20 مارس; روز پیروزی و استقلال ایران بود/ ملی شدن صنعت نفت؛ روحیه مقاومت ملت های جهان در برابر سلطه بیگانگان را تقویت کرد


ساعت: 09:25
تاریخ انتشار: 14/29/1400
کد خبر: 1816685

احمدعلی مقدم گفت: نفت ایران متعلق به ملت ایران است نه مال بیگانگان و استعمارگران. بنابراین 29 اسفند روز پیروزی ملت ایران بر استبداد داخلی و استعمار خارجی بود، زیرا در این رویداد مهم کلیه عملیات اکتشاف، تولید و نفت در آن به دست دولت ایران افتاد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمدعلی مقدم در گفتگو با راه آرمان; وی در خصوص ملی شدن صنعت نفت گفت: 29 اسفند 1359; این یادآور یکی از مهمترین رویدادهای تقویم مبارزات ملت ایران با قدرت های استعماری و یکی از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران است. روزهای مهمی که نیاز به روشنگری دارند.

یکی از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: 29 اسفند بسیار مهم است چرا که حضرت امام خامنه ای در این باره می فرمایند: «نهضت ملی شدن صنعت نفت؛ نهضت ملی شدن صنعت نفت; این یک داستان است. اینکه من مدام به شما می گویم تاریخ بخوانید، به تاریخ فکر کنید، برای آنهاست. بدون علما و انگیزه های دینی، حرکت ملی شدن صنعت نفت قطعاً صورت نمی گرفت. این را همه بدانند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان کرمان با بیان اینکه بیگانگان در هر فرصتی به دنبال بهره برداری از منابع زیرزمینی ایران برای کسب امتیازات مختلف نفتی هستند، افزود: یکی از امتیازات مهمی که در این مدت واگذار شد، انتقال نفت ایران به آمریکا بود. پادشاهی کم هزینه ای که توسط آیت الله کاشانی و بصیرت و نارضایتی مردم از عهدنامه دارسی، صنعت ملی نفت ایران اعلام شد.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه اتحاد ملی عناصر استعمار را به زانو درآورد و منجر به ملی شدن نفت شد، ادامه داد: انگلیس نمی توانست از سود کلان تولید نفت چشم پوشی کند، بنابراین معاهده راهی برای پایان دادن به آن نداشت، بنابراین این روباه پیر. سعی کرد مبلغ ناچیزی را که باید بپردازد با عذرخواهی پرداخت نکند، لذا آیت الله کاشانی در جمع کثیری از مردم در مسجد شاه سابق، آنان را نسبت به توطئه های انگلیس برحذر داشت و دولت رزم آرا را تهدید به ملی کردن قطعنامه و نفت در فرمان عوامل خارجی کرد. با نفت و سرمایه ملی ایران قطع شود.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در خصوص نقش آیت الله کاشانی فرمودند: «اگر آیت الله کاشانی نبود قطعا نهضت ملی شدن صنعت نفت در این کشور صورت نمی گرفت». حضور مردم در صحنه و دست استعمار انگلیس برای همیشه از منابع ملی ما کوتاه شد.

مقدم با اشاره به برکات و دستاوردهای ملی شدن صنعت نفت گفت: ملی شدن صنعت نفت منجر به اخراج شرکت انگلیسی، جدایی بیگانگان از منافع ملی ایران و تخلیه خلیج فارس از ایران شده است. انگلیسی ها از امتیاز اکتشاف، استخراج، بهره برداری و فروش نفت ایران برخوردار بودند و این نشانه از دست رفتن منافع گسترده استعمارگر جهانی بر منافع نفتی در خاورمیانه بود.

یکی از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه نفت ایران در سال های قبل از انقلاب اسلامی یکی از کانون های اصلی طمع قدرت های استعماری بود، تاکید کرد: نفت ایران متعلق به ملت ایران است نه بیگانگان و استعمارگران. بر استبداد داخلی و استعمار خارجی به دلیل اینکه در این رویداد مهم تمام عملیات اکتشاف، تولید و بهره برداری نفت در دست دولت ایران بود.

وی افزود: تصویب و اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت علاوه بر تغییر بسیار مهم در روحیه و نگرش کارکنان نفت، دو هدف مهم تولید و فروش نفت و ملی شدن ایران را در پی داشت. نفت، فروپاشی امپراتوری استعماری انگلیس، تقاضاهای روزافزون جهان و تقویت روحیه مقاومت سایر ملل در برابر سلطه بیگانگان که اقدام بسیار ارزشمندی بود. توطئه خارجی ها

دبیر جبهه امام خمینی(ره) و رهبری استان کرمان خاطرنشان کردند: اگرچه نفت یک محصول گران قیمت و موتور محرکه اقتصاد ایران برای افزایش صادرات، تجارت، تقویت اقتصاد درون زا، ایجاد ارزش در اقتصادهای مولد و رشد در سایر بخش های اقتصادی است اما قبل از پیروزی انقلاب اسلامی علیرغم ملی شدن، به دلیل وابستگی شدید به اقتصاد تک محصولی، آثار نامطلوب اقتصادی آن تا سال ها پس از پیروزی انقلاب در اقتصاد ایران نمایان بود، بنابراین کاهش وابستگی به صنعت نفت یک الزام است. اقتصاد مقاومتی، رهبر معظم انقلاب بارها بر این موضوع تاکید کرده اند و مسئولان باید به این مهم توجه کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید