3 استان دیگر در طرح کاتالوگ محصولات الکترونیکی قرار گرفتند

حمید فرداد رئیس طرح فهرست کالاهای الکترونیکی از افزایش استان های مشمول این طرح خبر داد و با بیان اینکه استفاده از اعتبار فهرست کالاهای الکترونیکی کاملا اختیاری است، گفت: با تصمیم دولت و به ترتیب برای کمک به معیشت خانوارها در طرح موجودی الکترونیکی 10 کالای اساسی ارائه می شود که مردم می توانند با قیمت قطعی و با اعتبار یارانه ای خود از یک ماه قبل خریداری کنند.

حمید فرداد بیان کرد: به زودی سه استان دیگر وارد فاز عملیاتی شده و مشمول این طرح می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که استان های مورد نظر مناطق محروم یا مرزی؟ وی گفت: استان ها لزوماً محروم و هم مرز نیستند چرا که استان هرمزگان هم شامل کیش و هم بشاگرد می شود.

سرپرست پروژه الکترونیک کالابرگ نیز گفت: در حال بررسی برخی استان هایی هستیم که فروشگاه ها و پایانه های زیادی دارند در این طرح قرار گیرند.

فرداد جزئیات راه اندازی سامانه شما و اجرای طرح کاتالوگ محصولات الکترونیکی را تشریح کرد و اظهار داشت: دولت برای اجرای سیاست های تعمیر و نگهداری خود نیازمند بستر فنی قابل اعتماد و جامعی است، بنابراین برای رفع این نیاز، تشکیل سازمان ملی شبکه اعتباری در دستور کار دولت قرار گرفت.» و سامانه «شما» راه اندازی شد.

وی ادامه داد: سامانه شما (شبکه ملی اعتبار) بستر مناسبی برای مدیریت و توزیع تمامی اعتبارات یارانه ای بر اساس هر کد ملی است و در صورت پیاده سازی کامل این سامانه فرصت های زیادی در اختیار دولت قرار می گیرد که در حال حاضر یکی از موارد استفاده است. از این سیستم ، اجرای طرح محصول الکترونیکی.

رئیس طرح فهرست کالاهای الکترونیکی به استان هرمزگان به عنوان اولین گام شبکه اعتباری ملی اشاره کرد و گفت: در گام اول استان هرمزگان برای اجرای طرح فهرست کالاهای الکترونیکی انتخاب شد و دولت تصمیم گرفت تا یک طرح ایجاد شود. فرصتی برای تقویت سلامت تغذیه خانوارها با خرید کالاهای اساسی با قیمت ثابت و با اعتبار یارانه ای یک ماه زودتر. این کار علاوه بر حمایت از سبد غذایی خانواده، امرار معاش آنها را نیز تامین می کند.

مکانیزمی برای خرید مردم در یک کاتالوگ الکترونیکی

فرداد درباره سازوکار اجرای طرح کاتالوگ الکترونیکی توضیح داد: در راستای حمایت از سبد غذایی و سلامت مردم، امکان خرید اعتباری 10 کالای اساسی تا سقف یارانه خانوار یک ماه زودتر از موعد نقدی فراهم می شود. سپرده گذاری در حال حاضر بر اساس سبد کالاهای اساسی مصوب و مصرف سرانه هر یک، سهم پرداختی خانوار از این سبد ثابت و مابه التفاوت آن تحت پوشش اعتبار یارانه ای قرار می گیرد.

به گفته وی، در صورت تغییر قیمت کالا از سبد، سهم پرداختی خانوار بدون تغییر باقی می ماند و این گزینه به صورت خودکار برای تمامی افراد مشمول دریافت یارانه که حساب یارانه آنها در استان هرمزگان افتتاح می شود فعال می شود.

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری رفاه ایرانیان با بیان اینکه مردم در سراسر استان می توانند با مراجعه به فروشگاه های مجاز متصل به شبکه از این اعتبار برای خرید اقلام ضروری استفاده کنند، روند خرید اقلام ضروری را بیان کرد: خرید اقلام ضروری به نوعی بخشی از خریدار است. قیمت کالا توسط وی با کارت بانکی یا نقدی پرداخت می شود و مابه التفاوت از محل اعتبار آنها به قیمت روز اقلام اضافه می شود و در صورت استفاده از اعتبار تقسیم شده مبلغ این اعتبار کسر می شود. از یارانه خانوار و موجودی آن در زمان پرداخت یارانه نقدی به حساب آنها واریز می شود.

مدیر پروژه الکترونیک کالابرگ شرکت در این طرح و استفاده از این اعتبار را کاملا اختیاری دانست و گفت: استفاده از اعتبار از طریق تمامی کارت های بانکی که به نام سرپرست خانوار است امکان پذیر خواهد بود. از نظر محصولات درج شده در طرح، نیازی به خرید برند خاصی ندارید و افراد می توانند از هر گروه کالایی اعلام شده و از هر برند دلخواه خرید خود را انجام دهند.

فروشندگان کدام معاملات می توانند عضو کالابرگ شوند؟

فرداد همچنین به عضویت فروشندگان در این طرح اشاره کرد و گفت: شرکت در این طرح برای فروشندگان اجباری نیست. فروشندگان فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی، لبنیات، پروتئین، فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی های مصرف می توانند با مراجعه به نرم افزارهای بازار و مایکت و یا از طریق درگاه الکترونیکی shoma.sfara.ir اپلیکیشن «شما» را نصب و در این سامانه از پنل به فروشنده ثبت نام کنند.

وی گفت: تسویه و واریز مبالغ خرید اعتباری (تفاوت مبلغ پرداختی مردم با قیمت کالا) مشابه تسویه حساب با فروشندگان از طریق کارتخوان است و اتصال به این طرح کاملا رایگان است و نیازی به فروشنده نیست. برای پرداخت هرگونه هزینه

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری رفاه ایران تعداد اقلام مورد انتظار در فهرست محصولات الکترونیکی را 10 قلم اصلی شامل شیر، پنیر، ماست، مرغ، تخم مرغ، برنج، گوشت، ماکارونی و شکر برشمرد و گفت: به ترتیب برای حفظ حقوق آزادی در انتخاب و رعایت سلیقه های مختلف در سبد مصرفی خانوار، امکان خرید از محصولات مختلف با برندهای مختلف امکان پذیر است. به گونه ای که تفاوت احتمالی قیمت کالای انتخابی با قیمت کالای مرجع توسط مردم پرداخت می شود.

فرداد همچنین گفت: این امکان وجود دارد که مردم به انتخاب خود و تا سقف اعتبار کالاهای اساسی را کمتر یا بیشتر خریداری کنند.

جدول اعتباری 10 کالای اساسی در طرح فهرست الکترونیکی کالاها و تعیین سرانه برای هر یک از آنها بر اساس گزارش کارآمدی نظام یارانه ای و به منظور اعلام اولویت اقلام خوراکی به منظور تخصیص فهرست الکترونیکی کالاها از دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در تیرماه 1401. ارائه.

دیدگاهتان را بنویسید