23 میلیون نفر در افغانستان در آستانه قحطی هستند

ساعت: 15:56
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۱
کد خبر: 1783672

رییس اجرایی برنامه جهانی غذا (WFP) می گوید که دست کم ۲۳ میلیون نفر در افغانستان در آستانه سرما به غذای کافی دسترسی ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا پس از سفر به افغانستان و نظارت بر وضعیت مردم افغانستان، از همه کشورها خواست تا به مردم گرسنه و بی پناه افغانستان کمک کنند.

او در یک پیام ویدیویی گفت: «این چندان پیچیده نیست. اگر انسان درست غذا نخورد، دچار سوءتغذیه و بیماری می شود; اینجا در بخش اطفال شفاخانه قندهار هر روز تعداد بیماران دو برابر می شود زیرا مردم غذا ندارند. مادران زیادی هستند که در اینجا فرزند خود را به فرزندی قبول می کنند و به تدریج بهبود می یابند، اما وقتی به خانه برمی گردند دوباره دچار سوء تغذیه می شوند و این چرخه دوباره تکرار می شود. چرخه ای وحشتناک که هر روز که می گذرد به دلیل وخامت اوضاع اقتصادی بدتر می شود. بنابراین باید کاری کرد; ما باید غذای مورد نیاز مردم را فراهم کنیم تا این کودکان بتوانند زنده بمانند.»

او گفت: «افغانستان حدود 40 میلیون نفر جمعیت دارد. از این تعداد، 23 میلیون نفر غذای کافی ندارند و در آستانه گرسنگی هستند. بیش از 8.7 میلیون نفر از این افراد گرسنه هستند.

وقتی از نزدیک به این افراد نگاه می کنیم و دختر و پسرهای کوچکی را که در مقابل چشمان شما گرسنه هستند می بینیم، ناگهان فکر می کنید: «اگر پسر و دختر کوچک من در این شرایط بودند چه می شد؟» من عکس العمل نشان می دهم! اینها قربانیان جنگ و درگیری هستند. پدیده تغییر اقلیم و آلودگی به ویروس کووید نیز باعث ایجاد بیشتر می شود. وضعیت بسیار ناخوشایند و دردناک است. و من معتقدم اگر مردم دنیا این شرایط را ببینند، واکنش نشان خواهند داد!»

وی در مورد نیاز مالی مردم افغانستان نیز گفت: باید ماهانه 230 میلیون دلار تخصیص یابد. این رقم برای تامین نیمی از رژیم غذایی کافی است.

مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا گفت: دارایی های (خارجی) افغانستان مسدود شده است. در افغانستان و 42 کشور دیگر، نزدیک به 45 میلیون نفر به دلیل درگیری، اپیدمی کووید-19 و پدیده تغییرات آب و هوایی در آستانه گرسنگی و گرسنگی قرار دارند.

بیزلی گفت: “ما با مقامات طالبان ملاقات کردیم و آنها به ما اطمینان دادند و طبق آن عمل کردند. فعالیت های ما به صورت بی طرفانه و مستقل انجام می شود و طالبان در عملیات ما دخالت نمی کنند.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید