200 روز غافلگیری ریاست جمهوری/دولتی که پیروزی آن قطعی شد

200 روز غافلگیری ریاست جمهوری/دولتی که پیروزی آن قطعی شد

شش ماه از انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران می گذرد و این مدت با اتفاقات عجیب و غیرقابل پیش بینی همراه بوده است. رویداد۲۴ در این گزارش به غافلگیری های دولت سیزدهم می پردازد.

دویست روز از پیروزی ابراهیم رئیسی می گذرد. البته با ثبت نام ابراهیم رئیسی در انتخابات، بسیاری از فعالان سیاسی پیش بینی کردند که وی رئیس جمهور آینده ایران خواهد بود و پس از رد صلاحیت گسترده رقبای رئیسی، این شبهه قطعی شد، اما به هر حال تنها 200 نفر به طور رسمی به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شده اند. .

از همان ابتدای پیروزی رئیسی، اکثر تحلیلگران بر این باور بودند که توافق هسته ای در دولت سیزدهم اکنون دشوارتر از دولت روحانی است و اگر توافق صورت نمی گرفت، تورم بالایی در اقتصاد ایران به وجود می آمد. در این گزارش پیش‌بینی می‌کنیم که در این 200 روز چه تحولات غیرقابل پیش‌بینی در حوزه دولت رخ داده است.

حضور بی سابقه کاندیداهای رقیب در دولت سیزدهم

12 دی ماه گزارش شد که سردار حسین دهگان مشاور فرمانده معظم کل قوا در صنعت دفاع و پشتیبانی و وزیر اسبق دفاع با تصویب مقام معظم رهبری به شورای راهبردی روابط خارجی پیوسته است. رهبر.

پیش از این سردار احمد واحدی وزیر کشور در دولت آقای رئیسی این مسئولیت را بر عهده داشت. سردار دهگان رقیب ابراهیم رئیسی بود که پیش از اعلام رسمی برکناری رئیسی به نفع رئیسی استعفا داد و اکنون در پست حساس خدمت می کند. اما فقط سردار دهگان نیست که مسئولیت های مهمی را بر عهده گرفته است. زاکانی رقیب ابراهیم رئیسی که استعفا داد نیز به عنوان شهردار تهران انتخاب شد. قاضی زاده هاشمی و محسن رضایی نیز که به نفع رئیسی استعفا ندادند و ظاهراً با او رقابت کردند، دو مسئولیت مهم را نیز از رئیسی گرفتند. یکی به بنیاد شهید (که در دولت خاتمی در زمان سردار دهگان اداره می شد) رفت و دیگری معاون اقتصادی دولت اصلی شد! عکس هایی از حضور سعید جلیلی در برخی جلسات کمیسیون دولت نیز منتشر شده است. سعید محمد نیز رئیس مناطق آزاد شد. استفاده اصلی از نامزدهای کابینه تا این حد انتظار نمی رفت. به نظر می رسد سهم نامزدهای انتخاباتی بیشتر از برخی چهره های تاثیرگذار ستاد کل نیروهای مسلح (مانند نیکساد) باشد.

اختلاف اقشار مختلف اصولگرا بر سر انتصابات

اصولگرایان خیلی زودتر از حد انتظار با برخی از منصوبین مخالفت کردند و آنها را ضعیف، بی تجربه و بی سواد خواندند. تحلیلگران پیش بینی کرده اند که اصولگرایان به زودی بر سر ساختار سیاسی ایران اختلاف نظر خواهند داشت (مانند دولت محمود احمدی نژاد)، اما کمتر کسی پیش بینی کرده است که این ماه عسل به این زودی به پایان برسد. حتی دولت روحانی در اوایل فعالیت آنچنان با استیضاح تهدید نمی شد، اما اکنون حداقل استیضاح سه وزیر از تریبون مجلس برداشته شده است. یکی از مصرف کنندگان اصولگرا به دوستانش گفت که بادمجان هم چهار ماه زمان نیاز دارد تا به ثمر بنشیند اما به نظر می رسد استیضاح ها به دلیل اختلاف در موازنه قوا بوده است. به نظر می رسد رئیسی روزهای سختی را پیش رو دارد و به خصوص بعد از عید نوروز که در اثر تصمیمات دولت رئیسی در زندگی مردم دیده می شود، این اختلافات به استیضاح و تعدیل منجر خواهد شد.

واکسیناسیون سریع و گسترده علیه ویروس کرونا

وجود تحریم‌های مختلف مالی و اختلاف بین ایران و کشورهای اروپایی بر سر مسائل سیاسی، این تصور را به وجود آورده است که واکسیناسیون کرونا در ایران بسیار کند خواهد بود و باید منتظر اختراع واکسن داخلی باشیم. ده ها شرکت محلی نیز روی این واکسن کار کرده اند. به ویژه نمکی به جایگاه اصولگرایان بسیار نزدیک بود و اعتقاد بر این بود که اگر اصولگرایان بدانند واکسن را معرفی می کنند. مخبر معاون اول هم بود و ناخودآگاه این پیام به مردم منتقل شد که این نعمتی است که به دست مردم ایران افتاده است. برخلاف انتظار، سازمان واکسن ناگهان درهای خود را باز کرد و ایران به یکی از واکسینه‌ترین کشورهای جهان تبدیل شد و از مرگ هزاران ایرانی جلوگیری کرد. اگرچه مقامات دولت روحانی معتقدند که قرارداد واردات واکسن در زمان دولت روحانی بسته شده و زیرساخت های ملی واکسیناسیون در آن زمان وجود داشته است، اما این سرعت همچنان مهمترین دستاورد دولت ریاست جمهوری تا این لحظه است.

استفاده از مدیران بوروکراتیک سابق در دولت اصلی

اصولگرایان آنقدر به دولت روحانی حمله کردند که بعید بود حتی یکی از آنها در دولت ریاست جمهوری مورد استفاده قرار گیرد. از شهادت سلیمانی تا خشکسالی و شکست تیم فوتبال، دولت روحانی را مقصر می دانستند. بر خلاف انتظار، برخی از سران دولت روحانی به انجام مسئولیت حساس خود ادامه دادند. به عنوان مثال علی شمهانی در شورای عالی امنیت ملی که در زمان حضورش مورد انتقاد اقشار مختلف جریان اصولگرا و حتی جریان عدالتکا قرار گرفت، یکی از نزدیکان خود را به ساخت و ساز غیرمجاز در لواسان متهم کرد.

علاوه بر شمهانی، سورنا ستاری از چهره های نزدیک به حسن روحانی در راس کار باقی ماند. وزیر اسلامی روحانی به سازمان انرژی اتمی پیوست و مدرس کیابانی استاندار سیستان و بلوچستان شد. رحمانی فضلی، چند تن دیگر از مقامات وزارت کشور، یا استعفا داده و یا مسئولیت قبلی خود را حفظ کرده اند. استفاده از نیروهای دولت روحانی که اغلب در ادبیات اصولگرایان ناکارآمد خوانده می شود، برای تحلیلگران سیاسی مایه تعجب بود.

اعتراضات مردمی

پیش از آن، روسای جمهور در سال های اول خدمت به قدری محبوب بودند که بسیاری از مردم به امید فردای بهتر، سختی ها را تحمل کردند. در دولت ابراهیم رئیسی اما صبر مردم غالب شد. در تابستان مردم خوزستان و در پاییز اصفهانی ها برای آب به خیابان ها می آمدند. در همان زمان اعتراضات گسترده معلمان چند سال بعد صورت گرفت. سه اعتراض بزرگ در 200 روز خبر خوبی برای دولت اصلی نیست و از روزهای سختی در پیش رو خبر می دهد. ابراهیم رئیسی می تواند بسیاری از تحولات سیاسی و اقتصادی آینده را پیش بینی کند، اما مطمئناً نمی توان نتیجه اعتراضات خودجوش مردمی را پیش بینی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید