زمانی که کارخانه جلویی نظرآباد به مقابله با رژیم پهلوی/ ایتالیا برخاست، از مبارزات مردم انقلابی کرج در سال 57 می گوید.

ساعت: 09:09
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۸
کد خبر: 1806631

در سال 1353 پزشكي به نام دكتر مهاجر در ناصره ظاهر شد كه در اصل پزشك كارخانه هاي مقدم بود و به معالجه مردم نيز مي پرداخت و انقلابي بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریکتاریخ حاوی حوادثی است که تحلیل این وقایع می تواند راهنمای آینده باشد که در این میان شهامت و دلاوری یک نسل چراغ راه است و راه و رسم نسل های امروز را می شناسد.

تاریخ انقلاب برگ زرینی از حرکت خودجوش مردم کرج دیروز و البرز امروز به ثبت رسانده است، حرکتی که یکی از مهمترین نقش ها را در پیشرفت انقلاب ایفا کرد. به مبارزات و قیام های سال 57 برمی گردیم.

جهانگیر مهاجر ایروانلو (متولد 1320 هجری شمسی)، پزشک یک کارخانه نساجی در مقدم و دوستش آقای اسلامی که مسئول راه اندازی یک شرکت تلفن در نظرآباد است، از مخالفان حکومت پهلوی در سال های قبل از آن بودند. پیروزی انقلاب اسلامی در ناصره.

مهندس چو گوتزینی، یک ایتالیایی اصالتا، می گوید: «در سال 1974، دکتری به نام دکتر مهاجر به ناصره آمد. او در اصل پزشک کارخانه های مقدم بود، اما به معالجه مردم نیز می پرداخت.

پس از مدتی موزابی را در نظرآباد ایجاد کرد. وی از نیروهای مذهبی و مخالفان حکومت پهلوی بود و در نظرآباد علیه وی فعالیت هایی داشت.

bf269eb8 4530 411c bf37 14a1fa8703fe خبر خاکستری

دکتر مهاجر در آستانه پیروزی انقلاب این شهر را ترک کرد و تخصص خود را در رشته بیهوشی دریافت کرد. پس از پیروزی انقلاب، مدیر بیمارستان هزار تختی تهران (مجتمع بیمارستان امام خمینی) شد.

«عجیب است که پدرش سرهنگ بود، اما خودش جنبه بدی داشت. مهندس گزيني درباره ورود آقاي اسلامي به نظرآباد و فعاليت هاي مذهبي و سياسي ايشان گفت: همزمان با ورود دكتر مهاجر به نظرآباد، شخصي به نام آقاي اسلامي براي ايجاد خط تلفن در نظرآباد به اين شهر آمد.

او بسیار مذهبی بود و همسرش فرزند یکی از روحانیون معروف آن زمان بود. به دلیل مخالفت با حکومت پهلوی، در ناصره به دکتر مهاجر نزدیک شد.

بعد از رفتن دکتر مهاجر، آقای اسلامی در نظرآباد ماند و با کمک زرین گلم شبکه تلفن را در نظرآباد راه اندازی کرد. آقای اسلامی با آقای سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی روحانی نظرآباد نیز بسیار صمیمی بود.

فکر می کنم اساس دوستی آنها همین فعالیت های سیاسی و مذهبی بود و مبارزات سیاسی زیادی در انقلاب سال 57 در شهر نظرآباد رخ داد.

فروچیو گاسینی (متولد ۱۳۱۶) یکی از مهندسان نساجی ایتالیایی در مقدم است. وی در شهر تاریخی فلورانس ایتالیا متولد شد و در رشته حسابداری فارغ التحصیل شد و در سال 1338 به همراه پدر و مادرش به نظرآباد آمد.

در سال 1340 در کارخانجات نساجی مقدم استخدام و در سال 1376 بازنشسته شد و پس از فوت پدرش آلدو گازینی (نخستین مدیر تولید کارخانه های موگادامو) مدتی جایگزین وی شد. مهندس گزینی در حال حاضر به همراه همسرش سوسن ربانی در نظرآباد زندگی می کند. او در سنین پایین به اسلام گروید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید