوم حسنی همچنان ادامه دارد و این افراد همچنان هدف ضد تبعیض و فساد را دنبال می کنند.

وی ادامه داد: حجت الاسلام حسنی از عالمان دین بود و قبل از انقلاب اسلامی با کسب اجازه از مرجع بزرگی چون امام خمینی (ره) مبارزه خود را با رژیم ستمشاهی خاندان پهلوی آغاز کرد و تا آخرین روزهای عمر پربرکت خود بود. بارها شهید شد، دست در دست ولایت و رهبر معظم انقلاب گرفت.

وی تاکید کرد: مراسم و یادواره های مردمی حماسه بزرگ باخمن دوم و یادبود مجاهدت ها و تلاش های مرحوم حسنی دلاور آغازگر قیام مسلحانه علیه رژیم ستم شاهی پهلوی باید گسترش یابد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: راه حسنی بزرگ ادامه دارد و مردم همچنان پیگیر آرمان انقلاب هستند و در صحنه حضور دارند.

داستانی از روز دوم باخمن 57 در ارومیه

نصرلا اسدالهی از رزمندگان انقلاب و یاران مرحوم حسنی در مراسم بزرگداشت 2 بچمان در ارومیه می گوید: در جریان پیروزی انقلاب تانک های دشمن در پادگان کوشتی ارومیه مستقر شدند و تصمیم گرفتند به سمت پادگان.ارومیه.

وی بیان می کند: افسران ستادی و سربازان پادگان ما این اقدام را به ما اطلاع دادند و به حجت الاسلام حسنی اطلاع دادیم که بنا به درخواست ایشان در شب اول بهمن 57 در محل مسجد اسماعیل بیگ ارومیه، پنج تن از یاران حجت الاسلام حضور یافتند. ما حسنی را داشتیم و بعد از اینکه همه چیز را تقسیم کردیم، فردا، دومی باخمن، باید جلوی تانک ها بایستیم.

این انقلابی گفت: سنگرها ساخته شد و همه آنجا هستند، صبح روز بعد، قبل از طلوع آفتاب، در حال توزیع نیرو بودیم که صدای غرش هزاران نفر را دیدیم.

وی خاطرنشان می کند: مردم انقلابی و فهیم ارومیه با هر چه داشتند در مقابل تانک ها ایستادند اما تانک ها از سد انسانی عبور کردند و در چهارراه فعلی عطایی مستقر شدند اما رزمندگان با شلیک مواد منفجره دست ساز به یکی از آنها خسارت وارد کردند. از فراریان، از خیابان باکری، اما یکی از تانک ها با شلیک توپ به گنبد مسجد جامع ارومیه و سپس به سرعت تغییر مسیر داد و پس از آن شهر تا پیروزی انقلاب در کنترل نیروهای انقلابی بود.

اسدالهی می گوید: این موضوع نه تنها مانع حرکت انقلابی مردم نشد، بلکه باعث تسریع و تشدید انقلاب مردم ارومیه و آذربایجان و مبارزه با طاغوت شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید