زمانی که اعلامیه ها و شب نامه های کرج مرکز تظاهرات علیه رژیم پهلوی شد


ساعت: 10:34
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1806993

پیام ها و شب نامه ها از رسانه های تأثیرگذار و گسترده انقلاب اسلامی بود که در اختیار نیروهای مخالف حکومت پهلوی قرار می گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تیتریک، تاریخ حاوی حوادثی است که تحلیل این وقایع می تواند راهنمای آینده باشد که در این میان شجاعت و دلاوری یک نسل چراغ راه است و راه و رسم نسل های امروز را می شناسد.

تاریخ انقلاب برگ زرینی از حرکت خودجوش مردم کرج دیروز و البرز امروز به ثبت رسانده است، حرکتی که یکی از مهمترین نقش ها را در پیشرفت انقلاب ایفا کرد. به مبارزات و قیام های سال 57 برمی گردیم.

پیام ها و شب نامه ها از جمله رسانه های تأثیرگذار و جامع انقلاب اسلامی بود که در اختیار نیروهای مخالف حکومت پهلوی قرار گرفت. انقلابیون از طریق این رسانه مکتوب در جریان دیدگاه ها و نظرات امام خمینی (ره) و دیگر شخصیت های انقلابی قرار گرفتند.

همسان سازی مطالبات و شعارهای انقلابی در سراسر کشور از ویژگی های این اعلامیه ها و شب نامه ها بود. استاد بازمانده نشان می دهد که نیروهای انقلابی در منطقه ساویب الله و نظرآباد در مراحل مختلف فعالیت خود علیه حکومت پهلوی از این رسانه استفاده می کردند.

این نوشته ها را مخفیانه تکثیر و منتشر می کردند، زیرا در دوره پهلوی داشتن اعلامیه سیاسی جرم تلقی می شد و دارنده اعلامیه دستگیر و زندانی می شد.

ساواک در 20 مرداد 1357 اعلام کرد که «تعدادی اعلامیه مضر امضا شده است. [امام] «روحله موسوی الخمینی در یکی از خیابان های نظرآباد مقدم پراکنده بود که بلافاصله توسط اهالی برداشت شد». بر اساس این گزارش، ارزیاب ساواک خواستار شناسایی عاملان توزیع این اعلامیه در پنج نسخه شد.

در بند سوم آن اعلامیه که در تاریخ 26 مرداد 1357 توسط امام خمینی صادر شد، آمده است:

او می خواهد مردمی را که سال ها با نیات شوم شاه همراه بوده اند و به تغییر احکام اسلام و تغییر تاریخ پر افتخار اسلام با تاریخ گبریس و آتش پرستان رأی داده اند، ملی کند، پس در یک لحظه حساس من می توانم در صفوف روحانیون جنگجو نفوذ کنم. خود را با چهره ای ملی معرفی کنند.

روحانیت باید آنها را به جامعه معرفی کند. باید دید در رژیم شاه که تا دیروز آن را می بوسیدند و چاکر امروز هم مخالف است، چه تغییراتی رخ داده است.

ملت شریف باید مواظب باشد این مهره های خطرناک را در میان آنها قرار ندهد.» در پی راهپیمایی 13 شهریور 1357 عید سعید فطر که در پیروزی انقلاب اسلامی بسیار تأثیرگذار بود، به دعوت جامعه روحانیت مبارز تهران، مقرر شد راهپیمایی دیگری در روز پنجشنبه 16 شهریور برگزار شود.

به همین منظور فعالان مسجد همت تجریش پوسترهایی تهیه کردند و خوشنویسانی چون دکتر عباس ملکی و مهدی بزرگ زاده با نوشتن شعارهایی بر روی پارچه و صدور اعلامیه ای مردم را به راهپیمایی دعوت کردند. این اعلامیه به نمایندگی از حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری در نظرآباد به تعداد زیاد منتشر شد و توسط دکتر عباس ملکی در تهران به طور گسترده منتشر شد.

عبدالرسول عباسی درباره انتشار اعلامیه های انقلاب نظرآباد می گوید:

در زیرزمین آنجا، شب‌ها با نور چراغ قوه و دستگاه کپی دستی، اعلامیه‌ها را تکثیر می‌کردیم و قبل از آمدن مردم به مسجد تعدادی از آنها را در مسجد غدیریه قرار می‌دادیم. این خانه را آقای رسولی محلاتی از طریق آقای شهیدی محلاتی در اختیار ما گذاشته بود.

همچنین در 12 آذر 1357 ساواک گزارش داد که «اعلامیه ای مخرب تحت عنوان «شروع جهاد در نظرآباد مقدم» در شهر کرج پخش شد و اهالی به برگزاری تظاهرات ویرانگر تشویق و ترغیب شدند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید