25 هزار نفر در کشور در لیست پیوند اعضا هستند/ اهدای اعضای دو بیمار مرگ مغزی در استان زنجان


ساعت: 15:33
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1840581

رئیس شبکه پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

رئیس شبکه پیوند دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان با اشاره به آمار دقیق از تعداد افراد نیازمند پیوند اعضا در استان زنجان گفت: حدود 25 هزار نفر در کشور در لیست انتظار هستند. برای به دست آوردن اندام های حیاتی از اینها عبارتند از قلب، کلیه ها، ریه ها و کبد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شهریار عماردی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به اینکه سال گذشته در استان زنجان 22 نفر از مبتلایان به مرگ مغزی با رضایت خانواده اقدام به اهدای عضو کردند، گفت: امسال دو مورد اهدای عضو از ابتدای سال در استان به ثبت رسیده است.

وی افزود: امسال از 11 مورد مرگ مغزی، دو اهدای عضو ثبت شده انجام شده است. از میان این خانواده ها، دو بیمار مبتلا به مرگ مغزی با اهدای عضو موافقت نکردند و 7 نفر قادر به اهدای عضو نبودند.

رئیس شبکه پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان با بیان اینکه در زنجان اهدای عضو برای بیمار مبتلا به مرگ مغزی چندان رایج نیست، گفت: اما در سایر شهرها، در استان زنجان اهدای عضو برای بیمار مرگ مغزی اتفاق نمی افتد. خانواده بیماران مبتلا به مرگ مغزی ارتباط بهتری با کادر پزشکی دارند و با اهدای عضوی به بیمار مبتلا به مرگ مغزی موافقت می کنند.

او گفت: «برای خانواده‌ها واقعاً سخت است که با اهدای عضو از یک بیمار مرگ مغزی موافقت کنند. خانواده‌ها را نمی‌توان به دلیل عدم اهدای عضوی با مرگ مغزی مورد بازجویی قرار داد.

عماموردی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تعداد افراد نیازمند پیوند عضو در استان زنجان وجود ندارد، گفت: اما حدود 25 هزار نفر در کشور در لیست انتظار اعضای حیاتی از جمله قلب، کلیه و ریه قرار دارند. کبد: «با این حال، هر دو ساعت، از هر 25000 بیمار در لیست، یک نفر به دلیل کمبود اندام های حیاتی جان خود را از دست می دهد.

وی گفت: نمی توان با قاطعیت گفت که هر بیمار دچار مرگ مغزی می تواند ناجی چند بیمار دیگر باشد. اما هر بیمار مبتلا به مرگ مغزی می‌تواند هشت بیمار را از مرگ حتمی نجات دهد، و این از فردی به فرد دیگر متفاوت است، زیرا می‌تواند چنین باشد. همه اعضا نمی‌توانند از یک نفر اهدا کنند.

وی با اشاره به اینکه آماری از متقاضیان اهدای عضو در استان زنجان وجود ندارد، گفت: یکی از راه های دریافت کارت اهدای عضو، ارسال کد ملی به شماره 3234 یا مراجعه به سایت اهدای عضو در ehda است. مرکز

رئیس شبکه پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان با اشاره به اینکه ممکن است برخی بپرسند چرا تبلیغات زیادی در مورد دریافت کارت اهدای عضو انجام نمی شود، گفت: وجود کارت اهدای عضو دلیل قطعی است. برای اهدای عضو شخصی او دچار مرگ مغزی نشد.

وی با بیان اینکه شرط اصلی اهدای عضو به بیمار مبتلا به مرگ مغزی رضایت کتبی والدین است، ادامه داد: در کشور ما طبق شرع و قانون، کارت اهدای عضو چیزی شبیه وصیت است که شخص دارد. ابراز علاقه به اهدای یک عضو در طول زندگی. اکنون خانواده می توانند پس از مرگ مغزی بیمار خود به خواست بیمار عمل کنند. اما در صورت عدم رضایت خانواده، امکان اهدای عضو اجباری وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید