20 سال است که رهبری ثابتی در وزارت آموزش و پرورش نداریم

190316 520 خبر خاکستری

محمد باکر کلیباف صبح امروز (دوشنبه 10 آذرماه) در هفتمین اجلاس کنگره ملی بسیج دانشجویی کشور که در مجلس سنا برگزار شد، ضمن تبریک هفته بسیج که حضور پرمهر و حکیمانه اقصی نقاط ملت عزیز ایران است، گفت: درود ویژه بر 31000 دانش آموز شهید، 2500 معلم شهید که بی شک ستارگان درخشان هر دانش آموز، معلم، نسل فرهنگی و ملتی هستند.

دوستان و محیط مدرسه نسبت به دانش آموزان در سنین مدرسه تأثیر بیشتری دارند

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه دانش آموزان بیشترین شهید را در دوران دفاع مقدس دادند، گفت: من این سعادت را داشتم که جلوتر پشت میز دبیرستان باشم که با شور و شوق و روحیه به این جلسه آمدم. و من شفقت را در نکاتی که گفته می شود می بینم و آن را با دقت می دانم.

وی در ادامه با بیان اینکه تمام فکر و ذکر من از فضای جلسه گذشت تا سال های 56 و 57 که پشت میز دبیرستان شهید آقا مصطفی خمینی مشهد بودم. وی گفت: انجمن اسلامی قبل از انقلاب رسماً به نام ایشان مهر داشت و بیانیه ای صادر کرد و همه اینها قبل از پیروزی انقلاب در سال 57 بود.

این سخنران ادامه داد: امروز این روزها را به عنوان یک قصه گو و فردی که چهل و یک سال در آن روزگار بوده ام زندگی کرده ام و به عنوان یک پدر می گویم باید بهترین دوران زندگی ات را سپری کنی و مطمئنم. که بعد از حداکثر 15 سال همه به این نکته رسیده اید که این دوره زیباترین، حساس ترین و تاثیرگذارترین قسمت آینده شما خواهد بود، پس این دوره را فراموش نکنید.

وی با بیان اینکه در این سنین شرایط عاطفی بر شرایط عقلانی غلبه دارد، ادامه داد: به خاطر داشته باشید که تاثیرگذارترین دوران زندگی خود را سپری می کنید که بعد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شماست. دوستان و گروه هایی که با آنها می نشینید و بلند می شوید. همچنین معتقدم دوستان و همراهان در محیط مدرسه موثرتر از خانواده هستند و علیرغم اینکه خانواده نیز مهم است، در این مرحله طرز فکر، همراهی و رفت و آمد موثرتر است.

کلیباف با اشاره به توجه رهبر معظم انقلاب به جوانان گفت: با این حال در دهه 40 بعد از انقلاب به جوانان و نوجوانان توجه اساسی نمی شد، بنابراین باید بدحجابی در حوزه جوانان را فراموش کنید و دست خود را در اختیار داشته باشید. «سن کم خود را دست کم نگیرید و به آن فکر نکنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در 20 سالگی وقتی به یک پیرمرد 50 ساله نگاه می کردم فکر می کردم نمی تواند طراحی کند و فکر می کردم هر کاری از دستش برمی آید حتی در انتخاب افراد می تواند انجام دهد. در جبهه، افرادی را 50 ساله می دانستم، در حالی که اکنون که 50 ساله هستم، به جوانی 20 ساله نگاه می کنیم که جوان و بی تجربه است و قدرت تصمیم گیری ندارد. بنابراین من می خواهم به گروه های سنی مختلف در زمان های مختلف نگاه کنم.

وی با اشاره به زمان مسئولیت خود در نیروی انتظامی گفت: در آن زمان وارد یکی از مقرهای مهم ناجا شدم و دیدم مرد جوانی نگهبانی می دهد. با خودم گفتم چطور می شود یک جوان را به نگهبان تبدیل کرد. «آنها یک جای حساس را ترک کردند و من به افسر زنگ زدم و گفتم باید فردی بالغ تر اینجا باشد؛ وقتی تلفن را قطع کردم به خودم گفتم قالیچه! خیلی بی انصافی وقتی جبهه بودی با این پاسدار چند سال اختلاف سنی داشتی حداکثر دو سال پس چرا اون روز بهش اعتماد کردی و حالا که مغز متفکر این انقلاب هستی. به این جوان اعتماد کردم؟خودم را نبخشیدم و زنگ زدم و دستوری که دستور داده بودم را لغو کردم که منظورم این بود که باید به مردان، زنان و جوانان فرصت داده شود و ما موظفیم توانایی های آنها را فعال کنیم.

منابع مادی سرمایه نیست و جوانان و نیروی کار ظرفیت کشور است

کلیباف در ادامه تاکید کرد: بسیج مستضعفین به معنای مکانی است که باید برای به‌کارگیری ظرفیت‌های خود و رفع موانع تلاش کرد. من بزرگ‌تر بوده‌ام و همیشه سعی کرده‌ام تیم اصلی را که با آنها کار می‌کنم جوان‌تر از خودم کنم که در سطوح مختلف این کار را انجام داده‌ایم.

وی خطاب به دانشجویان بسیجی گفت: شما در این برهه حساس می توانید موثرترین قشر جامعه باشید و ما مسئولین باید توجه داشته باشیم که اساس پیشرفت ما توسعه نیروی انسانی، مهارت آموزی است. ظرفیت سازی و استعدادیابی.»

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه امروز امکانات مادی و پول سرمایه نیست، بلکه جوانان و نیروی کار ظرفیت ما هستند، گفت: سوگند می خورم تمام مشکلاتی که امروز ما را در اقتصاد متضرر کرده به خاطر کمبود نیست. از امکانات، اما به دلیل ضعف در آموزش، حکومت داری و عدم ایمان به سنت های الهی است.

وی افزود: برخی مدیران هم اعتقادی به «ما می توانیم» ندارند. صنایع نظامی و بخش‌های پیشرفته هوافضا و الکترونیک جزو پنج صنعت برتر جهان هستند، اما چند مایل دورتر در ابتدایی‌ترین صنایعی که داریم، «نمی‌توانیم».

20 سال است که رهبری ثابتی در وزارت آموزش و پرورش نداریم

کلیباف با بیان اینکه باید به سنت های الهی ایمان داشته باشیم و وعده الهی را صادقانه ببینیم، اگر کسانی که در جنگ کشورها در کنار پیامبر(ص) بودند از دشمن نترسیدند و با ایمان پیروز شدند، گفت: آموزش، تربیت، تزکیه و مهارت آموزی آغاز کار است که پیدایش آن از سن دانش آموزی است که باید در تمام ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن مورد توجه قرار گیرد. در حکومت داری و نظام آموزشی باید به مدرنیته، مخالفت با تساهل، ظرفیت سازی، پوپولیسم و ​​خودباوری توجه کنیم تا راه تربیت افرادی را که تمدن سازند، برویم تا انسجام و کار گروهی خوب باشد. و تعلیم و تربیت پیشانی عقلانیت است و متأسفانه در این عرصه از نوسازی و انقلاب است.

وی افزود: یک دهه پیش در یک جلسه مهم مردمی به این موضوع اشاره کردم که اگر روزی مسئولیت و نفوذی در دولت داشته باشم، قطعاً بخشی از امور وزارت آموزش و پرورش را پیگیری خواهم کرد. من معتقدم یک دهه پیش این آموزش با سند تحول ارائه شد، متاسفانه به زمین خورد و همه ما مسئولان باید پاسخگوی آن باشیم. رکن و اساس آموزش و پرورش مدرسه سازی نیست، معلمانی هستند که در صورت افزایش جایگاه و معیشت و مهارت می توانند موثر باشند این هم جای خود را دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین بر رسیدگی وسواس گونه و دقیق به موضوع آموزش و پرورش در مجلس برای ارج نهادن به آن تاکید کرد: ما وزارتخانه نداریم، در شرایطی که حکمرانی و آموزش ناکافی است چه انتظاری از این حوزه می توان داشت؟

کلیباف همچنین با بیان اینکه با روند کنونی دو دهه اخیر به صورت داوطلبانه و غیرارادی به آموزش و پرورش ضربه زدیم که باید با خطاب به دانش آموزان در این جلسه جبران کنیم، گفت: ما نیستیم اما شما هستید پس باور کنید.

بسیج بهترین مدرسه و بستر برای سبک زندگی است

وی با یادآوری روزهای قبل از انقلاب که زمینه ساز انقلاب شد، گفت: اکنون مسیر ثباتی را می بینم که در آن شما جوانان باید در خط مقدم قدم دوم باشید و به «ما می توانیم» ایمان داشته باشید و مسیر را شکل دهید. آینده؛ ما هم مانند نسل قبل وظیفه داریم تجربیات خود را به اشتراک بگذاریم.

رئیس قوه مقننه همچنین با تاکید بر اینکه در شرایطی هستیم که شما دانش آموزان خودسازی را فراموش نکنید، خاطرنشان کرد: روحیه هیجان، تلاش و کارآمدی را فراموش نکنید. زمانی که من کمتر از 30 سال داشتم، حضرت امام (ره) یادداشتی برای عروس خود همسر مرحوم حاج احمد آقا نوشتند که در آن نوشته بود: «فاطی جان! قدر جوانان را بدانیم. عبادت و بندگی هم در جوانی است.» پس تصور نکن که هر چه بزرگتر می شوی به خدا نزدیکتر می شوی. البته ما هم می فهمیم که به مرور زمان دنیا متعلق به ماست، پس قدر جوانی را بدانیم و از اشرافیت دوری کنیم.

وی تاکید کرد: سبک زندگی، سلامت جسمانی، مهارتی، دینی، کار گروهی بسیار مهم است، روحیه تحمل و انتقاد در این سن شکل می گیرد و بسیج بهترین مدرسه و بستر برای چنین آموزش هایی است، پس هر جا مشکلی دیدید بله بلند شوید و خودت را اصلاح کن

کلیباف بسیج را یک نوآوری اجتماعی دانست و افزود: آنچه امروز از بسیج می بینیم برگرفته از بستر حراست مقدس است و شما باید آن را حفظ کنید و امروز به بسیجی بودن و فرهنگ بسیجی برآمده از حراست مقدس افتخار می کنم. حاج قاسم می گفت اگر بخواهیم گوشه ای از بهشت ​​را نام ببریم، این قطعه دوران پاسداشت مقدس است.

وی ادامه داد: امروز در عرصه های مختلف حکومتی همه بسیجی هستند و بسیج تبلور همه مردم است که باید همه را در آغوش بگیرد. زمان جنگ مثل امروز نبود، شما هم باید امور را به دست خود بگیرید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویکردهای چهارگانه مجلس شورای اسلامی در شفافیت، مردمی سازی، هوشمندی و کارآمدی، گفت: رویکرد تحول آفرین ما در مجلس به گونه ای است که همه اقشار می توانند در کمیسیون ها نقش آفرینی کنند و فلسفه وجودی خود را از دست می دهد. پس ما صدای مردم هستیم پس شما هم فعال باشید و با مجلس در ارتباط باشید.

کلیباف همچنین افزود: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی نکات شما را بیان می کنم تا بدانند نسل جوان انقلابی امروز به چه چیزی نگاه می کند و این یعنی کار جهادی از زمین اطلاع رسانی شود تا بتوانیم انجام دهیم. تصمیمات درست؛” تصمیم گیری صحیح باید از پایین به بالا باشد، تصمیم گیری از بالا به پایین اشتباه است.

شفافیت فقط مختص مجلس نیست/ اولین قدم این است که شفافیت را خودمان انجام دهیم

وی همچنین بر موضوع شفافیت تاکید کرد: من قبل از ورود به مجلس این موضوع را دنبال می کردم و اکنون خود را متعهد به آن می دانم اما شفافیت فقط مختص مجلس نیست و باید در همه دستگاه ها اعمال شود، اما قدم اول را خودمان برمی داریم بعدا “بیا او را هم دنبال کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید