3 سال در انتظار راهنمایی مدیران

3 سال در انتظار راهنمایی مدیران

با بازگشت گشت های خیابانی، فعالان سیاسی سرنوشت وعده انتخاباتی رئیس جمهور را زیر سوال بردند

اگر گشت ارشادی شکل گرفته و موفقی از مدیران وجود داشته باشد، وضعیت فساد چگونه است که این حجم از فساد به گوش مردم رسیده و نتیجه برخورد با مفسدان نمایان نیست؟ همچنین چرا پاسخگویی در قبال مردم به درستی انجام نمی شود تا مردم احساس کنند مسئولان از منافع آنها دفاع می کنند و در مقابل مفسدان می ایستند؟

ابراهیم رئیسی از ریاست قوه قضائیه به ریاست (قوه مجریه کشور) رسید. یکی از موضوعات مهم در مناظره های پیش از انتخابات بحث مبارزه با فساد بود که منجر به مناظره عبدالناصر حمتی و ابراهیم رئیسی شد. در عین حال زمان بسیار کمی از شروع و رسیدگی به پرونده اکبر طبری معاون سابق قوه قضاییه می گذرد و ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه او را برگ برنده دعوا کرده است. در برابر فساد

وی در عین حال به صراحت درباره گشت ارشاد گفت: «ما معتقدیم فضای مجازی بهترین بستر برای نظارت مردم بر مقامات دولتی است. ما این کار را در دادگاه انجام دادیم. نه اینکه بعداً این کار را انجام دهیم، اما اکنون در حال انجام است. چرا برخوردها اتفاق می افتد؟ یک تور با راهنما برای مدیران خواهیم داشت. «الناس علی دین ملوکم» اگر دولتمردان خوب عمل کنند، مردم خوب می شوند.

البته چندی بعد رئیسی گزارش داد که «گشت مدیریت زیر نظر بازرسی ریاست جمهوری تشکیل شده و در مقابل نهادهای مختلف رفتاری سرکش داشته است». این در حالی است که خبرگزاری فارس در گزارشی در حمایت از عملکرد دولت در این زمینه نوشت: نگاهی به تصمیمات مدیران ارشد دولتی نشان می دهد که در سه ماه گذشته 20 مدیر دولتی پس از ارزیابی عملکرد از مجموعه دولت برکنار شدند. ” این تغییرات در سطح مدیریت ارشد دولت نیز رخ داده است. از جمله می توان به پذیرش استعفای عبدالمالکی وزیر سابق کار، یوسف نوری وزیر اسبق آموزش و پرورش و برکناری سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی و رئیس اداره صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد. 21 مه 1402 م.).

آذرماه سال گذشته در یکی از جلسات شورای دولت، رئیس جمهور گفت: «دولت مردمی با عزم خود برای مقابله با انواع فساد، در دو سال گذشته در مرکز شناسایی، رسیدگی و مقابله با گلوگاه های فساد قرار گرفته است. سال‌ها و همچنین مواردی از فساد را به دستگاه قضایی ارجاع داد. ارجاع شد و اکنون مردم منتظر رسیدگی دستگاه قضایی به این موارد هستند.»

اکنون با گذشت 3 سال از آن وعده و علیرغم آن اظهارنظرها، وی از محدودیت های فضای مجازی به ستوه آمده است؛ محدودیت هایی که رایضی از آن به عنوان بستری برای تماشای مقامات دولتی و همچنین گشت مشاوره ای که در مورد آن صحبت می کردند و تلاش برای رسیدگی به آن یاد کرده بود. فسادی که رئیس جمهور اعلام کرد با افکار عمومی همخوانی ندارد و نمی توان «بوی بهبود اوضاع جهان (بخوانیم موضوع فساد در کشور)» شنید.

اگرچه دولت سیزدهم چندین مدیر میانی را به عنوان راهنمای مسئولان برکنار کرد، اما رسانه ها به ویژه رسانه ملی مفاسد بزرگی مانند فساد 92 هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه، فساد 3.7 میلیارد دلاری چای دباش و در نهایت تخلف 1000 میلیارد تومانی مالی را افشا کردند. از کاظم و پسرانش که ظاهراً به دنبال روشنگری و افکار عمومی برای برخورد صادقانه با آن نبودند.

در چنین شرایطی و در یک سال پایانی دولت، گاه به عنوان یک مطالبه در میانه معیشت، بحث عملکرد دولت در زمینه مقابله با فساد و هدایت مدیران که یکی از وعده های آن بود، مطرح می شود. و مشکلات اقتصادی مردم

همانطور که معین الدین سعیدی نماینده چابهار در روز 12 اردیبهشت ماه در صحن علنی مجلس این موضوع را به عنوان مطالبه عنوان کرد.

حال این سؤالات باقی است که اگر گشت ارشاد حاکمان تشکیل شد و موفق هم شد، وقتی این حجم از فساد به گوش مردم رسیده و نتیجه برخورد با مفسدان نمایان نیست، وضعیت فساد چگونه است؟ همچنین چرا پاسخگویی در قبال مردم به درستی انجام نمی شود تا مردم احساس کنند مسئولان از منافع آنها دفاع می کنند و در مقابل مفسدان می ایستند؟